Creditarea rapidă şi fără prea multă bătaie de cap, văzută prin ochii unor clienţi cu opinii diferite.
Unică pe piaţă atât ca dobânzi, dar şi ca strategie de marketing, compania Provident a reuşit să atragă de partea ei o serie de clienţi care sunt mulţumiţi de ser vicii, dar şi unii care îi apostrofează pentru modul în care îşi des făşoară businessul. În realitate, singurii săi competitori pot fi rudele, vecinii sau cunoştiin ţele clienţilor, care le pot împrumuta sume mici fără dobânzi uriaşe.
Provident este cunoscută ca fiind compania de creditare cu cele mai mari dobânzi din piaţă, DAE (dobânda anuală efectivă - n.r.) poate ajunge şi la aproximativ 520%, adică de 15 ori mai mare decât valoarea practicată de băncile de pe piaţa locală la ora actuală.
Avantaje versus dezavantaje
Avantajele oferite de in stituţia financiară nebancară (IFN) sunt în primul rând că nu i se cer solicitantului prea multe acte, nici nu este verificat la Biroul de Credite şi nici nu contează dacă a avut sau are alte împrumuturi. Dezavantajul este DAE uriaşă şi faptul că rata trebuie achitată săptămânal, în timp ce la restul creditorilor se achită lunar. EVZ a pus pentru dumneavoastră, în oglindă, două cazuri ale clienţilor Provident. Unii care au luat credite de la IFN şi sunt mulţumiţi, şi alţii care nu vor să mai audă de această companie.
Pe de o parte, o avem pe Mariana Marin, care a ajuns din 2007 până acum să ia opt credite şi continuă pentru că nu vrea să mai audă de bănci. Iar de cealaltă parte îl avem pe fiul unui debitor, care contestă contractele făcute de tatăl său şi care susţine că Provident nu respectă nici regulile Băncii Naţionale a României şi nici pe cele impuse de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).
RELAŢIE ÎNDELUNGATĂ
Clientul fidel: opt credite în trei ani
Prinsă în menghina nevoilor stringente, Mariana Marin, în vârstă de 49 de ani, a ajuns să se împrumute de opt ori de la Provident Financial, din 2007 până în prezent. Spune că este mai avantajos pentru că nu are nevoie de atât de multe acte.
„Un alt avantaj este faptul că Provident nu te verifică la Biroul de Credit şi nici nu-i interesează prea mult dacă ai alte rate la bancă. Singura lor cerinţă este să-ţi achiţi rata săptămânală pe care te-ai angajat să o dai”, spune Mariana Marin.
Ea povesteşte că primul credit l-a luat acum trei ani. Era după un divorţ şi o renovare totală a casei, rămăsese fără bani. „Aveam nevoie urgentă de bani pentru că trebuia să termin de rezolvat cu nişte acte. Primul împrumut a fost în valoare de 1.000 lei. Nu mi-au ajuns, dar am putut să mă descurc la momentul respectiv. M-au ajutat! Chiar şi de Sărbători, dacă am avut nevoie, am luat un credit”, ne-a mai spus Mariana Marin.
După două luni, un nou credit
De profesie confecţioner-modelier, Mariana Marin e şef de secţie la un atelier. Stă în Balta Albă şi lucrează în celălalt capăt al Capitalei. La două luni după primul credit, a mai putut lua un împrumut „paralel”.
Potrivit lui Vlad Şandru, oficial Provident, clienţii buni platnici mai pot cere în acest minim timp încă un credit. Ei o numesc re fi nanţare sau credit ajutător, până poate ajunge să ceară suma maximă de 3.000 de lei pe care compania o oferă unui client.
„Acum, în casă, suntem trei care avem împrumuturi de la Provident. Avantajul este că toţi avem serviciu şi, dacă era să-l avem la bancă (creditul - n.r.), nu puteam. Aşa, seara, vine agentul la noi, îi dăm banii şi am rezolvat”, povesteşte Mariana Marin.
Ea susţine că nu-i este greu nici cu rata săptămânală pentru că primeşte salariul de două ori pe lună. „Plus de asta, suntem trei salariaţi în casă, şi dacă nu ia unul din noi banii, îi ia celălalt şi aşa reuşim să ne achităm rata”, mai spune confecţionera.
Prea multe calcule
Când vine vorba să-şi facă un sumar la toate creditele pe care le-a avut până acum preferă să nu se gândească. „Nu vreau să le pun cap la cap pentru că mă ia durerea de suflet. Cel mai mare credit pe care l-am avut a fost cel maxim, de 3.000 lei. Am avut şi un credit la bancă şi nu mi-au mai dat altul. Acum rata săptămânală este de 100 de lei, ca să fie suma rotundă”, povesteşte Mariana Marin.
Zice că a luat împrumut pentru că a avut nevoie ba pentru a plăti facultatea uneia dintre fiice, ba pentru că i s-a stricat maşina de spălat şi tot aşa, diferite motive. „Ultimul credit l-am cerut pentru că mi s-a terminat partajul la divorţ şi am avut de plătit 2.500 taxa de timbru”, conchide ea.
VENITURI NESIGURE
Unele rate, achitate din bacşişuri
- Mariana Marin are un salariu în valoare de 1.500 de lei, la care se adaugă bonuri şi alte bonificaţii ce se dau în funcţie de anumite evenimente;
- Fata cea mare - leafa este de 1.000 de lei plus bonuri - lucrează la Starbucks, iar din bacşişuri îi intră în buzunar venituri semnificative, de câteva sute de lei;
- Fata cea mică este studentă, lucrează într-un cafe-bar, are 800 de lei salariul, dar are nişte bonificaţii destul de consistente, pentru că majoritatea clienţilor sunt străini şi la fel lasă bacşişuri, spune Mariana.
VIAŢĂ PE DATORIE
Creditele şi ratele familiei Marin Clientul nemulţumit: „Contractele Provident sunt ilegale”
Paul Barbu Ciprian Mailat
După ce părinţii lui au luat mai multe credite de la Provident Financial România, Lucian Popa a dorit să returneze banii anticipat. Aici s-a lovit de „încă păţânarea” angajaţilor companiei, după cum spune el, şi s-a hotărât să găsească punctele slabe din contract.
După ce a discutat cu un jurist, acesta a aflat că de fapt contractele de credit pe care părinţii lui le făcuseră nu sunt originale. Potrivit unei legi din 2004, legate de contractele de credit, acestea, la semnare, trebuie să fie redactate în scris, pe hârtie sau alt suport durabil în cel puţin două exemplare, fiind remis câte un exemplar original fiecărei părţi contractante.
Părinţii lui Lucian Popa au încheiat anul trecut trei contracte cu Provident, prin care s-au împrumutat de 3.450 de lei.
Copie după original, redactat cu litere prea mici
Formatul actelor folosite de Provident Financial România este de aşa natură încât, la semnarea contractului, originalul rămâne la compania de finanţare în timp ce debitorul nu primeşte decât o copie.
Contractul Provident Financial nu este decât o foaie simplă, după cum spune Lucian Popa, şi prin urmare nu era nici măcar un grafic de rambursare cu valoarea plăţilor şi cu data până la care trebuie efectuate acestea, aşa cum cere legea.
„Contractele lor (ale Provident - n.r.) nu sunt decât nişte simple foi, scrise cu un format de literă mult prea mic şi neoriginale”, ne-a spus Lucian Popa.
Mai mult, potrivit Legii 289/2004 privind contractele de credit pentru consum destinate consumatorilor, contractele încheiate după data intrării în vigoare a prezentei legi, cu nerespectarea prevederilor acesteia, sunt nule de drept. Un alt fapt contestat de fiul debitorilor este că formatul de literă este unul mult prea mic, şi nicidecum un corp de literă de 10, aşa cum au cerut reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC). Finanţatorul se apără „Scopul Provident Financial România a fost dintotdeauna să ofere produse financiare simple şi uşor de înţeles. Ne străduim să le explicăm în detaliu - înainte de semnarea contractului - tuturor clienţilor noştri produsele şi serviciile pe care le oferim şi costurile aferente acestora”, susţin oficialii Provident.
Totodată, oficialii instituţiei financiare nebancare spun că deja au fost atenţionaţi de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor asupra dimensiunii corpului de literă utilizat în contractele de credit.
Rambursarea anticipată nu este o soluţie viabilă
„Modelul de contract este în curs de revizuire pentru a ne asigura că respectă întocmai prevederile Directivei Europene a creditului de consum. Noua ver siune a contractului de credit, care va fi redactat cu o dimensiune a corpului de literă 10, va intra în vigoare în cel mai scurt timp posibil”, mai spune Vlad Şandru, oficial al campaniei de creditare Provident.
„Oferim clienţilor posibilitatea de a restitui împrumutul oricând înainte de termen. Aceştia pot renunţa la contract în termen de şapte zile de la data încheierii, fără nicio justificare şi fără niciun cost”, mai spun reprezentanţii finanţatorului.
După această perioadă, clienţii beneficiază de o reducere a costurilor în cazul restituirii anticipate, stabilită proporţional cu perioada de utilizare a creditului, potrivit prevederilor Legii 289/2004.
Formula de reducere a costurilor în cazul restituirii înainte de termen este descrisă în contractul de credit.
Deşi pare simplă această formulă dată în contracte de Provident, nu este la îndemâna înţelegerii oricărui client. „La începutul acestui an, am demarat procesul de revizuire a formulei de calcul pentru reducerile acordate în cazul restituirii anticipate, şi o nouă formulă va fi implementată în curând pentru a ne alinia la prevederile Directivei Europene privind creditele de consum”, ne-au mai transmis cei de la Provident.
Provident: exemplarul rămas la client are aceeaşi valoare
Legat de originalitatea contractului, oficialii companiei Provident Financial spun că, potrivit articolului 17 din contractul de credit, acesta este încheiat în două exemplare identice cu valoare de original, unul pentru companie, iar celălalt pentru titularul contractului. Exemplarul care rămâne la client are acelaşi număr şi aceeaşi serie şi îi conferă clientului toate drepturile care derivă din semnarea contractului de împrumut.
ÎMPRUMUTURI RISCANTE
Creditele şi ratele familiei Popa
PLÂNGERE. A făcut sesizare la ANPC că a primit doar copie după contract
3.450 de lei este suma totală pe care familia Popa a luat-o prin cele trei contracte semnate cu Provident Financial
„Modelul de contract este în curs de revizuire. Noua versiune a contractului, care va fi redactat cu o dimensiune a corpului de literă de 10, va intra în vigoare în cel mai scurt timp posibil.”, VLAD ŞANDRU, oficial Provident
„Contractele lor nu sunt decât nişte simple foi, scrise cu un format de literă prea mic şi neoriginale.”, LUCIAN POPA, fiul unui client Provident CRITERII MINIMALE Casa şi familia, luate „la ochi” de evaluator Potrivit doamnei Aurora, evaluatorul şi casierul Provident din acea zonă, sunt clienţi care plătesc şi lunar. Din cei 146 de clienţi pe care îi are doamna Aurora nu este unul care să fi avut probleme la plata ratelor.Ea susţine că a ajuns ca oamenii pe care îi vizitează să-i fie ca o mare familie pentru că le cunoaşte toate problemele, trecând pe la ei o dată la câteva zile. „Ştiu toate interfoanele clienţilor mei, în schimb nu îl ştiu pe cel al surorii mele pe care o vizitez de două trei ori pe an”, ne-a spus doamna Aurora.Când un reprezentant Provident îţi intră în locuinţă, în primul rând se uită la casă, la cum este aranjată, la „armonia familiei” şi de-abia apoi transmite observaţiile celor de la centru. „Am avut şi cazuri în care clienţii care cereau un credit erau în stare de ebrietate”, ne-a mai spus doamna Aurora.De la cal la înmormântare În Constanţa, ne spune Vlad Şandru, au avut un caz în care clientul le-a cerut bani pentru a-şi putea achiziţiona un cal. Un alt caz mai nefericit de această dată a fost când o clientă a solicitat bani pentru mama ei care era pe moarte. Când cei de la Provident s-au dus în evaluare mama clientei era în pat, a doua zi când s-au dus cu banii aceasta deja murise. Legat de modul de plată, oficialii Provident spun că pensionarii sunt cei care plătesc, în general, o dată pe lună.