Acestea ies din cinci fabrici clandestine din Romania sau sunt importate din China, Turcia.
Pirateria este in floare in Romania! In primele zece luni din acest an, volumul marfurilor contrafacute este de doua ori mai mare decat in tot anul 2006, iar la unele produse, cum ar fi tigarile sau tampoanele igienice, acesta aproape s-a triplat.
Potrivit Autoritatii Nationale a Vamilor, in 2006 au fost confiscate 9,6 milioane de articole contrafacute, iar pana la inceputul lui noiembrie 2007 au fost confiscate 18 milioane de marfuri piratate, cu o valoare estimata de 35,3 milioane de euro.
„Practic, se poate contraface orice”, ne-au spus reprezentantii Vamii, amintind ca in ultimii ani imbracamintea si incaltamintea, tigarile, cosmeticele si accesoriile de telefonie mobila au fost „tinta” preferata a contrafacerilor.
Piete ilicite
Daca anul trecut au fost descoperite doar 6,8 milioane de tigari contrafacute, anul acesta numarul a ajuns la 15,4 milioane. „Atat contrabanda, cat si contrafacerile au crescut foarte mult din cauza diferentelor de pret dintre piata noastra si Ucraina, Moldova, Rusia sau Serbia, de unde vin aceste produse si unde preturile sunt de cinci-sase ori mai mici”, spune Gilda Lazar, director Corporate Affairs la JTI Romania.
Ea apreciaza ca procentul tigarilor contrafacute din totalul pietei ilicite este de 5% si spune ca in Romania sunt cinci fabrici clandestine care fac tigari ieftine.
„Din toata piata de tigarete din Romania, care este de 35 de miliarde de bucati, piata neagra este 15%”, potrivit Gildei Lazar. Principalul motiv al cresterii acestei piete este, in opinia reprezentantului JTI, taxa pe viciu si acciza minima.
„Un aparat foto, baiatu’?”
Reprezentantii companiei Sony ne-au transmis ca unele falsuri au chiar o „cota buna de piata”: „Exista un aparat cu film, dotat chiar si cu blitz si geanta, marcat cu un logotip Sony, insa cei care il vand nu stiu ca Sony Corporation nu a produs si nu produce aparate de fotografiat cu blitz si film”, spun acestia. Sony spune ca „jocul este de-a dreptul diabolic: pentru a deveni cat mai credibili ca produsul respecta marca, cel care il ofera pretinde ca l-a furat si il vinde cu un pret mai mic, chipurile pentru a scapa de el”.
Compania Sony recomanda politiei sa caute mai mult sursa acestor contrafaceri si nu doar comerciantii de la coltul strazii.
EFECTE
Branduri afectate „Prin contrafacere, imaginea unui brand poate fi afectata in toate felurile imaginabile”, spune Stefan Liute, director de strategie la Grapefruit. El crede ca „rezultatul tragic este ca valoarea brandului contrafacut scade si pentru proprietar, si pentru consumator, din toate punctele de vedere: de la financiar la emotional”. Desi sunt cazuri in care „contrafacerile jignesc consumatorii prin amatorismul lor”, Liute aminteste ca si branduri de lux precum Louis Vuitton Moet Hennessy raporteaza constant contrafaceri.
Potrivit unui studiu al Asociatiei Romane pentru Combaterea Contrafacerilor, 42% din populatie a cumparat produse desi stia ca sunt contrafacute, in top fiind produsele de imbracaminte (46%) si incaltaminte (20%). Potrivit studiului, populatia considera ca cele mai contrafacute marci sunt Adidas si Nike.
Pe de alta parte, Liute spune ca „nu avem inca branduri romanesti care sa fi devenit atat de atractive pentru a intra in vizorul contrafacerilor”, in timp ce studiul Asociatiei pentru Combaterea Contrafacerilor arata ca un produs romanesc este preferat (64%) unui produs strain daca are un pret comparabil.