Nesiguranţa economică şi turbulenţele înregistrate în ultima perioadă în Europa Occidentală determină relocări masive ale industriilor spre ţările din estul continentului, trend în care se înscrie şi producţia aviatică.
„Sunt din ce în ce mai multe oportunităţi pentru segmentul aeronautic pe piaţa din această regiune, unde există spaţiul necesar şi knowhow pentru a aduce producţia din Vest“, a declarat, pentru EVZ, Jana Studnickova, director de relaţii publice în cadrul Aero Vodochody.
Compania cehă este singura rămasă în cursa pentru privatizarea IAR Ghimbav, după ce a negociat cu Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), fără niciun rezultat, achiziţia Avioane Craiova. Aviaţia autohtonă, instabilă
„Nu ştim cât va dura negocierea cu AVAS pentru cumpărarea uzinei din Ghimbav, poate două săptămâni, poate chiar câteva luni, însă e mai bine ca procesul să fie încheiat cât mai repede“, a spus oficialul Aero Vodochody. Studnickova a explicat că IAR are nevoie de investiţii de ordinul milioanelor de euro în următorii cinci ani. „Clienţii puternici se orientează spre producători care demonstrează stabilitate economică pe termen lung, or, în acest moment, nu cred că se poate obţine un astfel de contract la IAR sau la Avioane Craiova“, a punctat responsabilul companiei cehe. Dead-line pentru Craiova, săptămâna viitoare
Aceasta nu a exclus posibilitatea implicării companiei pe care o reprezintă în realizarea unui aeroport la Ghimbav, pe terenuri deţinute de IAR.
În ceea ce priveşte fabrica din Bănie, Studnickova susţine că Aero Vodochody va decide în această săptămână dacă va depune o nouă ofertă. Încercarea precedentă de privatizare a Avioane Craiova s-a finalizat, în septembrie, cu un eşec, AVAS acuzând compania cehă că a impus condiţii de neimaginat pentru o economie de piaţă. „Nici până acum nu am înţeles ce s-a întâmplat. Am fost uimiţi de comunicatul AVAS. Nu va cumpăra nimeni Avioane Craiova dacă nu vor fi mai flexibili“, consideră Jana Studnickova. Totuşi, Aero Vodochody nu şi-a pierdut interesul pentru uzina din Oltenia, pentru a o integra, alături de IAR Ghimbav şi de alte capacităţi similare din Cehia şi Polonia, într-un holding regional de profil. Ultima zi pentru depunerea ofertelor privind preluarea Avioane Craiova este 24 noiembrie. Jana Studnickova director în cadrul Aero Vodochody Sunt din ce în ce mai multe oportunităţi pentru segmentul aeronautic pe piaţa din Europa de Est, unde există spaţiul necesar şi know-how pentru a aduce producţia din Vest.
CARTE DE VIZITĂ
Profitabilă după privatizare
Aero Vodochody este cel mai mare producător de avioane cu reacţie din lume, cu peste 6.500 de unităţi, reprezentând două treimi din producţia globală. Compania a fost privatizată la începutul anului 2007, când a fost preluată de fondul de investiţii Penta. În portofoliul său se află o unitate de aparataje de aterizare şi de structuri aeronautice, la Praga, una de design şi producţie de compozit, în Anglia, şi un aeroport internaţional, tot în Cehia. Pentru acest an, oficialii estimează un profit de 10 milioane euro şi venituri de 192 milioane euro, cu 1.300 de angajaţi. Avioane Craiova a avut, anul trecut, pierderi de 7,6 milioane lei, în timp ce IAR Ghimbav a obţinut un profit de 8,3 milioane lei.