PARASCHIVESCU: (Ab)uz de fals

PARASCHIVESCU: (Ab)uz de fals

Ce rost are distorsionarea unui simplu episod de viaţă sportivă?

„Catania lui Dică a făcut egal la Siena lui Codrea şi Moţi.” Aşa sună ştirea, prezentată – cu sau fără joc şăgalnic de sprâncene, cu sau fără gropiţe în obraji, cu sau fără poticneli prompteristice – de crainicele de la Sport.ro şi GSPTV. Umflăm pieptul, admirăm isprava şi privim mândri peste lume: românaşii noştri sunt la înălţime pretutindeni. Imediat după aceea, realitatea atenuează entuziasmul, căci crainicele rostesc, uşor întristate, continuarea: „La Catania Dică n-a fost nici măcar rezervă, iar la Siena Moţi a intrat în ultimele zece minute”. Dar atunci – te întrebi pe bună dreptate – de ce e Catania „a lui Dică” şi Siena „a lui Moţi”? Ce rost are distorsionarea unui simplu episod de viaţă sportivă? De unde şi până unde această poftă năprasnică de-a pune etichete false?

Există mai multe răspunsuri, dintre care se impun două. Primul împinge în faţă eterna marotă a audienţei – cu alte cuvinte, nevoia producătorilor de ştiri de-a avea un public captiv, care să aştepte întruna veşti despre „ai noştri”. Pe logica asta, „Catania a făcut egal” e o ştire fără miză, pe când „Catania lui Dică a făcut egal” se plasează la intersecţia dintre evenimentul epocal şi bomba de presă. Brevetat de Pro TV, acest tip de cârlig pentru public a fost preluat de toate buletinele sportive, chiar dacă folosirea lui pune între paranteze adevărul (în fond, Dică n-a jucat, iar Moţi a avut doar zece minute pe teren).

Al doilea răspuns vizează o anume fudulie care ne obligă să se simţim mai importanţi decât suntem. Există chiar o expresie care defineşte capacitatea de-a te crede indispensabil când de fapt ai un contur public minor: „musca la arat”. Exploatarea acestei mândrii care uneori nu se sprijină pe nimic, precum şi neputinţa de-a ne pune în bagaj simţul ridicolului ne plasează în inferioritate faţă de ceilalţi. Pentru crainicul român, Parma nu poate fi decât „fosta echipă a lui Mutu”. Ei bine, am văzut multe programe străine de ştiri, dar n-am observat ca Bayern München să fie „echipa lui Ribéry”, Manchester United „echipa lui Cristiano Ronaldo” sau Real Madrid „fosta echipă a lui Zidane”. Deşi cei trei par mai bine aşezaţi în sport şi în conştiinţa publică decât Dică al nostru. Ba chiar şi decât Moţi.       

Ne puteți urmări și pe Google News