Violonistul Valentin Șerban, povestea tristă din spatele succesului

Violonistul Valentin Șerban, povestea tristă din spatele succesului Violonistul Valentin Șerban. Sursa foto: facebook / Valentin Șerban

Violonistul Valentin Șerban, câștigătorul din 2020-2021 al Concursului Internațional „George Enescu”, are o poveste tristă în spate. El a fost umilit la începutul carierei la Opera Comică Română acolo de unde a plecat pur și simplu într-o zi pentru că n-a mai suportat să fie persecutat. Acum, Valentin Șerban este un muzician consacrat.

Astăzi, 5 octombrie, Valentin Șerban a fost solist-lider de orchestră la Paris, în cadrul Summitului Francofoniei, la concertul susținut alături de Orchestra de Cameră Radio. Violonistul nu uită, însă, cât de greu i-a fost să-și facă o carieră în România.

El s-a întors în țară din Austria, la studii, însă a fost complet ignorat, câteodată dinadins: "Efectiv nu voia nimeni să mă cunoască", spune el pentru bulentindebucuresti.

A fost respins de insituțiile de cultură

"Am încercat să scriu mailuri, să dau telefoane la filarmonici, la toate instituțiile de cultură, pentru a avea un recital, un concert, ca orice artist care tinde să facă mai mult. Și n-am fost primit", mărturisește artistul. Valentin Șerban  recunoaște că îi era frică de scenă, pentru că nu era expus unui mediu solistic.

Momentul-cheie din viața profesională a lui Valentin Șerban a fost câștigarea concursului Enescu, ediția 2020-2021. Atunci s-a schimbat și atitudinea față de el. "Circumstanțele au fost total favorabile în urma concursului. Nu doar că m-a ajutat în carieră, dar a însemnat cariera mea", afirmă el.

Filarmonica de Stat Dinu Lipatti

Filarmonica de Stat Dinu Lipatti. Sursa foto: facebook / Valentin Șerban

Acuză instituțiile de cultură de nepotism

Violonistul crede că publicul vine la sală doar pentru numele cunoscute ale industriei, iar notorietatea este foarte greu de atins. "Dar instituțiile de cultură n-au voie să facă această eroare. Tocmai instituțiile trebuie să facă o triere între artiști și să prezinte publicului, cel puțin în teorie, ce-i mai bun, ce consideră ei că este mai bun, mai interesant".

Valentin Șerban acuză instituțiile de cultură de nepotism: "Dacă spui nepotism sună politic. Dar există tot felul de legături care se creează și nu este normal".

 Mediul industrial de făcut muzică în Occident

Violonistul constată că oamenii de talent pleacă tot mai mult din țară. "Este o oportunitate să pleci din țară, ți se deschide un alt univers, ca muzician nu trebuie să rămâi într-o limită a unei țări. La fel de important este și dacă te întorci."

Cu toate acestea, el, personal, n-ar putea să trăiască în mediul aproape industrial de făcut muzică din Occident: "Totul este o bandă rulantă. Dacă ești angajat într-o orchestră, ai 4-5 concepte pe săptămână, două repetiții pe zi, ajungi două ore acasă, seara. Ori eu nu vreau așa o viață".

Revista presei