Primul aeroport fără documente din lume. Abu Dhabi se pregătește să obțină titlul
- Bianca Pislaru
- 7 august 2024, 23:34
Imaginați-vă că vă îmbarcați într-un zbor fără să prezentați pașaportul, cartea de identitate sau biletul nici măcar o dată la aeroport. Până în 2025, acesta ar putea fi cazul Aeroportului Internațional Zayed din Abu Dhabi. Aeroportul este cunoscut pentru infrastructura sa de înaltă tehnologie și a fost recent lăudat de antreprenorul Elon Musk cu cuvintele „SUA trebuie să recupereze".
Acum își lansează proiectul Smart Travel, care vizează instalarea de senzori biometrici în fiecare punct de control de identificare din aeroport. Acestea vor fi prezente de la ghișeele de check-in la cabine de imigrare, case de marcat duty-free, saloane ale companiilor aeriene și porți de îmbarcare. Datele biometrice sunt măsurători biologice care ne identifică ca indivizi. Datorită senzorilor, în orice moment în care este necesar un document pentru acces, identitatea pasagerului și statutul de călătorie pot fi verificate. Totul prin recunoașterea facială sau a irisului.
Abu Dhabi și tehnologia din aeroport
În Abu Dhabi, tehnologia este deja utilizată în anumite secțiuni de aeroport, în special pe zborurile operate de compania aeriană parteneră Etihad. Cu toate acestea, ambiția sa de a se extinde la întregul flux de pasageri reprezintă o descoperire. „Ne extindem la nouă puncte de contact, iar aceasta ar fi o premieră mondială", spune Andrew Murphy. Acesta este director de informații la Aeroportul Abu Dhabi. „Este conceput fără a fi necesară înscrierea prealabilă, pasagerii sunt recunoscuți și autentificați automat pe măsură ce se deplasează prin aeroport. Astfel, se accelerează semnificativ întregul proces" a spus acesta.
Murphy explică faptul că tuturor celor care sosesc pentru prima dată în Emiratele Arabe Unite, fie că sunt rezidenți sau turiști, li se colectează datele biometrice. Acest proces fiind realizat de Autoritatea Federală pentru Identitate, Cetățenie, Vamă și Securitate Portuară (ICP). Sistemul aeroportului utilizează această bază de date pentru a verifica pasagerii pe măsură ce trec prin punctele de control. „Ceea ce este cu adevărat unic este faptul că această soluție biometrică specială este un parteneriat cu ICP. Datele sunt utilizate pentru ca experiența pasagerilor să fie fără cusur. Și de aceea toată lumea o poate folosi", explică el.
Murphy spune că scopul este de a ușura fluxul de pasageri, făcând tranzitul mult mai rapid. Implementarea inițială a dovedit acest lucru, până acum. „Oamenii raportează că trec de la bordură în zona de vânzare cu amănuntul sau la poartă în mai puțin de 15 minute. Aceasta este o instalație uriașă, [...] capabilă să proceseze 45 de milioane de pasageri. Posibilitatea de a trece printr-un aeroport de asemenea dimensiuni în doar câteva minute este cu adevărat revoluționară", susține acesta.
Se renunță la pașapoarte
Într-un sondaj, 75% dintre pasageri au afirmat că ar prefera să utilizeze date biometrice în locul pașapoartelor și al biletelor de îmbarcare pe hârtie. Restul de 25 % dintre persoane s-ar putea simți inconfortabile cu tehnologia și preferă interacțiunile umane. Pentru aceștia, Murphy spune că trecerea printr-o verificare mai tradițională a pasagerilor va rămâne o opțiune. Oferirea posibilității pasagerilor de a alege dacă să treacă sau nu prin recunoașterea facială este susținută de factorii de decizie politică internaționali, în special atunci când este vorba despre cei care nu sunt obișnuiți să tranziteze un aeroport.
„Dacă cineva călătorește doar o dată la doi sau trei ani, ceea ce este cazul pentru foarte mulți oameni, atunci ar putea prefera o interacțiune umană care să îi ofere îndrumare", spune Louise Cole. Aceasta este șefa departamentului de experiență a clienților și facilitare pentru IATA. „Cred că contactul uman se reduce la alegerea personală și le oferă clienților o alegere care reflectă ceea ce avem în alte medii", adaugă ea.
În plus, dacă călătoriți cu copii mici, prezentarea documentelor unui membru al personalului este încă o cerință. Deși limita de vârstă poate varia de la un aeroport la altul. „Sistemul este rezervat persoanelor cu vârsta de peste 12 ani, deoarece constatăm că la copiii mai mici [...] trăsăturile feței se schimbă destul de rapid", explică Murphy.
Concurență globală
Și alte aeroporturi din întreaga lume se bazează mai puțin pe hârtie și mai mult pe biometrie. În raportul IATA din octombrie 2023, 46% dintre respondenți au declarat că au mai utilizat această tehnologie într-un aeroport. Cu toate acestea, niciun aeroport nu este considerat oficial ca fiind fără pașaport. „Știu că există o mulțime de intenții de a ajunge la acea experiență biometrică complet fără contact. Dar unul dintre motivele pentru care industria este atât de în urmă este faptul că nu ne putem imagina orice alt proces" a spus expertul.
Cu toate acestea, există câteva exemple de progres, la nivel mondial. Aeroportul Changi din Singapore este unul dintre liderii în implementarea tehnologiei. Ca și Abu Dhabi, acesta a încheiat un parteneriat cu autoritatea guvernamentală pentru imigrație pentru a dezvolta un sistem de autorizare biometrică. Acesta este accesibil atât rezidenților, cât și turiștilor. Sistemul va fi implementat progresiv, începând din această lună.
Aeroportul Internațional Hong Kong și Aeroportul Internațional Indira Gandhi din Delhi au lansat, de asemenea, terminale biometrice. Acestea se află la anumite puncte din timpul tranzitului. Dedicația aeroporturilor din Orientul Mijlociu și Asia-Pacific le plasează pe primele locuri, potrivit lui Cole. „Aceste regiuni stabilesc standardul pentru integrarea biometriei în transportul aerian", spune ea. Aeroporturile europene fac și ele pași importanți. Anul trecut, IATA a colaborat cu British Airways. Scopul a fost de a testa primul zbor internațional cu identitate digitală complet integrată, conform CNN .