AFACERE DE FAMILIE. Preparatele tradiţionale aduc profit şi în criză

AFACERE DE FAMILIE. Preparatele tradiţionale aduc profit şi în criză

Doi foşti sportivi au decis să investească în produse de nişă, iar astăzi culeg roadele succesului.

Când criza financiară făcea ravagii în industria alimentară, într-o familie din judeţul Bacău s-a organizat un "consiliu". Capul gospodăriei, fostul fotbalist Doru Podeanu, alături de soţia sa, Antoaneta, care a fost medaliată la concursurile naţionale de atletism, şi de copii au dezbătut ce pot face pentru a pune pe roate o afacere care să nu se încheie prin faliment. S-au gândit că, indiferent la ce ar renunţa oamenii pe timp de criză, nu vor renunţa la alimente, iar cele sănătoase, pregătite cu ingrediente naturale, vor fi avantajate în defavoarea celor cu chimicale. 30.000 euro investiţi în doi ani Aşa s-a născut ideea înfiinţării unei fabrici de preparate din carne tradiţionale, în iarna lui 2012. "Eram trei bărbaţi în casă şi tuturor ne plăceau cârnaţii, şunculiţa şi pastrama pregătite de soţia mea, după reţeta moştenită de la mama şi de la bunica ei. Am zis că, dacă ne plac nouă atât de mult, sigur le vor plăcea şi clienţilor şi nu am greşit", îşi începe povestea Doru Podeanu, care a activat la mai multe echipe de fotbal din ţară, printre care şi "Viitorul" Bucureşti. Până acum, familia a investit circa 133.000 lei, adică vreo 30.000 euro. Terenul pe care a fost construită fabrica îl aveau deja, aşa că cele mai scumpe "achiziţii" au fost vitrinele frigorifice. Efortul a fost răsplătit: cifra de afaceri a ajuns la 200.000 de lei în 2013. Un aport la succes l-a avut şi alegerea furnizorului de carne, respectiv o fermă care se îndreaptă către producţia ecologică. "Fault " comercial Drumul de la idee la deschiderea primului magazin propriu nu a fost uşor. Investiţiile s-au făcut treptat: amenajarea spaţiului de producţie, a utilajelor, obţinerea avizelor necesare. Apoi, a urmat periplul pe la uşile comercianţilor, pentru a-şi asigura piaţă de desfacere, care a fost marcat şi de uşi trântite în nas. Familia Podeanu a încercat să îşi vândă marfa în complexul unui cunoscut, dar nu a mers. Apoi au fost acceptaţi într-un supermarket. "Am reuşit să intrăm cu punct propriu de vânzare în cea mai nouă unitate deschisă în Bacău de un mare retailer. După trei luni, au reziliat contractul unilateral, pentru că noi vindeam în câştig, iar produsele lor marcă proprie rămâneau pe raft", explică Podeanu. Între timp, producătorul băcăuan a reuşit să bată palma cu un concurent al respectivului lanţ şi să îşi plaseze produsele la târguri de specialitate din Iaşi. De sărbători, vânzările au urcat la 1.000-1.500 de lei pe zi, la unitatea din supermaket, ceea ce i-a dat curaj antreprenorului băcăuan să deschidă primul magazin propriu, la finele lunii ianuarie. Lucrul manual aduce bani Chiar dacă s-a extins reţeaua de distribuţie, producţia se face tot la scară mică, pentru a putea respecta cerinţele specifice preparării produselor tradiţionale. "Producem 30- 40 de kg de preparate pe zi. Lucrează doar familia, nu folosim malaxoare industriale sau coloranţi, pentru a respecta reţeta aşa cum am prins-o de la părinţi. Dacă am injecta ceva, am avea producţie dublă", spune Doru Podeanu. Cârnaţii, şunculiţa, pastrama sau muşchiuleţul sunt afumate tradiţional. "Facem fum cu lemn de fag, iar la urmă cu cireş, ca să îi dea aroma specifică", se mândreşte fostul sportiv. Respectarea reţetelor tradiţionale înseamnă producţie mai mică, decât dacă s-ar folosi chimicale. Spre exemplu, dintr-un kilogram de muşchi de porc, în urma afumării, rămân 600 de grame de produs finit. Însă, şi preţurile sunt mai mari decât ale produselor industriale. Astfel, un kilogram de pastramă se vinde cu 43 lei, iar unul de cârnaţi cu 38 lei. "E plină ţara de produse tradiţionale false, există chiar şi parizer tradiţional. Când a făcut bunica vreodată parizer în bucătăria ei?" DORU PODEANU, producător