FRAUDĂ CU BANII ELEVILOR DEFAVORIZAŢI: 480.000 de Euro, plăţi nelegale la Ministerul Educaţiei în 2013-2015. 380.000 de elevi, în şcoli fără autorizaţie sanitară | Raport Curtea de Conturi

FRAUDĂ CU BANII ELEVILOR DEFAVORIZAŢI: 480.000 de Euro, plăţi nelegale la Ministerul Educaţiei în 2013-2015. 380.000 de elevi, în şcoli fără autorizaţie sanitară | Raport Curtea de Conturi

Un raport de audit efectuat de Curtea de Conturi la Ministerul Educaţiei a scos la lumină plăţi nelegale în valoare totală de 2.921.590 de lei (aproape 650.000 de euro) în perioada 2013-2015 cu privire la fondurile alocate susţinerii activităţii şcolare a elevilor din medii defavorizate.

EVZ vă prezintă neregulile găsite de inspectorii Curţii de Conturi sub mandatele foştilor miniştri ai Educaţiei Mihnea Costoiu (2013-2014) şi Sorin Cîmpeanu (2015).

Cele mai mari probleme au fost găsite în cadrul fondurilor alocate programului "Bani de liceu": 2.160.604 lei. În privinţa rechizitelor şcolare au fost cumpărate materiale în valoare de peste 500.000 de lei fără să dovedească existenţa lor.

De asemenea, raportul arată că cei peste 2,3 milioane de copii care primesc laptele, cornul şi fructele riscă să consume produse de o calitate îndoielnică.

De asemenea, autorităţile nu au urmărit dacă programele au schimbat în bine viaţa copiilor.

Ce a găsit Curtea de Conturi:

Programul naţional ”Bani de liceu”

Ce este programul: acordarea unui sprijin financiar lunar din sume alocate de la bugetul de stat pentru elevii care urmează, la cursuri de zi, liceul şi care provin din familii al căror venit brut lunar pe membru de familie realizat în ultimele 3 luni anterioare depunerii cererii este de maxim 150 lei, precum şi pentru elevii care beneficiază de o măsură de protecţie socială ori aflaţi sub tutelă, în cazul respectării condiţiei de venit. Cuantumul sprijinului financiar este în sumă de 180 lei, se acordă pe perioada cursurilor şcolare.

Cine răspunde: Finanţarea programului se asigură de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Educaţiei şi Cercetării. Sumele reprezentând sprijin financiar se repartizează inspectoratelor şcolare judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti pe baza listelor cu beneficiarii transmise, iar plata se face prin unităţile şcolare direct către elevii beneficiari ai Programului.

Probleme găsite de Curtea de Conturi:

-Nerespectarea atribuţiilor comisiilor constituite la nivelul unităţilor de învăţământ cu privire la analizarea dosarelor de anchetă socială în vederea transmiterii către inspectoratele şcolare a listelor cu persoanele care îndeplinesc criteriile de obţinere a sprijinului financiar;

-Nu au fost urmărite şi monitorizate absenţele nemotivate, înregistrate de beneficiarii sprijinului financiar, condiţie de bază impusă de prevederile legale pentru menţinerea în plată a acestui drept.

-Din punct de vedere al eficienţei acestui program, s-a constatat că nu s-a efectuat o analiză la nivelul unităţilor şcolare/ISJ/ISMB cu privire la reducerea abandonului şcolar ca urmare a acordării acestui sprijin financiar, respectiv legătura de cauzalitate între sumele acordate sub formă de sprijin financiar din partea statului şi reducerea absenteismului

-Au fost angajate şi efectuate plăţi nelegale în sumă estimată de 1.915.676 lei, reprezentând sprijin financiar acordat unor elevi care nu îndeplineau condiţiile de eligibilitate prevăzute de lege privind limita maximă a venitului brut lunar pe membru de familie realizat în ultimele 3 luni anterioare depunerii cererii, respectiv de maxim 150 lei; Astfel de abateri au fost constatate la multe dintre unităţile şcolare verificate aflate în subordinea ISJ- Dâmboviţa, Maramureş, Mehedinţi, Timiş, Mureş, Suceava, 42 Arad, Călăraşi, Teleorman, Bistriţa – Năsăud, Tulcea, Vâlcea, Botoşani, Sălaj, Harghita, Neamţ, Gorj, Argeş, Bacău, Constanţa, Olt, Galaţi, Prahova, Satu Mare.

-Verificările efectuate de către camerele de conturi au scos în evidenţă faptul că nu în toate unităţile şcolare au fost monitorizate absenţele nemotivate înregistrate de elevii beneficiari ai programului „Bani de liceu”, condiţie impusă de prevederile legale pentru menţinerea în plată. Abaterea respectivă a condus la plata ajutorului financiar în sumă estimativă de 207.537 lei unor elevi pentru care sprijinul financiar trebuia să fie sistat ca urmare a cumulării unui număr de cel puţin 20 de absenţe nemotivate. Astfel de situaţii au fost constatate la unităţile şcolare verificate din subordinea ISJ - Alba, Constanţa, Ilfov, Mehedinţi, Timiş, Suceava, Tulcea, Braşov, Vâlcea, Sălaj, Sibiu. Au fost identificate unele cazuri de elevi care au beneficiat de Programul naţional de protecţie socială "Bani de liceu" şi în acelaşi timp şi de bursă socială, contrar prevederilor legale. Valoarea operaţiunilor care constituie abatere de la legalitate a fost estimată la suma de 37.391 lei, situaţia fiind întâlnită la unele unităţi şcolare din subordinea ISJ – Satu Mare, Dolj, Suceava, Bucureşti, Sibiu

 

Programul ”Rechizite şcolare”. 

Ce este: Valoarea maximă a fiecărui pachet de rechizite şcolare este de 25 lei/pachet/elev din învăţământul primar şi 30 lei/pachet/elev din învăţământul gimnazial.

Probleme găsite de Curtea de Conturi:

-la nivelul Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice nu există studii reale privind impactul programului de acordare a rechizitelor şcolare din perspectiva susţinerii activităţii şcolare a elevilor din medii defavorizate, precum şi modul în care acest program a influenţat creşterea numărului elevilor care îşi continuă studiile

-Achiziţionarea rechizitelor şcolare cu mult peste nivelul necesităţilor reale ale beneficiarilor, în mai multe unităţi şcolare neţinându-se cont de stocurile existente din anii anteriori, ceea ce a condus la crearea de stocuri fără mişcare sau cu mişcare lentă şi implicit la imobilizarea sau utilizarea ineficientă a fondurilor bugetare.

-Gestionarea necorespunzătoare a stocurilor de rechizite şcolare prin neinventarierea acestora şi neînregistrarea în contabilitate, lipsa depozitării în condiţii optime, nerestituirea pachetelor cu rechizite şcolare rămase nedistribuite, inspectoratelor şcolare

-Au fost acordate pachete cu rechizite şcolare în valoare estimativă de 143.694 lei, fără ca cererile întocmite să fie însoţite de acte doveditoare a eligibilităţii beneficiarilor, nefiind respectate în toate cazurile, condiţiile privind conformitatea actelor doveditoare referitoare la venitul net lunar pe membru de familie. Astfel de situaţii referitoare la acordarea rechizitelor şcolare fără respectarea condiţiilor de eligibilitate au fost identificare la unităţile şcolare verificate din subordinea ISJ – Dâmboviţa, Ilfov, Satu Mare, Constanţa, Arad, Olt, Braşov, Gorj, Sibiu, Bacău, Galaţi

-Potrivit Raportului de control întocmit de Camera de Conturi Suceava au fost distribuite unităţilor şcolare fără bază legală, un număr de 2.171 pachete de rechizite şcolare în valoare de 525.204,55 lei care nu au fost repartizate elevilor şi nu se regăsesc în stocurile unităţilor şcolare şi nici a Inspectoratului Şcolar Judeţean Suceava

 

Programele naţionale ”Laptele şi cornul” şi ”Fructe proaspete în şcoli”

Ce prevede: In programul ”Laptele şi cornul” aproximativ 2.300.000 copii primesc gratuit produse lactate şi de panificaţie în limita unei valori zilnice de 1,17 lei/elev, pe toată perioada anului şcolar. In programul ”Fructe proaspete în şcoli” se acordă gratuit elevilor din clasele I – VIII şi preşcolarilor din grădiniţe fructe proaspete (un măr în greutate de minimum 100 de grame) în limita valorii zilnice de 0,37 lei/elev

Probleme găsite de Curtea de Conturi:

-La data încheierii prezentului raport de audit al performanţei limita valorii zilnice a produselor lactate şi de panificaţie aferente programului denumit generic ”Laptele şi cornul” nu a fost actualizată în funcţie de evoluţia preţurilor şi tarifelor, astfel existând riscul afectării calităţii produselor

-Evaluarea şi selectarea produselor lactate şi de panificaţie în cadrul procedurii de achiziţie s-a efectuat doar în baza unui singur criteriu de atribuire respectiv preţul cel mai scăzut, astfel, existând riscul furnizării unor produse slab calitativ

-S-a constatat faptul că la data de 30.08.2016 din cele 18.746 unităţi de învăţământ, un număr de 3.471 unităţi în care învăţau peste 380.000 de elevi, nu deţineau autorizaţie sanitară de funcţionare

 

Exemplu: În cadrul Şcolii Gimnazială nr. 40 ”Aurel Vlaicu” din Constanţa, a fost constatat faptul că într-o anexă a sălii, în mijlocul acesteia, pe podea erau depozitate peste 400 cornuri parţial expirate ce au fost recepţionate în baza programului „Laptele și cornul”, ca urmare a faptului că au fost refuzate de copii. Astfel, în cazul Şcolii nr. 40 ”Aurel Vlaicu”, programul „Laptele şi cornul” nu este un succes, atâta vreme cât copiii refuză sistematic să consume produsele recepţionate de la furnizor. Potrivit afirmaţiilor personalului din cadrul Scolii nr. 40 ”Aurel Vlaicu”, realitatea este că lasă de dorit calitate cornului primit de elevi, iar copii primesc în realitate pâine de slabă calitate. Din această cauză, cornurile şi cutiile de lapte ajung la tomberoanele din curtea şcolii

 

Transportul elevilor de la şi către unităţile de învăţământ

Probleme găsite:

-Referitor la tarifele pe kilometru practicate de operatorii de transport auto pentru abonamentele elevilor, au rezultat următoarele aspecte: - diferenţe semnificative (chiar 400%) între tarifele practicate pe distanţe similare de către operatorii de transport auto

-pe rutele de transport pe care nu a existat concurenţă tarifele practicate de operatorii de transport auto pentru abonamentele lunare ale elevilor au înregistrat valori maxime (ex. operatorii de transport din judeţele: Covasna, Brăila, Tulcea, Hunedoara, Maramureş, etc.)

-tarifele maxime practicate de operatorii de transport auto pentru abonamentele lunare ale elevilor au înregistrat valori de până la 4,5 ori mai mari decât tarifele practicate, pe distanţe similare, de CFR Călători SA pentru abonamentele lunare de transport feroviar de călători

-Distanţa medie naţională pe care trebuie să o parcurgă zilnic un elev ce face naveta este de 18 km. Preţul mediu al unui abonament lunar pentru această distantă este de 150 de lei. Din această sumă, elevului i se decontează în prezent 56 de lei, astfel că aproape 100 de lei trebuie acoperiţi lunar din bugetul familiei elevului. Astfel, se poate concluziona faptul că, urmare plafonării valorii de decont a abonamentelor lunare de transport a elevilor, s-a înregistrat o diminuare a dreptului de decont cu peste 60%. Doar 2,3% din elevii navetişti se încadrează în barem beneficiind de decont integral, restul fiind nevoiţi să suporte diferenţa

 

"Bursa profesională”. Subvenţionarea de către stat a costurilor pentru elevii care frecventează învăţământul profesional.

Probleme găsite de Curtea de Conturi:

-coordonarea programului nu a urmărit o bună gestionare a fondurilor alocate, managementul entităţilor implicate în derularea programului nu a acţionat în totalitate în concordanţă cu politicile de realizare a obiectivelor/ţintelor de performanţă aferente programului

-In ceea ce priveşte monitorizarea/controlul utilizării fondurilor alocate pentru implementarea programului derulat de către entităţi/unităţi de învăţământ, această activitate nu a contribuit în toate cazurile la utilizarea cu economicitate, eficienţă şi eficacitate a fondurilor alocate programului, având în vedere faptul că urmare controlului efectuat la nivelul ISJ/unităţi subordonate au fost înregistrate cheltuieli efectuate în cadrul programului cu nerespectarea prevederilor legale ceea ce a condus la efectuarea de plăţi nelegale

-monitorizarea/controlul nu a contribuit la utilizarea cu economicitate, eficienţă şi eficacitate a fondurilor alocate programului, având în vedere faptul că urmare controlului efectuat la nivelul ISJ/unităţi subordonate au fost înregistrate cheltuieli efectuate în cadrul programului cu nerespectarea prevederilor legale (exemplu: plăţi nelegale/ISJ - unităţi subordonate în sumă estimativă de 92.088 lei)

 

Programul privind acordarea unui ajutor financiar în vederea stimulării achiziţionării de calculatoare („Euro 200”) 

Ce este programul: Au fost acordate pe criterii sociale, ajutoare financiare reprezentând echivalentul în lei a 200 de euro pentru un calculator nou, beneficiari fiind elevii din învăţământului de stat sau particular acreditat, în vârsta de până la 26 de ani, care provin din familii cu venituri brute lunare de maximum 150 lei pe membru de familie. În perioada auditată au beneficiat de sprijin financiar în vederea achiziţionării de calculatoare un număr de 54.040 elevi/studenţi, din care: 21.091 în anul 2013, 15.809 în anul 2014 şi 17.140 în anul 2015.

 

Probleme găsite de Curtea de Conturi:

-monitorizarea/controlul utilizării fondurilor alocate nu a contribuit la utilizarea cu economicitate, eficienţă şi eficacitate a fondurilor alocate programului, având în vedere faptul că, urmare controlului efectuat la nivelul ISJ/unităţi subordonate, au fost înregistrate cheltuieli efectuate în cadrul programului cu nerespectarea prevederilor legale, ceea ce a condus la ,,plăţi nelegale