Viața la bloc. Cum eviți țepele când cumperi un apartament
- Mădălina Sfrijan
- 3 mai 2024, 07:03
Vânzarea unui apartament are în spate un proces amplu. Pe lângă analiza ofertelor de pe piață, cumpărătorii trebuie să se asigure că nu vor plăti pentru o locuință cu datorii la întreținere. În unele cazuri, detaliile legate de partea administrativă pot fi dificil de obținut. Totuși, cei care doresc să achiziționeze o locuință nouă pot afla aspecte legate de cheltuieli, inclusiv în cazurile în care nu există asociație de proprietari.
Cum se poate vinde un apartament în blocurile care nu au asociație de proprietari
Pentru a evita complicațiile ulterioare, viitorii proprietari trebuie să solicite toate detaliile legate de proprietate. Există numeroase situații în care normele legislative pot crea dificultăți pentru cumpărători și vânzători, deopotrivă.De exemplu, în lipsa unei asociații de locatari care să ateste absența datoriilor, vânzarea devine un proces dificil.
Pe lângă cerințele de bază referitoare la dovedirea proprietății asupra apartamentului, vânzătorii au si alte responsabilități. Aceștia trebuie să furnizeze dovada că nu există datorii legate de spațiile comune și consumurile colective.
Ce opțiuni au viitorii proprietari
În cazul apartamentelor care aparțin de asociații de locatari, obținerea unei adeverinței legate de costuri este simplă. Totuși, obligația de a oferi detalii legate de cheltuieli există și în cazurile care locuința nu aparține de o asociație de proprietari.
Astfel, vânzătorul are datoria „ca la întocmirea actelor de înstrăinare să facă dovada plăţii la zi a cotelor de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari şi a utilităţilor publice".
Obligațiile celor care pun la vânzare un apartament
Potrivit Legii nr. 196/2018, actele de vânzare-cumpărare nu pot fi întocmite în cazul în care nu există dovada cheltuielilor legate de proprietate și spațiile comune. Aceasta trebuie să conțină semnătura olografă a administratorului asociaţiei de proprietari şi a preşedintelui.
„Proprietarul prezintă o adeverinţă din partea asociaţiei de proprietari, care reprezintă dovada achitării până la acea dată a cotelor de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari, iar în cazul neachitării integrale, menţionarea cuantumului debitelor existente la acea dată. Adeverinţa va avea număr de înregistrare din evidenţele asociaţiei, data eliberării şi termenul de valabilitate de 30 de zile calendaristice.”, conform legii.
În lipsa unei asociații de proprietari sau, vânzătorul va da o declaraţie pe propria răspundere cu privire la acest aspect. Aceasta va fi menţionată în cuprinsul actului notarial de înstrăinare.