În sud-vestul Franței, piloții ucraineni s-au antrenat pentru a putea pilota F-16 cât mai repede posibil

În sud-vestul Franței, piloții ucraineni s-au antrenat pentru a putea pilota F-16 cât mai repede posibil Avion SU-57. Sursa foto Wikipedia

Forțele Aeriene și Spațiale Franceze s-au angajat să asigure pregătirea a 26 de piloți ucraineni în doi ani. Fețele lor sunt pe cât de tinere, pe atât de serioase, siluetele lor în uniformă pe cât de discrete, pe atât de tăcute. În hangarele unei baze aeriene din sud-vestul Franței, al cărei nume nu poate fi dezvăluit din motive de securitate, de câteva luni, o mână de tineri piloți ucraineni se antrenează pentru război.

Pentru prima dată de la începutul războiului din Ucraina, Forțele Aeriene și Spațiale franceze au deschis porțile acestui antrenament care a început oficial în martie. Recruții sunt ocupați. Fie studiază hărți de navigație, pentru a se pregăti pentru misiuni, fie își completează orele de zbor într-un simulator, iar în altă parte, se pregătesc să decoleze pentru un zbor cu un instructor.

Nu există nici un F-16 - avionul de luptă pe care ar urma să zboare în Ucraina, doar Alphajet-uri, aliniate sub adăposturi lângă pista de decolare. Ca urmare a cooperării franco-belgiene, câteva avioane twinjet au fost puse la dispoziție. Motivul: sunt echipate cu un tablou de bord care-l imită pe cel al F-16. Forțele belgiene care zboară pe F-

16 piloți s-au antrenat, până în 2018, cu aceste avioane

În acest moment, sunt doar zece piloți ucraineni, potrivit Forțelor Aeriene și Spațiale. Unii nu au zburat niciodată, alții au experiență pe L-39 Albatros, un avion de antrenament de fabricație cehă. De la sosirea lor în Franța, după o ședere de câteva luni în Regatul Unit, în special pentru a învăța limba engleză, au fost plasați „sub o bulă”, așa cum spune un ofițer francez. Nici astăzi nu au voie să interacționeze cu presa. Doar vârsta lor a fost dată publicității: „între 21 și 23 de ani”.

Ne puteți urmări și pe Google News

Antrenamentul lor pe pământ francez este punctul culminant al unui proces îndelungat care a început în urmă cu mai bine de un an, în mai 2023, în timpul unei întâlniri a aliaților Kievului la Rammstein, Germania. Rezultatul unor lungi discuții, atât tehnice, cât și sensibile, pentru a concilia urgența nevoilor ucrainene cu diversele constrângeri operaționale ale comandamentului militar occidental.

Pentru Franța, provocarea a fost dublă. Pe de o parte, să reușească, ca și alți aliați – inclusiv americani – să facă loc acestor ucraineni în cadrul programului său de pregătire, care este puternic aglomerat de pregătirea propriilor piloți. Pe de altă parte, să suspende în ultimul moment retragerea din serviciu a Alphajet-urilor sale, de care Forțele Aeriene hotărâseră să se despartă în 2023 pentru a opta pentru o aeronavă mai modernă, Pilatus PC- 21.

Timpul de instruire, scurtat

Majoritatea instructorilor francezi prezenți la jumătatea lunii iunie sunt rezerviști în vârstă de cincizeci de ani, adesea cu experiență, care au fost rechemați pentru nevoile cauzei. Baza aeriană în care are loc antrenamentul ucrainenilor a trebuit să-și redirecționeze „60% din activitate”, potrivit managerilor săi, către pregătirea acestor noi recruți.

În total, sunt „douăzeci și șase de ucraineni în doi ani” pe care armata franceză s-a angajat să îi antreneze, asigură purtătorul de cuvânt al Forțelor Aeriene, prezent la fața locului. Un efort notabil, din moment ce în mod normal certifică în jur de treizeci de piloți pe an, după patru sau cinci ani de pregătire. Prima clasă de ucraineni ar trebui să fie certificată în septembrie. „Am făcut niște alegeri”, recunoaște modest comandantul bazei, colonelul Pierre.

Aceste alegeri se referă în special la scurtarea timpilor de învățare. În acord cu Kievul, conținutul modulelor a fost condensat și tăiat. Pregătirea piloților ucraineni în Franța ar trebui să dureze șase luni, față de optsprezece luni în mod normal. În program: învățarea zborului de patrulare – adică cu două avioane, o practică neobișnuită în Ucraina –, antrenamentul în navigație „tactică” (adică la altitudine foarte joasă, 150 de metri) și tragerea cu un tun de 30 mm.

Nu e timp pentru o pregătire de lungă durată

Pe de altă parte, nu e timp să efectueze până la o sută cincizeci de ore de zbor în condiții reale, așa cum cer standardele obișnuite: vor fi optzeci de ore pe Alphajet și cincizeci de ore pe simulator. Nicio pregătire pentru realimentarea în zbor sau tragerea de rachete cu rază lungă de acțiune: „Ideea nu este să copiem situația din Ucraina”, continuă colonelul Pierre. „Pregăm piloți operaționali, nu lideri de escadrilă”, explică și căpitanul Benjamin, 44 de ani, șef de operațiuni.

După trecerea prin Franța, ucrainenii ar urma să ajungă la o bază din România, unde de data aceasta vor învăța cum să zboare cu adevărat cu F-16. Cele aproximativ șaizeci și cinci de F-16 promise Kievului de către un anumit număr de țări: Olanda, Belgia, Danemarca și chiar Norvegia vor fi stocate în baze „din afara Ucrainei”, după cum a indicat pe 10 iunie un ofițer superior al forțelor aeriene ucrainene, în timpul unui interviu pentru Radio Europa Liberă. Franța nu este singura care face publică această pregătire pentru piloți. Alți aliați ai Kievului au făcut același lucru.

Pe 23 mai, un purtător de cuvânt al Gărzii Naționale Aeriene Americane a declarat că Statele Unite tocmai au certificat prima clasă de piloți ucraineni care ar urma să ajungă în scurt timp „în Europa” pentru „antrenament suplimentar”. Pe 21 mai, ministrul olandez al apărării a indicat că o primă clasă de „zece” militari - personal de întreținere tocmai și-a încheiat pregătirea în Țările de Jos.

Probleme pentru Kiev

Aceste întăriri, însă, ajung încet, iar Kievul pare să fie în dificultate la sol. „Va fi dificil de măsurat impactul semnificativ al F-16 pe câmpul de luptă înainte de 2025, iar așteptările trebuie gestionate în consecință”, susțin Christopher Koeltzow, Brent Peterson și Eric Williams, într-o notă dedicată F-16 în Ucraina, pentru Centrul de Studii Strategice și Internaționale (CSIS). Potrivit unor estimări ucrainene, doar douăzeci de piloți pregătiți de occidentali vor fi angajați în misiuni până la sfârșitul anului.

De asemenea, cu şaizeci şi cinci de avioane F-16 promise, Kievul nu poate avea în vedere inversarea raportului de putere cu Moscova, estimează cercetătorii CSIS. Acest format corespunde mai mult sau mai puțin cu ceea ce aveau forțele ucrainene în martie 2023. „Totuși, conform standardelor NATO, acest număr de avioane nu poate reprezenta mai mult de trei escadrile de luptă (cu optsprezece avioane per escadrilă). Ucraina are nevoie de aproape douăsprezece escadroane de luptă pentru a oferi sprijinul aerian necesar războiului de la sol”, adaugă ei.

Decizia de a trimite Mirage 2000-5, anunțată de Emmanuel Macron pe 6 iunie, se înscrie în această realitate, a indicat vineri o sursă din cadrul forțelor aeriene, la scurt timp după întâlnirea cu piloții ucraineni. Acest ofițer a confirmat că o parte din aceste Mirage va fi într-adevăr luată din stocurile Forțelor Aeriene, și anume din escadrila cu sediul în prezent în Luxeuil-les-Bains (Haute-Saône). „Este deja stabilit”, a subliniat el.

sursa: RADOR RADIO ROMÂNIA / Le Monde