Evită abordări de genul "nu-mi convine" şi discută cu şeful reducerea orelor de lucru pentru că ai nevoie de mai mult timp pentru familie.
Prelungirea programului zilnic de lucru al angajaţilor cu câteva ore a devenit o obiş- nuinţă în multe companii din România. Într-un sondaj recent făcut de portalul Bestjobs, aproape 75 la sută dintre angajaţi au răspuns că trebuie să facă ore suplimentare. Din cauza volumului mare de muncă, se întâmplă ca unii dintre angajaţi să fie nevoiţi să-şi ia şi acasă, în puţinul timp liber, proiectele nefinalizate pentru a reuşi să le predea la timp, sau să lucreze în weekend. Experţii susţin că acest exces scade productivitatea muncii.
„Ajunsesem o legumă din cauza orelor suplimentare“
Conform sondajului „Câte ore suplimentare faci în medie pe zi?“, realizat de portalul www.bestjobs.ro, în perioada 8-10.09.2008, 19% dintre respondenţi au declarat că rămân peste programul de lucru în jur de o oră, 22% - între o oră şi două ore, iar 32% - peste două ore. Doar 27% dintre respondenţi au spus că nu rămân la serviciu după finele programului.
Programatorul Andrei Dumitru, din Capitală, spune că a fost nevoit să renunţe la un loc de muncă foarte bine plătit pentru că era nevoit să rămână peste programul de lucru trei-patru ore, în fiecare zi.
„În această situaţie, îmi rămânea foarte puţin timp pentru viaţa personală. Din această cauză au început să apară şi probleme în familie. Soţia se plângea tot timpul că nu mă implic suficient în creşterea copiilor şi în treburile casnice. Practic, seara, când ajungeam acasă eram o legumă. Mâncam, făceam un duş şi mă culcam. A doua zi o luam de la capăt“, povesteşte Andrei.
Programatorul spune că a încercat de mai multe ori să rezolve această problemă, discutând cu şeful direct, însă acesta îi spunea că nici el nu pleacă acasă mai devreme şi nu se plânge. Acum, Andrei este în căutarea altui job, dar îi este frică să nu se repete „istoria“.
„Pentru a nu se ajunge la astfel de situaţii, recomandarea mea este ca aspectele legate de programul de lucru şi orele suplimentare să fie discutate încă de la interviul de angajare. În acest fel, se vor evita situaţiile frustrante, iar angajatul va avea toate argumentele necesare pentru a-şi susţine punctul de vedere în cazul în care i se va cere să facă ore suplimentare mai multe decât au stabilit la angajare“, susţine Alexandra Urşeanu, account manager al companiei HART Human Resource Consulting.
Specialiştii avertizează că programul prelungit se poate întoarce împotriva companiilor. „Angajatul care în mod repetat rămâne peste program are şanse foarte mari să obosească şi ca urmare productivitatea lui să scadă semnificativ“, atenţionează Camelia Buburuz, directorul de resurse umane la JW Marriott Bucharest Grand Hotel.
O discuţie directă cu şeful poate fi o rezolvare
Specialiştii în resurse umane spun că în orice companie există perioade în care poate să crească volumul de muncă, iar angajaţilor să li se ceară un efort suplimentar pentru depăşirea lor.
De multe ori, acest efort înseamnă şi ore în plus de lucru pe care, însă, majoritatea angajaţilor şi le asumă fără o opoziţie declarată. Ştiu cu toţii că după ce trece deadline-ul lucrurile vor reintra în normal. „Dacă, însă, programul de lucru prelungit este o practică obişnuită în compania respectivă - şi, din păcate, nu sunt puţine aceste cazuri - atunci fără îndoială avem de-a face fie cu un management carent, fie cu un deficit de forţă de muncă sau un dezechilibru la nivelul gestionării resurselor, toate acestea contribuind la sacrificarea angajaţilor. În acest caz, angajatul are dreptul să solicite conducerii sprijin în găsirea unor soluţii adaptate şi nevoilor / posibilităţilor lui“, consideră Alin Rădulescu, consultantul companiei Advice Human Resources.
Camelia Buburuz spune că o discuţie directă cu şeful legată de statul peste program, abordată corect, mai degrabă din prisma balansării vieţii personale cu cea profesională decât prin „nu-mi convine“ ca şi abordare, poate releva modalităţi de a evita orele suplimentare sau măcar de a le limita.
"Angajatul care în mod repetat rămâne peste program are şanse foarte mari să obosească şi, ca urmare, productivitatea lui să scadă semnificativ.", Camelia Buburuz, director de resurse umane la JW Marriott