Viu şi nevătămat după 10.000 km de pedalat

Viu şi nevătămat după 10.000 km de pedalat

De acasă, din Albertville, ciclistul care a mers din Franţa până în Japonia călare pe şaua bicicletei, spune că România a fost începutul aventurii.

Aventura pe două roţi a lui Florian Bailly, numită sugestiv "Sur la route du soleil levant" ("În drum spre Ţara Soarelui Răsare") este o premieră mondială.

A muncit un an la o bicicletă specială, în valoare de 8.000 de euro, alături de încă patru tehnicieni, o bicicletă de o rezistenţă ieşită din comun, capabilă să-l ducă din Franţa până în Japonia, cale de 10.000 de kilometri. Premiera constă în propulsia vehiculului: mai puţin la pedală, mai mult din sursă solară, având tractat un panou cu celule fotoelectrice.

Reuşita sa? Cu această bicicletă special construită, tânărul a reuşit să parcurgă aceeaşi distanţă în doar patru luni în loc şase, cât i-ar fi luat cu o bicicletă convenţională. O săptămână a pedalat prin sudul României, de la Drobeta-Turnul- Severin la Galaţi.

Într-un interviu acordat "Evenimentului zilei", tocmai din Albertville (Franţa), Bailly mărturiseşte: "Pentru mine, ţara voastră a reprezentat de fapt începutul aventurii".

Vameşi români, la lecţia de ecologie

"Iubesc călătoriile şi bicicletele. Şi cu acest proiect, am vrut să demonstrez lumii că se pot face lucruri extraordinare folosind energia eco", mărturiseşte Florian, care la 27 de ani se poate mândri cu o experienţă unică. S-a întors acasă, în Albertville din Franţa, pe 11 octombrie, după ce, timp de 100 de zile, a parcurs peste 10.000 de kilometri, trecând prin 12 ţări. Despre experienţa sa în România, francezul spune că cel mai mult i-au surâs ospitalitatea şi curiozitatea românilor.

După 15 zile şi 2.000 de kilometri prin Italia, Slovenia, Croaţia şi Serbia, acesta le-a oferit vameşilor, la intrarea în România, o lecţie de ecologie. "Toţi au fost foarte curioşi cum funcţionează sistemul ăsta cu panoul solar ataşat la bicicletă. Le-am explicat că energia provenită compensează energia umană folosită. Mergi mai mult, pedalezi mai puţin. Îi apreciez pe români pentru că au avut răbdare să asculte", a mai mărturisit ciclistul.

Plimbarea prin România a însemnat Drobeta - Craiova - Piteşti - Buzău - Galaţi. "Nu aş repeta experienţa niciodată"

"Am văzut locuri frumoase în România, dar şi unele mai puţin frumoase", spune Bailly. Uneori, sărăcia zonelor prin care a trecut i-a lăsat un gust amar: "În cazul în care România de vest a câştigat de pe urma aproprierii cu restul Europei, la est ţara este mult mai tristă, iar viaţa prea grea. Cu toate astea, chiar m-am simţit bine în România, deşi a plouat încontinuu. Despre atenţia care mi s-a dat - inclusiv în urma conferinţei de presă de la Piteşti - am vorbit despre ea chiar şi acasă", completează tânărul.

Deşi şi-ar fi dorit, nu a reuşit să le ducă niciun suvenir din România alor lui, din cauza lipsei de spaţiu pe bicicletă. Deşi se mândreşte cu o faimă internaţională şi un proiect reuşit, Florian Bailly recunoaşte că nu ar mai face faţă altor 100 de zile prin ploaie, vânt, caniculă, deşert sau zăpadă.

"Nu aş repeta experienţa asta niciodată", a completat ciclistul. Florian a plecat în mai 2010 din Albertville şi a traversat Italia, Slovenia, Croaţia, Serbia, România, Ucraina, Rusia, Kazakstan, Kârgâzstan şi China pentru a ajunge la destinaţie: Japonia. Înainte de pleca în lunga călătorie, tânărul a avut trei fracturi în 15 zile. Deloc descurajator pentru el.

120 de kilometri pe zi

În Kazahstan, căuta petice de umbră şi se culca pe jos, acoperindu-şi faţa cu-n tricou, iar când a ajuns în China s-a ras în cap şi şi-a lăsat mustaţă, în semn de mulţumire.

"Nu vorbesc nici rusă, nici chineză, şi totuşi m-am înţeles prin semne sau câteva cuvinte cu toate naţionalităţile", povesteşte Bailly. Potrivit estimărilor sale, bicicleta sa poarte parcurge în medie 120 km/zi. "Ce am conceput eu este prima bicicletă din lume gândită special pentru a merge 10.000 de kilometri", a completat tânărul.

Bicicleta, al doilea său paşaport

"Am fost bine primit în fiecare ţară în care am fost. Bicicleta a fost un fel de al doilea paşaport pentru mine", a mărturisit Bailly, la finalul interviului. În acest moment, lucrează la un film de o oră despre aventura sa prin Eurasia: "Sper că lumea a înţeles scopul meu".

FINAL. Călătoria lui Bailly s-a încheiat la Tokyo, pe 11 septembrie 2010 FOTO: ARHIVA PERSONALĂ

PRECEDENTE ECO

Francezul a creat o "bicicletă specială"

Bicicleta care combină trei surse de energie şi pe care Bailly a folosit-o pentru a ajunge în Japonia nu este o premieră. Un alt francez, Jérémy Stevenin, a făcut un tur al Franţei cu o bicicletă asemănătoare cu cea a lui Bailly.

A urmat elvenţianca Matthias Jaggi, care a realizat un tur al Europei în 100 de zile cu o bicicletă electrică. Timp de un an, Florian Bailly a conceput însă o bicicletă solară electrică specială pentru a parcurge cei peste 10.000 de kilometri, traversând două continente.

Mai exact, energia captată de către panoul solar ataşat bicicletei facilitează consumul uman de energie. Ce a creat Bailly combină bicicleta electrică cu energia solară şi cu energia umană, câştigând astfel timp, viteză şi economie de efort.

Pentru a o construi, Florian a cheluit 6.000 de euro şi a primit ajutorul Institutului Naţional de Energie Solară (INES) din Franţa, mai exact a prietenului şi cercetătorului Olivier Wiss.

Ne puteți urmări și pe Google News