În 2025, din Cernăuți spre Suceava, va începe tranziția liniilor de căi ferate la ecartament european

În 2025, din Cernăuți spre Suceava, va începe tranziția liniilor de căi ferate la ecartament european

Mult așteptatul de aproape un veac, trenul Cernăuți-Suceava ar putea ajunge, cu mare întârziere, în gară. În 2025, autoritățile ucrainene vor demara lucrările de instalare a liniilor de căi ferate pe ecartament european, din Cernăuți spre Suceava. Aliona Atamaniuk, viceprim-adjunct al Administrației Regionale Militare Cernăuți, citată de mass-media locală, a precizat că lucrările vor fi realizate în cadrul proiectului „Connecting Europe Facility”.

Inițiativa respectivă face parte dintr-un plan ambițios al autorităților, ce ar permite îmbunătățirea conexiunilor între orașe din România, Ucraina, Republica Moldova și Polonia. Guvernul Ucrainei și Compania Națională de Căi Ferate „Ukrzalizniția” au obținut fonduri europene pentru lucrări de pre-proiectare și proiectare. În prima etapă a proiectului, construcția va fi finanțată în proporție de 50% din bugetul statului ucrainean, conform monitorbuk.com.

Aliona Atamaniuk, viceprim-adjunct al Administrației Regionale Militare Cernăuți

Calea ferată ce va lega orașele Cracovia, Lvov, Cernăuți, Suceava și Ungheni

„Punerea în practică a proiectului necesită o anumită perioadă de timp. Vom lucra, etapă cu etapă, până vom ajunge la faptul că Eurotrack (calea ferată europeană) va trece prin regiunea Cernăuți. Proiectul amplu prevede o cale ferată ce va lega orașele Cracovia, Lvov, Cernăuți, Suceava și Ungheni.

Prin urmare, Republica Moldova și Ucraina vor avea posibilitatea să-și dezvolte capacitățile de exporturi. În prezent, în doar patru regiuni din Ucraina există cale ferată de standard european. Dar, trebuie să abordăm și problema reconstrucției ecartamentului de la Vadul Siret în direcția Cernăuților și, ulterior, spre Lvov”, a menționat Aliona Atamaniuk, potrivit aceleiași surse.

Oficialul ucrainean a precizat că lansarea unei rute feroviare de la Cernăuți spre Lvov ar necesita mai mulți ani. În schimb, construcția de la Vadul Siret, spre Cernăuți, se poate realiza mult mai repede.

Gheorghe Flutur, președintele Consiliului Județean Suceava

Gheorghe Flutur, președintele Consiliului Județean Suceava:

„Ar putea exista condiții de transportare a mărfurilor până la Marea Neagră și înapoi”

În aprilie curent, Gheorghe Flutur, președintele Consiliului Județean Suceava, declara că, pentru a lansa un tren de la Cernăuți la Suceava, Ucraina trebuie să înlocuiască 30 de kilometri de cale ferată cu ecartament european. El a menționat că România este interesată să aibă o legătură feroviară cu Ucraina. „Sunt 30 de kilometri de la Vadul Siretului până la Cernăuți. Sub aspect tehnic, această problemă poate fi rezolvată. Aceasta însă depinde foarte mult de Ucraina. Merită să cerem ajutorul Comisiei Europene în această privință.

Astfel, vor exista condiții de transportare a mărfurilor până la Marea Neagră și înapoi. În prezent, amintim de mulțimea camioanelor cu marfă, care așteaptă la vamă. Avem un întreg hub la Suceava! Acolo ajungeau 500 de camioane cu ajutoare. Pe calea ferată ar fi mult mai ușor să transportăm acest ajutor. Am contactat Comisia Europeană în legătură cu calea ferată din Ucraina, deoarece nu avem suficienți bani pentru un astfel de proiect. Vrem să fie instalat ecartamentul european. În caz contrar, la Vadul Siretului, va trebui să mutăm vagoanele de la un ecartament mai mic la unul mai mare. Acest lucru necesită timp și bani, deci este nerentabil pentru transportatori”, a explicat Gheorghe Flutur, citat de „Libertatea Cuvântului”.

Revista presei