Afacerist german păcălit de un deputat român

Afacerist german păcălit de un deputat român

Bernd Falz, om de afaceri german, îl acuză pe deputatul Adrian Gurzău (PDL) că nu-i restituie opt locomotive cu abur cumpărate în 1999.

Un colecţionar german, proprietar al unui muzeu al trenurilor şi locomotivelor de epocă, îl acuză pe deputatul PDL de Cluj Adrian Gurzău că nu vrea să-i restituie mai multe locomotive cu abur, construite înainte de 1935, deşi el le-a cumpărat de la Societatea de Administrare a Activelor Feroviare (SAAF).

Pe de altă parte, achiziţia respectivelor locomotive a intrat în vizorul Poliţiei Transporturi Feroviare şi face obiectul unui dosar aflat pe masa magistraţilor hunedoreni.

Locomotive de patrimoniu

Ne puteți urmări și pe Google News

În 1999, Bernd Falz susţine că a cumpărat 15 locomotive de la SAAF. Potrivit unor surse judiciare, Falz ar fi cumpărat de fapt doar şapte locomotive, pentru care ar fi plătit, la momentul respectiv, 152.500 de mărci germane.

De altfel, în 2004, Ministerul Culturii şi Culterlor a clasat cinci dintre locomotivele cumpărate de Bernd Falz în 1999 în patrimoniul naţional, categoria tezaur, exportul acestora putând fi permis doar temporar. Însă, după doar două luni, Ordinul 2779/2004 a fost anulat pe motiv că trecerea locomotivelor în patrimoniul naţional a fost făcută din "greşeală".

Potrivit unor surse judiciare, două din cele 15 locomotive au o istorie unică. Astfel, o locomotivă din clasa 230 a tras trenul familiei imperiale austriece în vizita efectuată la Sarajevo în 1914, în timpul căreia arhiducele Franz Ferdinand a fost asasinat. Cea de-a doua, care face parte din clasa 50, a tras trenul cu care Regele Carol al ll-lea a părăsit România, după ce a abdicat în anul 1940.

Contract de expediere încheiat cu un deputat PDL

Iniţial, Bernd Falz intenţiona să repare locomotivele şi să construiască un muzeu la Simeria, judeţul Hunedoara, unde să le expună. Ulterior, din cauza unor probleme birocratice, a decis să le ducă în Germania, la muzeul său, Dampflop Museum.

În acest sens, Bernd Falz susţine că a încheiat, în 2002, un contract cu firma Gumec SRL (care între timp a fost radiată de la Registrul Comerţului - n.r.), la care era acţionar şi actualul deputat PDL de Cluj Adrian Gurzău. Potrivit contractului, Gumec SRL urma să se ocupe de expedierea locomotivelor cu abur în Germania, după ce, în prealabil, ar fi trebuit să le dezasambleze şi să le încarce în vagoane.

"Nu ştiu de ce Gurzău susţine că sunt ale lui"

Contactat în Germania, Bernd Falz îl acuză pe deputatul român că se poartă ca şi când el ar fi fost proprietar al acestor locomotive cu abur, multe dintre ele aflate în prezent în stare avansată de degradare.

Despre soarta celor 15 locomotive pe care le-a cumpărat de la SAAF, Bernd Falz concluzionează: "Trei locomotive au fost furate, patru sunt în Germania şi alte opt sunt în Cluj".

Bernd Falz a mai adăugat că a încheiat cu firma deputatului Gurzău un contract în urma căruia acesta ar trebui să se ocupe de paza acestor locomotive şi că, în cursul acestui an, a vândut locomotivele unei firme din Maramureş.

"Eu am vândut locomotivele din Cluj, în acest an, firmei IO Metal SRL, pentru suma de 13.000 de euro/bucata. Când cei de la IO Metal au vrut să ia locomotivele nu au putut, şi asta pentru că Adrian Gurzău susţine că sunt ale lui. Nu ştiu de ce el, dintr-o dată, susţine că sunt ale lui, dar ştiu că a încercat chiar el să vândă locomotivele mele unei firme din Belgia", ne-a mai declarat Bernd Falz.

ADRIAN GURZĂU

"Am anunţat poliţia ca să le protejez"

Adrian Gurzău, ales deputat de Cluj din partea PDL la alegerile generale din 2008, spune că afacerile pe care le-a derulat cu Bernd Falz datează din perioada 2002-2004, când a fost proprietarul unei firme specializate în recondiţionarea locomotivelor cu abur.

"Anul acesta au venit doi germani să ia locomotivele, dar am refuzat să le predau deoarece nu erau persoane pe care să le cunosc. Nu era persoana mandatată de Bernd Falz. Apoi, în urmă cu câteva luni, o echipă de muncitori a vrut să demonteze locomotivele şi atunci am anunţat poliţia, ca să le protejez", explică Adrian Gurzău.

Întrebat dacă Bernd Falz are sau nu datorii la firma lui, Gurzău a precizat că neamţul datorează bani fostului Combiant de Utilaj Greu, unde au fost garate piesele de patrimoniu. "Faţă de mine nu are datorii, dar eu încerc să protejez Combinatul de Utilaj greu faţă de care are datorii legate de gararea acestor locomotive cu abur. Este ca la service, nu poţi să mergi să-ţi iei maşina dacă nu ai plătit", a mai afirmat Adrian Gurzău.

Deputatul a adăugat că, în prezent, locomotivele cu abur nu mai sunt căutate în Germania sau Austria deoarece muzeele sau societăţile private care au în administrare astfel de piese de patrimoniu nu le mai pot întreţine din cauza crizei financiare.