Lumea musulmană, China comunistă și India se răzbună pe McDonald’s
- Iulia Moraru
- 11 februarie 2024, 10:46
Confruntările din Gaza au generat o scădere semnificativă a vânzărilor McDonald’s în piețele Orientului Mijlociu și în alte state musulmane, inclusiv Malaezia și Indonezia, având un impact negativ asupra performanței lanțului de restaurante.
În perioada octombrie-decembrie, divizia lanțului McDonald’s pentru Orientul Mijlociu, China și India a înregistrat o creștere a vânzărilor de doar 0,7%, mult sub estimările pieței de 5,5%.
Această scădere vine în urma solicitărilor clienților din țările musulmane de a boicota McDonald’s, ca reacție la faptul că francizatul israelian al companiei a donat mii de mese gratuite armatei israeliene.
Războiul din Israel, efecte asupra profitului McDonald’s
„Atâta timp cât acest conflict, acest război, va avea loc… nu ne așteptăm să vedem nicio îmbunătățire semnificativă în acest sens”, a spus CEO-ul McDonald’s, Chris Kempczinski, într-o conferință.
„Este o tragedie umană, ceea ce se întâmplă și cred că asta cântărește mărcile ca ale noastre”.
După ce McDonald’s Israel a făcut public anunțul său, francizele din Arabia Saudită, Oman, Kuweit, Emiratele Arabe Unite, Iordania, Egipt, Bahrain și Turcia au renunțat la donații și au promis colectiv milioane de dolari pentru sprijinirea palestinienilor din Gaza.
Deși McDonald’s din Chicago este recunoscut ca una dintre cele mai emblematici branduri din SUA, majoritatea restaurantelor sale din întreaga lume sunt operate și deținute la nivel local.
Alte mărci occidentale, lovite de boicoturi
În declarația sa de luna trecută, Kempczinski a subliniat că atât războiul, cât și „dezinformarea asociată”, au un impact „semnificativ” asupra afacerilor din regiune.
McDonald’s se află printre multiplele mărci occidentale care au fost afectate de boicoturi ca urmare a percepției că ar sprijini Israelul.
În ultima săptămână, lanțul de cafenele Starbucks și-a revizuit perspectivele anuale de vânzări. A anunțat astfel o descreștere a activității în regiunea Orientului Mijlociu, potrivit Al Jazeera.
Profitul McDonald’s din SUA, în creștere
În schimb, lanțul de restaurante fast-food McDonald’s din Statele Unite a raportat anul trecut un profit net de aproximativ 8,469 miliarde de dolari. S-a înregistrat o creștere de 37% față de anul 2022, conform anunțului făcut.
Compania americană a încasat în 2023 peste 25,493 miliarde euro, cu 10% mai mult ca în 2022.
În trimestrul IV, care a atras mai multă atenție de la investitori luni pe bursa din Wall Street, compania a înregistrat un profit net de 2,039 miliarde de dolari, în creștere cu 7% față de perioada similară a anului precedent.
Asta în timp ce veniturile sale au crescut cu 8%, atingând suma de 6,406 miliarde de dolari, potrivit Agerpres.