Mai bine cu pluta decât pe Drumul Naţional 7

Mai bine cu pluta decât pe Drumul Naţional 7

Locuitorii din Orăştie preferă să traverseze Mureşul cu o plută din tablă decât să stea zeci de minute în aglomeraţia de pe DN 7.

Exasperaţi de blocajele care apar pe DN 7, locuitorii din Orăştie apelează la o soluţie veche de aproape un secol: traversatul Mureşului cu brodina, pe o rută ocolitoare ştiută doar de ei. În prezent, lucrările de reabilitare a DN 7, pe tronsonul Nădlac-Sebeş, au ajuns în zona oraşului Orăştie, unde se înregistrează frecvent „dopuri“ şi când nu sunt lucrări.

Asta pentru că drumul a fost gândit, în urmă cu 50 de ani, pentru un trafic mai puţin aglomerat. Astfel, de mai bine de două săptămâni, la ambele intrări în Orăştie, de pe DN 7, sunt blocaje şi cozi de aproape 10 kilometri, mai ales în intervalul 14.00-19.00. Timpul mediu de aşteptare în acest punct este de o oră şi jumătate. „Tare bine ne prinde brodina asta“ Sătui să piardă timp şi dimineaţa, dar mai ales seara, localnicii care au de lucru în afara oraşului şi-au adus aminte de drumul de ţară dintre Pricaz (comuna Turdaş) şi Folt (comuna Rapoltu Mare). Drumul cu pricina trece „prin Mureş“, cu ajutorul unui fel de pod mobil numit „brodină“, şi iese pe drumul judeţean care merge paralel cu DN 7, dar pe malul nordic al râului. De două săptămâni, cei doi bătrâni din Folt care deservesc brodina aproape că nu mai fac faţă solicitărilor, iar după-amiaza îşi trimit fiii să-i înlocuiască.

Dorin Male (20 de ani) şi Andrei Petru (23 de ani) îşi pierd după-amiezele pe brodină, dar merită, pentru că la fiecare vehicul îmbarcat câştigă câte 3 lei, şi, de multe ori, pe brodină încap şi 3 maşini. Munca presupune oarece forţă pentru că dispozitivul nu are motor, el fiind propulsat doar de curenţii Mureşului şi ţinut sub control de un cablu gros de metal ancorat pe maluri. Apoi, pe lângă traversatul apei, mai e de lucru şi la reparatul porţiunilor de drum care coboară spre cele două locuri de ancorare a brodinei. „Mai facem şi noi câte-un bănuţ“ Orele de vârf ale brodinei sunt între 15.00 şi 19.00, când localnicii din Orăştie se întorc de la lucru de la Deva, Simeria, Geoagiu sau Rapolt. „Tare bine ne prinde brodina asta. Am stat şi câte două ceasuri să intru în Orăştie din cauza blocajelor. Mai mult, am auzit că tot aşa va fi vara asta, aşa că m-am obişnuit să vin pe-aici, să trec cu brodina, decât să pierd timpul aiurea“, spune Călin Cheregheş. „Brodinarul“ Andrei Petru spune că nu a numărat niciodată maşinile care trec Mureşul pe brodina condusă de el şi de Dorin Male.

„Noi venim doar după- amiaza, ca să ne înlocuim părinţii. În ultimele două săptămâni am avut mult mai multe maşini de trecut, c-am înţeles că e blocat aproape tot pe la Orăştie. Ne facem treba până trece aglomeraţia şi după aia mergem acasă. Nu ne pare rău pentru că mai facem câte-un bănuţ“, adaugă Andrei, care recunoaşte că o bună parte din „taxa“ de trecut Mureşul cu brodina le rămâne celor doi „brodinari“. Dispozitiv util şi ingenios Localnicii din Folt, comuna Rapoltu Mare, şi Pricaz, comuna Turdaş, traversează Mureşul cu brodina încă de dinaintea celui de-al Doilea Război Mondial. Prima brodină era din lemn, iar reprezentanţii primăriilor celor două comune nici nu-şi mai aduc aminte cine a făcut-o. Dispozitivul a fost distrus de mai multe ori de viiturile de pe Mureş, ultima dată în 1998. Brodina le este utilă mai ales sătenilor care stau, de exemplu, în Folt, dar au de lucrat terenuri pe cealaltă parte a Mureşului.

Dacă nu ar exista acest dispozitiv, oamenii ar trebui să facă un ocol de 15 kilometri prin Geoagiu şi Orăştie, sau unul şi mai lung, de 30 de kilometri, prin Uroi şi Simeria. Brodina este, de fapt, o plută, ancorată la capete de un cablu bine fixat pe maluri. Cu ajutorul unor trailere manuale se schimbă unghiul plutei faţă de curentul de apă şi este menţinut fix, aşa încât forţa rezultată între curentul de apă şi cablurile de legătură cu cablul mare de ancorare să fie cea care duce ambarcaţiunea spre mal. AVANTAJ Transport mai ieftin Brodina a fost refăcută cu cinci ani în urmă de o firmă din Deva, iar lucrarea a costat 50.000 de lei. În locul celei din lemn a apărut o brodină din tablă, mai lentă, dar mai sigură. Un pod peste Mureş în zonă, pentru vehicule de tonaj mic, ar costa trei milioane de lei noi. „Noi am face acest pod, dar nu ne prea dă nimeni banii ăştia. Suntem conştienţi că nu ne putem baza doar pe brodină. Avem mare nevoie de un pod peste Mureş între Folt şi Pricaz“, spune Aurel Lupu, primarul comunei Turdaş. Şi omologul său din Rapoltu Mare este de aceeaşi părere.

„Nu ne rămâne decât să cerem bani pentru pod la consiliul judeţean. Altă soluţie nu cred că există. Brodina e bună, dar merge greu, mai ales când Mureşul e foarte mare sau foarte mic. În plus, iarna sunt probleme din cauza sloiurilor de gheaţă“, spune edilul Octavian Roman.

Ne puteți urmări și pe Google News