Taxa auto: Guvernul dă bani înapoi

Taxa auto: Guvernul dă bani înapoi

O parte din suma pe care românii au plătit-o, până acum, ca taxă de primă înmatriculare, va fi rambursată de Executiv.

Statul va restitui diferenţa de taxă auto rezultată din suma plătită până în prezent, potrivit reglementărilor din Codul Fiscal, şi noua taxă de poluare auto care va fi introdusă la 1 iulie 2008, calculată în funcţie de caracteristicile fiecărei maşini în parte. Totodată, conform celei de-a treia variantă a documentului aprobat de Comisia Europeană, autoturismele euro 3 şi euro 4 vor fi taxate în funcţie de emisiile de dioxid de carbon.

"Taxa rezultată ca diferenţă între suma achitată de contribuabil în perioada 1 ianuarie 2007-30 iunie 2008, cu titlu de taxă specială pentru autoturisme şi autovehicule, şi cuantumul rezultat din aplicarea prezentelor prevederi privind taxa pe poluare pentru autovehicule se restituie pe baza procedurii stabilite în normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă", se arată în proiectul ordonanţei de urgenţă privind taxa de poluare auto, discutat, astăzi de Guvern în primă lectură.

Procedurile de restituire vor fi stabilite de Ministerul Mediului şi Ministerul Economiei şi Finanţelor, în termen de 90 de zile de la data publicării ordonanţei de urgenţă în Monitorul Oficial.

70% - noxe, 30% - dioxid de carbon

Potrivit celei de-a treia variantă a documentului aprobat de Comisia Europeană, autoturismele euro 3 şi euro 4 vor fi taxate în funcţie de emisiile de dioxid de carbon.

Astfel această variantă prevede taxarea noxelor în proporţie de 70% şi a dioxidului de carbon în proporţie de 30%, a declarat ministrul Mediului Attila Korodi, iar acest principiu se aplică pentru maşinile euro 3 şi euro 4.

"Această Ordonanţă de Guvern este un instrument de protecţie a mediului, pentru reducerea poluării la autovehicule şi va intra în bugetul Fondului pentru Mediu", a declarat Korodi, după şedinţa de Guvern de astăzi. 

Printre proiectele de mediu finanţate de taxa auto se numără reînnoirea parcului auto, împădurirea terenurilor degradate sau defrişate, producerea de resurse de energie alternativă, regenerabilă, sau renaturarea terenurilor scoase din patrimoniul natural, potrivit ministrului Mediului.

"Am luat în considerare nu numai emisiile de noxe privind standardele Euro 0 - Euro 4, dar şi emisiile de praf. Din fericire, există şi soluţii tehnice la ora actuală care adaugă un plus în reţinerea particulelor de praf PM10. Acele maşini diesel care au aceste filtre de particule vor primi o reducere de 25% din taxa calculată pentru autovehiculul respetiv", a spus Korordi.

Valoarea taxei scade în funcţie de vechime

Potrivit noii grile de calcul, valoarea taxei scade cu 5 la sută pentru fiecare an de vechime al maşinii faţă de cea încasată în prezent. Doar unele maşini euro 3 au, însă, menţionate în cartea tehnică emisiile de dioxid de carbon. Pentru cele care nu au aceste informaţii specificate, vor fi luate în calcul toate emisiile de poluanţi, precum oxidul de azot, legate direct de cilindree şi vechimea vehiculului.

Proprietarii acestor maşini pot cere Registrului Auto Român să evalueze gradul emisiilor poluante. Testul special costă, însă, 600 de euro, bani care vor fi adăugaţi taxei de poluare auto. Taxa va fi calculată după noile principii şi pentru maşinile euro 2, euro 1 şi non-euro. Noua taxă de mediu ar urma să intre în vigoare la 1 iulie. Banii încasaţi urmează a fi folosiţi pentru finanţarea unor proiecte şi programe de protecţie a mediului.

Vosganian: "Măsura noastră reduce sarcina fiscală"

"Nivelul de ansamblu al taxării scade permanent. Astfel că, deşi mulţi români socotesc că e vorba de o povară fiscală, de fapt, măsura pe care o propunem noi astăzi, pentru românii care cumpără maşini şi le introduc în ţară sau cumpără maşini noi de la producătorii din ţară, este o măsură ce reduce sarcina fiscală faţă de măsurile deja existente", a precizat ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian.

(17:30)

Ne puteți urmări și pe Google News