Bornă istorică pentru România. Cât mai avem până să ajungem Occidentul. Video
- Ionel Sclavone
- 5 aprilie 2023, 08:01
Este o promisiune rostogolită de decenii, iar românii au tot așteptat să se întâmple ceva. Se pare că, acum, lucrurile prind cât de cât contur, iar planurile nu rămân doar pe hârtie.
Anul acesta, în perioada următoare, România va atinge borna de 1.000 km de autostradă construiți. Kilometrul cu numărul 1.000 ar putea fi inaugurat pe tronsonul care face legătura între Suplacu de Barcău şi Nuşfalău, de pe Autostrada 3, Transilvania, în lungime de 13,55 kilometri. Specialiștii estimează că România are nevoie de aproximativ 3.000 kilometri de autostradă și de drum expres pentru a circula în condiții decente.
Lucrările de pe tronsonul de autostradă care face legătura dintre Suplacu de Barcău și Nușfalău sunt aproape de final. Astfel că România ar putea depăși, în curând, 1.000 de kilomeri de autostradă pe care se poate circula. În prezent, rețeaua națională de autostrăzi, dacă se poate numi așa, măsoară 995 de kilometri. Asociaţia Pro Infrastructură (API) a dat publicității, la începutul acestei săptămâni, noi imagini cu stadiul lucrărilor de pe șantierul dintre Suplacu de Barcău şi Nuşfalău, de pe Autostrada 3, Transilvania.
Sectorul Nușfalău - Suplacu de Barcău, în lungime de 13,55 de kilometri, este construit de compania turcească Nurol Insaat Ve Ticaret SA pentru suma de 384.14 mil.lei, fară TVA. În acest moment, lucrările sunt gata în proporție de 71%, urmând să fie date în folosință în partea a doua a anului. Pe acest lot turcii de la Nurol realizează un nod rutier la Nușfalău, 7 pasaje, 5 poduri și o parcare de scurtă durată. Pentru deschiderea traficului e nevoie, însă, de o descărcare provizorie la capătul dinspre Suplacul de Barcău (la Porț).
Autorii postării sunt optimiști și cred că constructorii turci de la compania Nurol sunt cei care vor finaliza construcția acestui tronson și au șanse mari să atingă borna simbolică de 1.000 km.
„Nurol pe Autostrada A3 este în continuare în cărți pentru borna de 1000 km. Joi, 30.03.2023 am filmat cei 13,55 kilometri dintre Nușfalău și Suplacu de Barcău. Contractul cu turcii de la Nurol a avut termen de finalizare în februarie 2023, fiind semnat în 30.09.2020 pe 6 luni proiectare și 18 de execuție. Ordinul de începere a fost emis în 01.02.2021 și proiectul tehnic a fost avizat în august 2021”, au arătat reprezentanții Asociației.
CNAIR nu a solicitat o amânare a recepției
Reprezentanții Asociației Pro Infrastructura au precizat că există șanse mari ca acest tronson să fie încheiat în luna iunie, dat fiind că CNAIR nu a anunțat o amânare a termenului de recepție.
„Oficialii CNAIR nu au anunțat dacă au acordat antreprenorului extensii de timp. Ceea ce interesează în ultimă instanță pe toată lumea e când se va deschide: în iunie, termen fezabil, însă doar dacă se duc la bun sfârșit procedurile birocratice și execuția propriu-zisă a soluției provizorii de conectare cu DN19B lângă Porț, la sud de Suplacu de Barcău.”, au transmis reprezentanții API.
În acest context, reprezentanții Asociației au precizat că inaugurarea tronsonului de 13,55 kilometri va duce la „atingerea bornei simbolice de 1000 kilometri de autostradă și drum expres veritabil, în condițiile în care «competitorii» pentru «trofeu», turcii de la Alsim Alarko, se mișcă foarte greu pe lotul 2 al A0 Sud, existând riscul să se lungească spre finalul verii sau chiar până în toamnă”.
România are nevoie de 3.000 de kilometri de autostradă
Potrivit API, România are nevoie de încă 2.000 de kilometri de autostrada și drum expres pentru a avea o rețea decentă de transport. Până în prezent, sunt contracte semnate pentru 669 de kilometri, cu o valoare de 8,6 miliarde de euro. Pentru alți 272 de kilometri urmeaă să se deruleze procedurile de licitație.
„România are nevoie de aproximativ 3.000 kilometri de autostradă și drum expres pentru o rețea decentă. Acum circulăm pe 995 km. Avem contracte de lucrări semnate pe 669 km cu o valoare totală de peste 8,6 miliarde euro și licitații de lucrări în derulare pe alți aproape 272 km cu un cost estimat total de peste 4,5 miliarde euro”, au mai transmis reprezentanții Asociației.