Adrian Sârbu i-a cucerit pe cehi cu modelul Pro TV

Adrian Sârbu i-a cucerit pe cehi cu modelul Pro TV

După exportul conceptului Pro la Praga şi numirea la Londra, Sârbu ar putea deveni Nr. 1 în CME.

Adrian Sârbu a exportat cu succes reţeta Pro TV în Cehia şi Slovacia, în perioada în care s-a ocupat direct de operaţiunile americanilor de la Central European Media Enterprises (CME) şi în cele două ţări. Împreună cu o echipă de români specialişti în vânzări, marketing şi producţie, Sârbu a adus creşteri semnificative ale veniturilor anul trecut: 33% în Cehia şi 50% în Slovacia. În România, creşterea a fost de 44%. Strategia a urmat modelul Pro TV: postul-spectacol. În Cehia a lansat, pe modelul Pro Cinema, şi un canal de filme, Nova Cinema, în decembrie 2007. Rezultatele l-au propulsat, în octombrie anul trecut, în poziţia de şef al tuturor operaţiunilor CME. Venituri dublate

În cei doi ani de management direct al lui Adrian Sârbu, cifrele de încasări nete aproape s-au dublat. Operaţiunile din Cehia au adus, potrivit raportului financiar pe anul trecut, venituri nete de 279,2 milioane de dolari, faţă de 154 de milioane la sfârşitul lui 2003. De asemenea, profitul operaţional (aşa-numitul indicator Ebitda) a crescut de la 71,5 milioane de dolari, în 2005, la 156,5 anul trecut. În Slovacia, veniturile au ajuns, în 2007, la 110,5 milioane, iar profitul operaţional este dublu faţă de anul trecut, de 41,5 milioane de dolari.

Postul-spectacol, modelul TV Nova

În februarie 2006, Adrian Sârbu prelua, pe lângă staţiile din România, şi canalele CME din Cehia şi Slovacia. În acel moment, în Cehia, TV Nova „pierdea din cota de piaţă în faţa principalului său rival; nu avea o politică de vânzări şi o structură organizaţională clare“, spune Romana Tomasova, director de comunicare al CME. Ştirile nu aveau nici o transmisie în direct. Adrian Sârbu a debarcat la Praga cu o trupă de specialişti din Pro TV.

Echipa a continuat să coordoneze postul din Cehia şi după numirea lui Sârbu în conducerea CME. Un membru al echipei, Tonia Ungureanu (fost manager de achiziţii Acasă TV), este chiar director executiv al celui mai nou post din Cehia, Nova Cinema. Reţeta aplicată a urmat modelul Pro TV şi a orientat Nova TV către un profil bazat pe spectacol, pe senzaţional. Grafica a fost dinamizată.

„El a construit o nouă strategie pentru emisiunile de ştiri, de fapt totul este nou acum, foarte similar Pro TV, având în vedere că a adus «know-how-ul» românesc. Buletinul principal de ştiri a fost extins cu 10-15 minute şi este foarte asemănător celui de pe Pro TV“, a declarat Vladimir Muzik, redactor-şef al celui mai citit cotidian cehesc, „Blesk“ (editat de Ringier). „Cred că un scop principal al lui Sârbu a fost să micşoreze costurile TV Nova“, a continuat jurnalistul. Sârbu a încercat şi un format asemănător cu „Dansez pentru tine“, importat din Mexic - „Bailando“, scos însă după un sezon în Cehia, dar cu succes în Slovacia. Orientare pe canale

„Sub conducerea lui Adrian, TV Nova şi-a consolidat producţia de ştiri şi pe cea locală. În prezent, există cam 100 de scenarişti talentaţi care lucrează pentru TV Nova, iar canalul produce buletine informative şi emisiuni de interes public de succes, telenovele, seriale şi alte formate“, spune Romana Tomasova, adăugând că Adrian Sârbu „a exportat“ şi strategia de dezvoltare a mai multor canale, un exemplu fiind Nova Cinema, bazat pe conceptul Pro Cinema. ECHIPĂ Trupa de desant la Praga > Adrian Sârbu (în prezent şeful operaţiunilor CME) > Florin Alexandrescu (fost strateg de vânzări CME în Cehia şi Slovacia, acum director de operaţiuni al Media Pro) > George Iliescu (director tehnic al Pro TV SA şi director general adjunct al operaţiunii româneşti) > Catinca Marinescu (director de marketing al Pro TV SA)

> Cosmina Peta (strateg de resurse umane pentru Pro TV SA) > Tonia Ungureanu (director executiv Nova Cinema, fost manager de achiziţii al Acasă TV) PROMOVARE

Succesorul lui Michael Garin Adrian Sârbu este, în prezent, şeful operaţiunilor Central European Media Enterprises (CME), companie care deţine aproape 20 televiziuni în şase ţări. El are toate şansele să devină Numărul 1 în companie în următorii ani. Într-o declaraţie acordată „Financial Times“, Michael Garin, actualul CEO, atrage atenţia asupra viitorului său succesor. „Domnul Garin, care mai are doi ani de contract cu CME, a declarat că numirea lui Adrian Sârbu, în octombrie, ca şef al operaţiunilor CME, a clarificat problema succesiunii sale“, se arată în „Financial Times“. De la Revoluţie la Pro TV

Relaţia lui Sârbu cu americanii de la CME începea în urmă cu 13 ani. Atunci, îl convingea pe Ronald Lauder, de la Central European Media Enterprises, să investească într-un post de televiziune din România. Până în urmă cu doi ani, a condus doar posturile din România - Pro TV, Acasă TV, Pro TV Internaţional şi Pro Cinema (sport.ro şi MTV nu erau, pe atunci, în portofoliul Pro TV), iar în februarie 2006 a fost numit şef şi peste Cehia şi Slovacia.

Rezultatele de acolo l-au propulsat, în octombrie anul trecut, în poziţia de şef al operaţiunilor peste tot ce deţine CME, adică televiziuni din şase ţări. Până în 1989, Adrian Sârbu (absolvent al Academiei de Teatru şi Film) lucra la Studiourile „Alexandru Sahia“. Între 1980 şi 1990 a regizat şi a semnat scenariul pentru peste 150 de filme documentare. El este unul dintre cei care a filmat la Revoluţie, iar legendele vorbesc despre primii bani făcuţi de Sârbu prin vânzarea filmelor posturilor străine de televiziune.

A fost secretar pe probleme de mass-media în guvernul Roman, iar după ieşirea din executiv a intrat în afacerile de presă. Primul titlu lansat a fost „Curierul Naţional“, deţinut azi de familia Păunescu. Înainte de Pro TV, Adrian Sârbu a lansat Canal 31, în parteneriat cu Ion Ţiriac. Ulterior, în afacere au intrat şi americanii de la CME, iar postul s-a transformat în Pro TV. Portofoliul TV s-a extins, iar în prezent cuprinde, pe lângă Pro, canalele Acasă TV, Pro TV Internaţional, Pro Cinema, sport.ro şi MTV.

Afacerile de presă din România conduse de Adrian Sârbu s-au dezvoltat în două direcţii. În prima sunt concentrate posturile de televiziune, iar acţionari majoritari, cu 95% sunt americanii de la CME. Cea de-a doua grupează, printre altele posturile de radio, agenţia de presă Mediafax, „Ziarul Financiar“ şi „Gândul“, iar raportul de forţe este altul: Sârbu este majoritar, iar americanii au un procent minoritar. PROFIL

Intenţii de dezvoltare CME deţine aproape 20 de posturi de televiziune în şase ţări din Europa: Croaţia, Cehia, România, Slovacia, Slovenia şi Ucraina. Michael Garin, CEO, a declarat pentru FT că CME intenţionează să se dezvolte în Turcia, Bulgaria, Serbia şi Rusia. Potrivit raportului financiar, CME a atras, anul trecut, venituri nete de aproape 840 de milioane de dolari, o creştere de 39% faţă de 2006. Cea mai mare parte au venit din Cehia (279,2 milioane de dolari) şi din România (215,4 milioane de dolari).

Ne puteți urmări și pe Google News