De la Instagram la Twitter, abonamentele la reţelele sociale îi elimină pe utilizatorii obișnuiți

De la Instagram la Twitter, abonamentele la reţelele sociale  îi elimină pe utilizatorii obișnuițiSursa foto: Dreamstime.com

De ceva vreme a devenit din ce în ce mai clar faptul că giganții rețelelor de socializare fac din oferta de servicii cu plată un element central al strategiei de viitor, scrie La Stampa.

În ultimele luni însă, această schimbare a suferit o accelerare clară: mai întâi lansarea Twitter Blue de către Elon Musk și acum decizia Meta, mult mai importantă din punct de vedere numeric, de a urma aceiași pași pentru Facebook și Instagram.

Serviciul, numit Meta Verified, aflat încă în fază de testare, costă 12 dolari (sau 15 dacă se plătește prin aplicația iOS) și permite, pe lângă bifa albastru care a devenit deja clasică, un acces mai eficient la serviciul de asistenţă clienți și o protecție mai bună în faţa furtului de identitate. În cazul Twitter Blue, printre serviciile oferite se numără și posibilitatea utilizării autentificării cu doi factori prin SMS.

Cele menționate sunt servicii de bază care probabil ar trebui oferite tuturor utilizatorilor (având în vedere şi numeroasele reclamaţii privind serviciul de asistenţă clienți al acestor companii). În realitate, este evident că ceea ce vând Twitter și Meta are de-a face prea puţin cu furnizarea unui serviciu mai bun: punctul forte al acestei oferte este garanția că algoritmul va promova conținutul publicat de un utilizator plătitor care, prin urmare, se va bucura de o vizibilitate mai mare, scrie lastampa.it.

O schimbare radicală față de trecut, și mai ales față de ideea (cultivată atât de mult timp) că rețelele de socializare ar democratiza comunicarea, dându-ne fiecăruia o voce, devenind acea piață publică pe care Elon Musk însuși a invocat-o, ​motivând decizia de a cumpăra Twitter.

Cum se schimbă rețelele sociale

Numai că atunci când decizi să favorizezi vizibilitatea celor care plătesc te îndepărtezi radical de acel model (teoretic) de agora digitală, mergând în direcția opusă. Scopul rețelelor sociale, așa cum am menționat deja, pare să nu mai fie acela de a atrage o masă de utilizatori dornici să intre în contact cu prietenii, rudele, colegii etc. Aşa cum indică deja sloganul Meta Verified: "Crește-ți prezența pe Facebook și Meta", aceste conturi premium se adresează în primul rând influencerilor și creatorilor, potenţând procesul transformării rețelelor sociale într-un instrument de divertisment din ce în ce mai tradițional, în care o masă mare de telespectatori se limitează la observarea conținuturilor create de profesioniști sau profesioniști aspiranți.

Aşa cum s-a întâmplat în trecut cu companiile, cu politicienii și ziarele, Facebook și Instagram le vor cere acum şi creatorilor să plătească pentru a avea acces la acea vizibilitate de care înainte se puteau bucura gratuit. Cu toate acestea, mai există un aspect important: dacă acest pariu al rețelelor de socializare are succes, ce se va întâmpla cu toți abonații normali?

Vor deveni utilizatori de serie B, resemnați cu gândul că nu mai publică niciun conținut, care oricum nu ajunge nicăieri? Chiar vom fi nevoiți să asistăm la dispariția rețelelor de socializare (și) ca mijloc de dialog, de împărtășire, de schimb de opinii? Vom fi inundați, vrând-nevrând, de videoclipuri din conturi profesionale de care s-ar putea nici măcar să nu ne intereseze?

Rămâne de văzut dacă aceste tentative vor avea succes, deoarece încercările de a-i determina pe utilizatori să plătească pentru ceva ce a fost întotdeauna gratuit nu au avut succes. Din acest punct de vedere, primele semne nu sunt deloc încurajatoare: Twitter Blue ar fi ajuns la 180.000 de abonați în 3 luni, cifre prea mici pentru a schimba chiar și marginal bilanțurile unei realități care generează 5 miliarde de afaceri pe an.

Evident, pentru Meta chestiunea este şi mai complexă, deoarece vorbim de un gigant cu o cifră de afaceri de 116 miliarde și câștiguri în valoare de 23 de miliarde, dar care are de-a face cu restricțiile de confidențialitate ale Apple, care i-au afectat serios principala sursă de venit.

Într-o epocă în care profesia de creator devine din ce în ce mai râvnită, și în care vizibilitatea pe rețelele de socializare este ceva aproape indispensabil în anumite sectoare, nu poate fi exclusă posibilitatea ca aceste instrumente să se transforme într-un fel de imens spațiu promoțional pentru aspiranţii creatori. (Rador)