Criza in industria muzicala: dispar divele

Criza in industria muzicala: dispar divele

Scaderea vanzarilor de discuri le obliga pe vedetele din muzica sa-si ia adio de la rasfatul caselor de productie.

Armatele de stilisti, garzile numeroase si cerintele extravagante vor disparea si, o data cu ele, divele pop.   Cotidianul britanic „Daily Express” a stat de vorba cu oamenii din spatele starurilor si, sub anonimat, vocile declara acelasi lucru: divele nu mai au mult „de trait”. Multe companii sunt gata de o revolutie in industria muzicala, iar primele care vor avea de suferit sunt vedetele costisitoare precum Christina Aguilera, Jennifer Lopez sau Jessica Simpson.

Compania muzicala de renume international EMI a anuntat ca are datorii imense si ca are de gand sa economiseasca aproximativ 180 de milioane de euro, in timp ce exista reduceri de buget pentru toate marcile sale mari.  Masurile nu s-au oprit insa aici. Directorul EMI, Alain Levy, si adjunctul sau, David Munns, au fost concediati. Levy si Munns sunt doi dintre cei mai renumiti manageri din industria muzicala.

Adio, fite!

Una dintre sursele publicatiei britanice declara: „Zilele in care vedetele se mai bucura de rasfatul caselor de productie muzicala sunt numarate. De acum inainte, divele americane nu vor mai sosi la concerte in avioane particulare in care se afla o intreaga echipa formata din stilisti, bucatari, coafori si asa mai departe”, a spus unul dintre specialisti.

Nici divele englezilor nu o vor duce mai bine decat colegele de pe celalalt mal al Atlanticului. „Vanzarile de discuri au mers destul de prost in perioada Sarbatorilor de iarna in Marea Britanie”, spune acelasi specialist.

In trecut, companiile puteau sa accepte un an mai prost, avand incredere ca artistii lor mari vor salva situatia. Dar, de cand cifrele de vanzari s-au inrautatit, proprietarii au pus presiune pe manageri. Astfel, marile companii nu mai investesc in vedetele care aduc profit pe termen lung.

„Daily Express” a aflat dintr-o sursa sigura ca si americanii de la Sony BMG, care au contracte cu nume mari din muzica, au redus bugetele pentru doua dintre starurile lor - Christina Aguilera si Jessica Simpson - anul trecut, cand acestea si-au promovat noile albume.

„Costa mult prea mult sa le pastram pe o perioada indelungata. Ele insista sa aiba un stilist, care la randul sau sa beneficieze de un asistent, un coafor, de asemenea secundat, cosmetician si tot asa. Iar pe toti acesti oameni trebuie sa-i platim. Nimeni din industria muzicala nu mai are bani pentru a face fata acestor cerinte”, a spus sursa aflata in cadrul companiei.

Cand profesionistii dau gres

Companiile de renume nu se confrunta insa numai cu mofturile divelor care fac incasari de milioane, ci mai fac si afaceri proaste. Un bun exemplu este contractul dintre Warner Music si Paris Hilton, mostenitoarea cea dezmatata a imperiului hotelier Hilton si prietena de distractii Britney Spears, recent  divortata. Albumul care ii poarta numele s-a vandut cu mult sub asteptarile producatorilor. In jumatate de an de la lansare, doar 150.000 de americani au cumparat albumul. Cifra este un adevarat dezastru pentru cei de la Warner Music, care au cheltuit sume enorme pentru deplasarile lui Paris si ale anturajului ei.

Sursele „Daily Express” sustin ca solista a adus la lansarea din Marea Britanie o echipa de 14 persoane care a inclus trei oameni de paza, doi manageri de turneu (in conditiile in care Paris Hilton nu a avut niciun turneu) si trei jurnalisti americani. Cazarea echipei la hotelul Metropolitan din Londra timp de o saptamana a costat aproape 250.000 de euro. Toti au fost transportati la clasa intai sau business.

Nu numai divele au un anturaj numeros. O trupa rock americana compusa din sase membri a fost avertizata de  compania lor deoarece a cerut cate un bodyguard pentru fiecare membru. Baietii voiau sa vina in Marea Britanie la un festival, dar li s-a reprosat ca erau cvasinecunoscuti pe insula.

Contracte nefericite

Alte voci din industria muzicala si-au declarat uimirea cu privire la unele decizii ale Casei EMI, in articolul din „Daily Express”: „Cand Lily Allen a devenit cea mai in voga artista din Marea Britanie puteai sa cumperi albumul ei cu numai noua euro. Era o reducere in incercarea de a concura preturile mici cu care puteai cumpara albumul de pe internet, in format electronic. Insa aceea ar fi fost cea mai potrivita perioada in care fanii ar fi platit pretul intreg.” Lily Allen este una dintre senzatiile anului 2006 si a primit trei nominalizari pentru Premiile Brit, care vor fi decernate in luna februarie.

Iar aceasta nu a fost singura miscare gresita a celor de la EMI. Compania a cheltuit aproximativ 1,2 milioane de euro pentru relansarea trupei de fete All Saints. Albumul nu a reusit sa urce in varful topurilor. Pentru relansare, All Saints a filmat clipul melodiei „Rock Steady” in Romania.

„Este un an al schimbarilor”

In 2002, Robbie Williams a primit o oferta de 120 de milioane de euro pentru ca fostul membru Take That sa scoata urmatoarele albume sub marca EMI.

Robbie a decis insa anul trecut ca este momentul sa intoarca spatele muzicii pop si a realizat „Rudebox”, un album bizar, care se doreste necomercial si pare sa atenteze la statutul sau de vedeta pop. Pentru artist e un pas inainte, pentru casa de discuri - un nou esec.

Din ce in ce mai multe persoane din industrie sunt ingrijorate de raportul cheltuielilor starurilor si cel al vanzarilor de albume. „Acum, EMI are probleme, dar poate fi randul oricarei  alte companii de discuri in mai putin de-o luna”, se tem angajatii firmelor rivale. „Este un an al schimbarilor importante in industria muzicala, poate fi chiar un cataclism.”

Vanzari

Copierea muzicii de pe internet are tot mai multi adepti si scade vanzarile de CD-uri

> Piata de muzica in format electronic are din ce in ce mai multi clienti. Compania Apple, detinatoare iTunes si iPod, a inregistrat in 2006 un profit cu 78% mai mare decat anul anterior.

> O melodie descarcata de pe pagina de web iTunes costa 0,99 euro. In SUA, pretul este de 0,99 dolari pe melodie si 9,99 dolari pentru un album.

> Toate casele de discuri au dus razboaie in justitie impotriva descarcarii ilegale a melodiilor si albumelor de pe internet. Chiar daca descarcarile legale au crescut, vanzarile de discuri in magazine au ramas mici.

Ne puteți urmări și pe Google News