Șeful CNAIR recunoaște că Podul de la Brăila are infiltrații de apă, ce pot afecta siguranța
- Iulia Moraru
- 6 februarie 2024, 09:08
Podul de la Brăila reprezintă acum o adevărată problemă de siguranță. Șeful Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a recunoscut că infrastructura critică, evaluată la 700 de milioane de euro, este acum afectată de infiltrații grave.
Cristian Pistol, directorul CNAIR, s-a grăbit să arunce întreaga vină legată de probleme de la Podul de la Brăila asupra constructorilor italieni de la Webuild, anterior cunoscuți sub numele de Astaldi, și asupra companiei japoneze IHI Infrastructure Systems. Cu toate acestea, supervizarea lucrărilor și calitatea materialelor utilizate în construcția podului au fost responsabilitatea reprezentanților CNAIR.
Podul de la Brăila are infiltrații grave de apă pluvială
Podul suspendat de la Brăila a fost oficial inaugurat pe 6 iulie 2023, într-o ceremonie la care au participat președintele Klaus Iohannis, premierul Marcel Ciolacu, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu și aproximativ 300 de alte persoane.
Evenimentul a avut loc în ciuda faptului că lucrarea nu era finalizată complet. Mai grav, podul nu primise încă recepția oficială din partea beneficiarului, respectiv CNAIR.
Încă din prima lună, asfaltul a început să se destrame și s-a descoperit că cel puțin 400 de șuruburi din parapetul lateral nu erau strânse corespunzător. Verificările ulterioare au relevat că deficiențele sunt mult mai extinse și mai grave decât s-a crezut inițial.
„Deschiderea traficului pe Podul de la Brăila s-a realizat cu respectarea HG 845 din 2018, cât și a Planului de management al traficului realizat de către antreprenor și avizat de autoritățile abilitate”, a spus Cristian Pistol pentru DeFapt.ro.
Potrivit acestuia, deschiderea traficului a fost realizată la propunerea antreprenorului în vederea finalizării tuturor lucrărilor la acest obiectiv.
Constructorul, responsabil pentru distrugerea asfaltului
Abia în noiembrie 2023, în urma expertizelor, s-a descoperit că societatea Webuild este responsabilă pentru deteriorarea asfaltului. S-a constatat că constructorul nu a respectat rețeta mixturilor bituminoase și nici tehnologia corespunzătoare de aplicare a acestora.
În ciuda acestor constatări, directorul Pistol a declarat că antreprenorul a luat măsuri pentru a remedia situația.
Mai mult, având calitatea de Proiectant și Executant, constructorul a inițiat procedurile pentru a efectua o expertiză tehnică pe Podul de la Brăila. Totul în scopul de a stabili o soluție adecvată pentru mixtura bituminoasă, având în vedere experiența sa în construcția de poduri suspendate.
Directorul Cristian Pistol susține acum că tablierul metalic casetat „a fost prevăzut cu un sistem complex de colectare și evacuare a apelor de pe partea carosabilă, sistem care a fost prevăzut în interiorul tablierului metalic. Ținând cont că lucrările nu au fost recepționate, orice defecțiune se realizează de antreprenor, acesta asigurând la momentul recepției condițiile și funcționalitatea sistemului la parametrii din proiect”.
Podul de la Brăila, un risc pentru circulație
Mai mult, șeful CNAIR recunoaște că în interiorul tablierului metalic „există riscul apariției de apă din motive tehnice, însă, ținând cont că lucrarea nu a fost recepționată, întreaga responsabilitate cu privire la finalizarea și menținerea sistemului de colectare și evacuare a apelor la parametrii din proiect este a antreprenorului”.
Inițial, Podul de la Brăila includea o pistă pentru bicicliști și trotuare pentru pietoni conform Studiului de Fezabilitate. Cu toate acestea, aceste facilități au fost abandonate din motive de securitate, deși erau parte din planurile inițiale.
Conform declarațiilor șefului CNAIR, antreprenorul a propus în cadrul Proiectului Tehnic construirea trotuarelor doar pentru scopuri de mentenanță și întreținere, acest aspect fiind stabilit în urma studiilor și testelor efectuate în tunelul de vânt.
Trebuie menționat faptul că, în cazul podurilor suspendate, orice măsură suplimentară (chiar și parapete metalic de înălțime redusă) prezintă un risc potențial de reducere a performanței stabilității la vânt a podului și, uneori, poate avea consecințe fatale.
Instalarea unor astfel de măsuri suplimentare, cum ar fi plasă/gard împotriva sinuciderii, gard anti-vandalism, se poate realiza cel puțin după studii atente privind siguranța structurală, siguranță care ar putea fi afectată de aceste măsuri suplimentare”, a transmis Cristian Pistol pentru sursa citată.