MATEI UDREA: Diferenţa între viaţă şi moarte

MATEI UDREA: Diferenţa între viaţă şi moarte

Matei Udrea: "...în teorie, legea e corectă. Dar nu se aplică."

În primul an, posesorii de carnet categoria A n-au voie să conducă motociclete cu capacitate mai mare de 250 de centimetri cubi. Toţi cei care au mers vreodată cu vehicule pe două roţi (altele decât bicicleta) ştiu prea bine de ce. Un motor mic „iartă“ greşelile. Iar atunci când eşti începător, n-ai cum să nu greşeşti. Mai puţini cai putere înseamnă o viteză mai mică, o acceleraţie mai domoală şi - implicit - mai mult timp de reacţie la dispoziţia celui implicat.

La fel ca şi în cazul maşinilor, cele mai multe dintre accidentele în care sunt implicate motociclete le aparţin începătorilor. Teribilism, entuziasm, lipsă de experienţă - un melanj mortal, care stă la baza multor tragedii. Ca şi în alte domenii din România, legea rămâne însă literă moartă. În acest caz, este făcută pentru a-i ajuta pe cei care decid să-şi înceapă „cariera“ de motociclişti. Dar ce se întâmplă când aceştia refuză ajutorul? Puţini sunt cei care fac aşa cum „scrie la carte“. De ce? Dintr-o mie de motive. Pentru că e „cool“ să-ţi iei direct un motor de capacitate mare. Pentru că e mai comod.

Pentru că peste un an nu-i nevoie să-l vinzi şi să te zbaţi pentru a cumpăra altul. Pentru că e puţin probabil să te oprească vreodată cineva şi să te întrebe ce capacitate are motorul tău şi ce vechime ai în carnet. Poate cel mai grav e însă că unele şcoli de motociclism îi încurajează pe elevii lor să-şi cumpere motoare mari. Cât mai puternice. Cât mai rapide. Cât mai mortale. La propriu. Într-un stil promovat uneori prin campanii agresive: „Noi facem din tine un dur!“. Se fac cursuri pe motociclete cu cai mulţi, spre încântarea începătorilor.

Examenul pentru „A“ este mai degrabă o formalitate, odată ce s-a trecut de proba teoretică. Iar proaspătul absolvent e deja „încălzit“ de instructorul care a „uitat“ să-i spună că în 3 secunde, atât cât îi trebuie bolidului să ajungă la suta de kilometri/oră, n-ai timp nici să respiri. Şi că o fracţiune de secundă în plus face, de multe ori, diferenţa între viaţă şi moarte... " Unele şcoli de motociclism îi încurajează pe cursanţi să-şi cumpere direct motoare mari. Cât mai puternice. Cât mai rapide. Cât mai mortale. La propriu."

Ne puteți urmări și pe Google News