Surpriza din legea achizițiilor publice. Atribuirea directă a contractelor, limitată drastic

Surpriza din legea achizițiilor publice. Atribuirea directă a contractelor, limitată drastic

Pragurile sub care autoritățile publice pot încredința direct contracte scad în noul pachet de norme, care ar putea intra în vigoare anul viitor

Pachetul de legi privind achizițiile publice urmează să intre în dezbatere parlamentară în curând. Varianta rezultată în urma dezbaterii publice a fost pusă deja pe site-ul Ministerului Finanțelor și include o prevedere care scade pragul sub care contractele sunt atribuite direct, ceea ceea ar putea conduce la scăderea drastică, în viitor, a contractelor pentru care nu se mai organizează licitație.

Noile valori, și cu 50% mai mici

Astfel, dacă prevederile actuale permit autorităților să atribuie direct contracte dacă acestea sunt mai ieftine de 30.000 de euro, în cazul bunurilor și serviciilor, și 100.000 de euro, în cazul lucrărilor, prin noua lege aceste praguri sunt reduse, ceea ce înseamnă că valoarea contractelor atribuite direct scade. „Autoritatea contractantă are dreptul de a achiziționa direct produse sau servicii în cazul în care valoarea estimată a achiziției, fără TVA, este mai mică decât 66.259,5 lei (circa 15.000 de euro), respectiv lucrări, în cazul în care valoarea estimată a achiziţiei, fără TVA, este mai mică decât 265.038 lei (circa 60.000 de euro)”, se menționează în proiectul publicat pe site-ul Ministerului de Finanțe.

Dincolo de aceste valori, autoritățile vor putea aplica, pentru atribuirea contractelor, procedura simplificată. Aceasta este puțin mai complicată decât atribuirea directă, dar mult mai simplă decât licitația.

Schimbarea modificării

Scăderea pragurilor sub care se poate face încredințarea directă a contractelor nu este neapărat văzută cu ochi buni de specialiștii care au analizat noul pachet de legi. „Este doar o birocratizare suplimentară introdusă, la un răstimp foarte scurt după ce aceste praguri fuseseră crescute. Nu este deloc în spiritul european, unde se încearcă simplificarea procedurilor”, a comentat, pentru EVZ, Violeta Alexandru, directorul Institutului pentru Politici Publice. Într-adevăr, pragurile sub care autoritățile puteau atribui contracte direct au fost crescute la mijlocul anului 2013, tocmai în ideea de a debirocratiza procedurile.

„Lotizarea”, permisă de noua lege

În plus, scăderea pragului sub care lucrările pot fi încredințate direct nu garantează că o lucrare nu poate fi segmentată, așa încât să fie atribuită prin aceeași procedură, însă prin mai multe contracte.

„Această lotizare este interzisă în actualele reglementări, pentru că se considera că astfel pot fi atribuite contracte preferențial către anumite firme. Însă, IMM-urile au făcut lobby la Comisia Europeană, argumentâd că astfel nu mai au acces deloc la contracte. Așa că procedura de lotizare este acum chiar încurajată”, a mai comentat Violeta Alexandru.

Procedura simplificată până la sume de 3,3 milioane de lei

Contractele care depășesc 15.000 de euro, în cazul bunurilor, și 60.000 de euro, în cazul lucrărilor, vor putea fi însă atribute de autorități prin procedură simplificată. Poate fi vorba ori de negociere directă, ori de atribuire doar pe baza a două oferte etc. Procedura simplificată presupune că nu este necesar ca ofertantul să consulte minim 3 oferte, pe baza cărora să se facă selecția, ce poate fi ulterior contestată etc. Această procedură simplificată poate fi aplicată însă doar până la anumite praguri, dincolo de care licitația devine obligatorie. Aceste praguri sunt: 22,9 milioane de lei, pentru contractele de lucrări; 591.918 de lei, pentru contractele de produse și de servicii și 3,3 milioane de lei, pentru contractele de servicii care au ca obiect servicii sociale și alte servicii specific, scrie în proiectul de lege.