Majoritatea locomotivelor folosite de CFR Călători circulă fără revizie capitală. „Ar trebui să anulăm 80% din trenuri”

Majoritatea locomotivelor folosite de CFR Călători circulă fără revizie capitală. „Ar trebui să anulăm 80% din trenuri”Sursa foto: INQUAM_Photos_Ovidiu_Iordachi

În urma accidentului feroviar din Galați, în care o persoană și-a pierdut viața, autoritățile au cerut ca toate locomotivele deținute de CFR Călători să fie verificate. În urma cercetărilor s-a stabilit că majoritatea acestora circulă fără revizie tehnică.

Mai exact, 80% dintre cele 400 de locomotive folosite de CFR Călători circulă fără revizie capitală, potrivit directorului general al companiei. În ultimii 20 de ani nu a mai fost cumpărată nicio garnitură nouă, iar anul trecut au avut loc două accidente.

Accidentul din Galați s-a produs din cauză că s-ar fi blocat „graduatorul”, adică acel ansamblu de piese care dă putere motoarelor de tracțiune și controlează viteza. Cu el înțepenit, motoarele au fost alimentate cu energie electrică  și locomotiva a prins viteză - 94KM/H.

Locomotiva implicată în accidentul din Galați a avut ultima revizie în urmă cu 17 ani

„Locomotiva a primit accelerație maximă. S-a ridicat de bot în sus și dădea impresia că dă să zboare. Mecanicul, deși a frânat, viteza a crescut până pe la 94 de kilometri la oră, a redus-o până pe la 75 de kilometri la oră. A încercat tot ce era posibil în cazul unei locomotive care nu a mai ascultat de comenzi”, a declarat Rodrigo Maxim, președinte Federația Sindicatelor Transportatorilor Feroviar din România.

Ultima revizie capitală a locomotivei implicate în accidentul feroviar din Galați a fost făcută în urmă cu 17 ani, atunci când i-a fost înlocuit graduatorul cu unul mai modern. Aceasta era un de tipul EC 3400 KW, fiind fabricată în 1983.

31 de astfel de locomotive circulă în prezent pe căile ferate din România, toate fiind importate din Serbia. Potrivit sindicaliștilor feroviari, nu sunt primele probleme cu acestea, având în vedere că în urmă cu câțiva ani, o astfel de locomotivă ar fi spart ușa unei hale.

De asemenea, în urmă cu șapte ani, la Bârsești, în apropiere de Târgu Jiu, a avut loc un accident similar celui din Galați. Doi mecanici de locomotivă și-au pierdut atunci viața.

80% din locomotive nu au revizia tehnică la zi

Dacă ar fi să scoatem mâine toate locomotivele fără reviziile mari, ar trebui să anulăm 80% din trenuri. Aici este vorba despre ani de zile în care nu s-au făcut investiții”, a declarat Traian Preoteasa, director general CFR Călători.

Pentru reparația lor, costurile nu sunt deloc mici. „O reparație industrială poate să ajungă undeva la 30 – 50 la sută din costurile unei locomotive noi, pentru că trebuie schimbate agregate mari”, a spus Iulică Măntescu, președinte Federația Mecanicilor de Locomotivă.

La rândul său, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a declarat luni că locomotiva implicată în accidentul din Galați ieșise în aceeași zi din revizie. „Un procuror verifică acum cum a fost făcută această revizie - într-un dosar penal de ucidere din culpă și de neîndeplinirea sau îndeplinirea defectuoasă a sarcinilor de serviciu.

Doi copii au rămas fără mamă în urma accidentului. Conductorul de tren Gina Basoc și-a pierdut viața după ce a fost aruncată pe peron din vagonul izbit cu viteză de locomotivă. Singurul pasager din vagon este în stare gravă în spital”, a spus acesta, potrivit stirileprotv.ro.