Parlamentarii au votat. Proiectul va fit trimis la promulgare la președintele României, Klaus Iohannis. Legea adoptată de Camera Deputaților este pentru aprobarea OUG 111/2020, privind ”Registrul central electronic pentru conturi de plăți și conturi bancare”.

Ordonanța de Urgență a intrat în vigoare în ianuarie 2021 și a devenit un important instrument de lucru pentru inspectorii ANAF. Potrivit prevederilor legale, acest registru va fi operat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF).

Astfel, instituțiile bancare vor avea la dispoziție zece zile ca să trimită toate informațiile despre conturi pe care le administrează, către Fisc, pentru a fi introduse în registru. Instituțiile obligate să furnizeze aceste informații despre conturile de plăți și conturile bancare sunt instituțiile de credit, cele de plată și instituțiile emitente de monedă electronică.

Practic, registrul va conține informații despre datele bancare/plăți ale tuturor firmelor și persoanelor fizice, pentru a face mai ușoară aplicarea legislației privind spălarea banilor. Prin OUG nr. 111/2020 s-a stabilit că informațiile despre conturile bancare vor fi păstrate în registru până la momentul în care acestea vor fi închise și zece ani după aceea.

Ce informații vor fi puse la dispoziție

Conform prevederilor legale în registrul conturilor bancare vor apărea informații legate de titularul contului, precum numele și adresa. În plus, toate persoanele împuternicite să acționeze pe conturi, trebuie înscrise în acest registru.

Alte date trecute în registru sunt datele de identificare ale beneficiarului real al titularului de cont-client sau datele de identificare ale concesionarului casetei de valori.

În plus toți proprietarii de monede virtuale vor trebui înscriși în acest registru național. Potrivit OUG nr. 111/2020, monedele virtuale sunt: „reprezentări digitale ale valorilor care nu sunt emise sau garantate de o bancă centrală sau de o autoritate publică, nu este în mod obligatoriu legată de o monedă instiuită legal și nu deține statutul legal de monedă sau de bani, dar este acceptată de către persoane fizice sau juridice ca mijloc de schimb și poate fi transferată, stocată și tranzacționată electronic”.

Cine va avea acces la informații. Parlamentarii au votat

Informațiile din registru vor putea fi accesate inclusiv de autoritățile fiscale locale, dar și de alte autorități publice, mai ales cele cu competență în domeniul prevenirii spălării banilor și de urmărire penală.

Reglementările ANAF mai prevăd că autoritățile publice centrale și locale vor avea acces la informațiile din registru în baza unor protocoale încheiate, la cerere, cu ANAF, în vreme ce organele de urmărire penală și Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor vor avea acces automat.

Cererea și transmiterea informațiilor din registru se va face exclusiv în format electronic.