O nouă taxă pentru șoferi. Zone costisitoare pentru multe mașini

O nouă taxă pentru șoferi. Zone costisitoare pentru multe mașini

Șoferii care conduc mașini poluante vor plăti o taxă ca să treacă prin anumite zone din marile orașe, care vor fi sub supraveghere video. Propunerile sunt prinse într-un proiectul al Ministerului Dezvoltării (MDLPA) care se află acum în dezbatere publică.

Zonele delimitate vor fi pe taxă pentru mașinile poluante

Primăriile din marile orașe se vor ocupa cu delimitarea acelor “zone cu nivel scăzut de emisii”. O dată delimitate, acestea vor fi supravegheate video.

Pentru șoferii care conduc mașini mai puțin prietenoase cu mediul tranzitarea acestor zone va fi pe bani.

Proiectul MDLPA impune o taxă acestor șoferi, dar nu și acelora care locuiesc în zona delimitată.

Taxă, dar și măsuri compensatorii. La ce se gândesc autoritățile

În proiectul privind zonele cu emisii reduse (ZNSE) care presupune taxarea șoferilor care dețin mașini neprietenoase cu mediul, dar care sunt nevoiți să tranziteze zonele protejate, trebuie prinse și unele măsuri compensatorii pentru cetățeni.

  1. Să asigure serviciul de transport public local de călători în interiorul zonelor;
  2. Să asigure o infrastructură adecvată pentru mobilitate activă.

Aceast lucru înseamnă că primăriile trebuie:

  • să dezvolte trasee pentru transport activ (inclusiv trotinete electrice) în interiorul ZNSE
  • să pună la dispoziție servicii publice de transport activ în acest sens (stații de închiriere biciclete și trotinete electrice)
  • să amenajeze în interiorul ZNSE stații de încărcare pentru mașini electrice.

 Cum se stabilește taxa pe mașina poluantă

Conform proiectului, cuantumul tarifelor va fi în funcție de fiecare clasă de vehicul și de tip de combustibil.

În vederea instituirii ZNSE, se utilizează următoarele clase de autovehicule din categoriile M și N:

  • clasa 1- vehicule cu norma de poluare EURO 3/III pe motorină și normele de poluare Euro 2/II, Euro 1/I și non euro;
  • clasa 2 – vehicule cu norma de poluare EURO 4/IV pe motorină și norma de poluare EURO 3/III pe benzină, GPL, GNC și GNL;
  • clasa 3 – vehicule cu norma de poluare EURO 5/V/EEV pe motorină și norma de poluare EURO 4/IV pe benzină GPL, GNC și GNL;
  • clasa 4 – vehicule cu norma de poluare EURO 6/VI pe motorină și norma de poluare EURO 5/V/EEV pe benzină, GPL, GNC și GNL;
  • clasa 5 – vehicule cu norma de poluare EURO 6/VI pe benzină, GPL, GNC și GNL;
  • clasa verde – vehicule pur electrice, vehicule cu pilă de combustie cu hidrogen.

Conform proiectului, șoferii care nu respectă regulile vor primi o amendă de 300 lei.