Piata repartitoarelor din Romania ar putea ajunge in urmatoarea perioada la 200 de milioane de euro, in conditiile in care, in prezent, doar 25-30% dintre proprietari si-au instalat aceste aparate, se arata in numarul din aceasta saptamana al revistei "Capital".
Desi problema obligativitatii montarii repartitoarelor in cele 1,7-1,8 milioane de apartamente racordate la retelele centralizate de incalzire a fost lamurita cu ceva timp in urma, companiile romanesti care produc sau importa repartitoare se lupta pentru a se impune pe aceasta piata.
Potrivit publicatiei mentionate, sumele incasate de aceste firme se ingroasa anual cu alte peste 5 milioane de euro, bani proveniti din serviciile de exploatare pe care le ofera.
In schimbul citirii datelor inregistrate si calcularii consumului, firmele care monteaza repartitoare incaseaza sume cuprinse intre 0,5 si 2 lei pe calorifer.
Nu toti cei care si-au montat repartitoare sunt insa multumiti. Din peisajul businessului nu lipsesc reclamatiile potrivit carora inregistrarea aparatelor poate fi „influentata” prin metode aflate la indemana oricui.
Firmele autohtone fac fata cu greu
Potrivit materialului din „Capital”, firma Ista Romania, companie cu capital german, este liderul din acest domeniu, inregistrand aproximativ 600.000 de repartitoare vandute pana in prezent.
„In Romania am inceput in 1995, cu doua proiecte-pilot, unul in Bucuresti, la blocul Sora, si celalalt in Giurgiu”, a afirmat Marian Sisu, directorul punctului de lucru din Bucuresti, citat de „Capital”.
Competitorii Ista Romania sunt tot doua firme cu capital strain, care au adus in tara noastra experienta inregistrata in alte tari - Elsaco si Techem.
„Am inceput sa activam in Romania in 2000, si pana acum am comercializat 580.000 de repartitoare in 20 de orase din tara. Estimam o cota de piata de peste 20%”, a explicat directorul Diviziei de Contorizare Rezidentiala din cadrul Elsaco, Cornel Iurac.
Exista insa si companii autohtone care vor sa-si ingroase profiturile de pe urma afacerii cu repartitoare. Compania Electra din Iasi, care detine 70% din piata interfoanelor din Romania, este unul dintre cei doi producatori autohtoni.
Reprezentantii firmei sustin ca vor reusi sa patrunda pe piata datorita preturilor mult mai bune pe care le ofera. „Avem de luptat cu o concurenta puternica din partea importatorilor”, a declarat Marian Berdan, fondatorul Electra.