UE investigheaza taxa pe rable

UE investigheaza taxa pe rable

Comisia Europeana sustine ca taxa de inmatriculare impiedica libera circulatie a marfurilor.

Comisia Europeana isi va mentine punctul de vedere in ceea ce priveste taxa pe inmatriculare a masinilor second-hand - in sensul ca este incompatibila cu articolele privind libera concurenta din Tratatul European. Taxa de inmatriculare a fost introdusa in noul Cod Fiscal, adoptat in august si care a intrat in vigoare in prima zi a lui 2007.

„Comisia va lua in considerare, in cel mai scurt timp cu putinta, posibilitatea initierii unei proceduri de constatare a incalcarii obligatiilor de stat membru de catre Romania, cu referire la legea mai sus-mentionata”, a raspuns Maria Assimakopoulu, purtator de cuvant al Comisarului pe fiscalitate si vami, intrebata de EVZ care este pozitia Comisiei in ce priveste taxa de inmatriculare. Iar unul dintre juristii Comisiei, citat de Mediafax, declara ca investigatia a demarat chiar ieri, precizand ca o decizie ar putea fi prezentata in martie.

Romania nu este prima tara care risca ori o amenda, ori sa ajunga in fata Curtii Europene de Justitie din cauza ca descurajeaza importul de masini second-hand. Prima tara aratata cu degetul de UE a fost Danemarca, iar ulterior acesteia i s-au alaturat Polonia, Ungaria, Cehia si Austria. Initiativa introducerii taxei i-a apartinut Ministerului Mediului, care a incercat sa evite o invazie de „rable” importate la preturile mici din statele occidentale, asa cum s-a intamplat in Polonia. Iar Ministerul Finantelor a sustinut-o.

Ne puteți urmări și pe Google News

Comparatie

Bulgaria atrage rablele, Romania nu

In primele trei trimestre din 2006, circa 76.000 de masini second-hand au intrat in Romania, potrivit datelor furnizate de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule (APIA). Acestea reprezinta aproape un sfert din totalul masinilor intrate in Romania. In schimb, in Bulgaria, situatia sta chiar pe dos. Din totalul de 255.000 de masini vandute in tara vecina in 2006, doar 45.000 erau noi, restul de 210.000 fiind second-handuri. Explicatia: in Bulgaria, taxele sunt mult mai mici fata de Romania. De anul acesta nu se percepe TVA, in timp ce vamesii romani aplica o taxa de 19% din pret.

Apoi, costurile pentru introducerea in tara se ridica la maximum 175 de euro. 50 de euro este o taxa botezata „de produs”, si 50 pana la 125 de euro - taxa ecologica. In Romania, taxa de inmatricutare variaza de la cateva sute de euro pentru masinile cu capacitate cilindrica sub 1.600 de centrimetri cubi si pana la peste 5.000 de euro in cazul unei masini mai vechi de sase ani si cu capacitate peste 3.000 de centimetri cubi. (Alexandru Gugoasa, Petio Petkov)  

Riscuri

Scenariul polonez

Imediat dupa aderarea la Uniunea Europeana, piata din Polonia a fost luata cu asalt de importurile de masini vechi din celelalte state membre, ieftinite de eliminarea taxelor vamale.

In 2004, s-au importat peste 800.000 de masini second-hand. Iar piata masinilor noi a scazut cu circa 33%. Mai mult, valoarea medie declarata in vama era de 260 de euro, ceea ce arata ca ori se cumparau masini bune de REMAT, ori pe facturi nu erau trecute sumele reale.

LEGEA EUROPEANA

Sanctiuni pentru  statele membre

Romania nu este singurul stat membru care a intrat in conflict cu executivul european in privinta legislatiei care reglementeaza importurile autovehiculelor second-hand. In iunie 2006, Comisia Europeana (CE) a luat masuri impotriva a nu mai putin de cinci state care limitau intr-un fel sau altul importurile masinilor rulate. Printre acestea, atat nou-venitii, Polonia, Cehia si Ungaria, cat si vechile state membre Luxemburg sau Austria.

Impotriva importurilor

In cazul Luxemburgului, CE a solicitat eliminarea prevederilor legale potrivit carora cumpararea unui vehicul second-hand din alt stat implica obtinerea de documente suplimentare despre posesorul autovehiculului, acte care cresteau costurile necesare inmatricularii. In Austria, legislatia vizata de birocratii UE interzicea inregis-trarea autovehiculelor second-hand care fusesera inmatriculate initial intr-un alt stat membru. 

In Cehia, legislatia interzicea importurile de masini mai vechi de 5, respectiv 8 ani, in functie de tipul vehiculului, si impunea verificari tehnice suplimentare pentru autovehiculele second-hand aduse din alte tari. Autoritatile din Polonia au introdus la randul lor o serie de controale tehnice suplimentare pentru masinile second-hand importate, reglementare considerata ilegala de Comisia Europeana. Ungaria a starnit si ea nemultumirea Comisiei, printr-o lege care interzicea importul de masini second-hand fabricate inainte de 1996. Procedurile Comisiei se afla in diverse stadii - in privinta Poloniei, cazul a fost inaintat in decembrie 2006 Curtii Europene de Justitie (CEJ).

Buni de plata

In cazul in care statele membre nu raspund solicitarilor lansate de CE in privinta respectarii legislatiei, cazul este inaintat CEJ, care poate impune, intr-o ultima instanta, amenzi consistente, in functie de gravitatea cazului si de capacitatea de plata a statului in culpa. Prima amenda a CEJ a fost aplicata in anul 2000 Greciei, pentru nerespectarea legislatiei comuni-tare in privinta depozitarii deseurilor. Amenda a fost stabilita la 20.000 de euro pentru fiecare zi in care Atena alegea sa nu se supuna deciziei emise de judecatorii Curtii.

La capitolul recorduri, Franta se afla pe unul dintre primele locuri. In 2005, intr-un caz derulat pe mai multi ani, CEJ a aplicat Frantei o amenda de 20.000.000 de euro, pentru nealinierea la politica comunitara a pescuitului. Aceeasi decizie spunea ca Parisul va mai plati 57.000.000 de euro pentru fiecare sase luni in care evita alinierea la politica comunitara. (Flavius Toader)