Fiscul a decis cum vor fi verificaţi românii cu averi suspecte. VEZI paşii

Fiscul a decis cum vor fi verificaţi românii cu averi suspecte. VEZI paşii

Oficialii Ministerului Finanţelor Publice (MFP) au hotărât cum vor fi verificaţi românii care au averi suspecte pe care nu şi le pot justifica.

Pentru selectarea persoanelor fizice supuse verificării fiscale prealabile documentare, Fiscul va identifica, evalua şi gestiona riscurile de nedeclarare a veniturilor persoanelor fizice, se prevede într-un proiect de act normativ, elaborat de MFP.

Cum identifică autorităţile riscurile? Există mai multe operaţiuni pe baza cărora specialiştii din ANAF vor decide care dintre contribuabili prezintă riscul de nedeclarare a averii:

Stabilirea surselor de date. În cadrul acestei operaţiuni, sunt evaluate informaţiile deţinute de Fisc cu privire la persoanele fizice şi se stabileşte ce date mai trebuie obţinute pentru a identifica diferenţele dintre situaţia fiscală personală şi veniturile declarate la administraţia financiară.

Tot aici, se vor identifica sursele de date despre persoanele fizice, deţinute de autorităţi publice şi alte entităţi, necesare pentru a determina riscul de nedeclarare a veniturilor impozabile.

Culegerea datelor deţinute de alte entităţi. Acest lucru se se realizează prin acces la bazele de date, solicitarea datelor necesare la entităţile deţinătoare, informaţii primite de la autorităţi judiciare sau alte autorităţi publice naţionale sau internaţionale care deţin informaţii în legătură cu situaţia fiscală personală a contribuabilului, precum şi informaţii obţinute de organele fiscale din surse publice.

Formalizarea datelor în structura necesară analizei. Se efectuează asupra grupurilor masive de date, care există în bazele de date ale Fiscului sau din bazele de date ale altor autorităţi publice, interne şi externe, precum şi asupra datelor şi informaţiilor punctuale, obţinute din oricare alte surse.

Definirea caracteristicilor persoanelor fizice cu potenţial risc de nedeclarare. În acest context, autorităţile vor avea în vedere următorii indicatori fiscali şi patrimoniali privind persoanele fizice: veniturile declarate, creşterea valorii patrimoniului, cheltuielile personale efectuate şi fluxurile de trezorerie.

Cum vor fi evaluate riscurile

Evaluarea riscurilor pe care persoanele fizice le prezintă din punct de vedere fiscal se realizează prin mai multe metode.

În primul rând, valoarea veniturilor declarate se va compara cu fluxurile de numerar şi cu valoarea creşterii patrimoniale şi a cheltuielilor personale efectuate.

În al doilea rând, va fi evaluat riscul de nedeclarare. Riscul de nedeclarare reprezintă diferenţa dintre veniturile declarate de contribuabili şi situaţia fiscală personală.

În al treilea rând, se stabileşte riscul minim acceptat de administraţia fiscală. Pentru asta, reprezentanţii Fiscului verifică dacă veniturile se încadrează în diferenţele stabilite în limita prevăzută de Codul de procedură fiscală.

"Diferenţa este semnificativă dacă între veniturile estimate calculate în baza situaţiei fiscale personale şi veniturile declarate de contribuabili sau de plătitorii de venit este o diferenţă mai mare de 10%, dar nu mai puţin de 50.000 lei", se arată în Codul de procedură fiscală.

Şi rudele contribuabililor cu risc vor fi verificate Proiectul de hotărâre de guvern prevede exact cum vor fi gestionate riscurile pentru administraţia fiscală ale anumitor persoane fizice.

Astfel, informaţiile vor fi procesate, după care va fi întocmită o listă cu persoanele care depăşesc riscul minim.

Apoi, vor fi făcute propuneri cu cine urmează să fie verificat în cadrul unei documentări prealabile, având în vedere valoarea riscului de nedeclarare, începând cu valoarea negativă cea mai mare stabilită.

Dacă, din informaţiile deţinute, organul fiscal identifică existenţa în lista cu persoanele care depăşesc riscul minim a unor persoane carea sunt soţ/soţie, rude sau afini până la gradul al III-lea inclusiv, se propune analizarea concomitentă a tuturor acestor persoane.

Apoi, rezultatele verificărilor fiscale prealabile efectuate sunt valorificate prin actualizarea datelor şi informaţiilor deţinute cu cele obţinute în cadrul verificărilor fiscale prealabile.

Prevederile sunt prezentate într-un proiect de hotărâre de guvern, elaborat de Ministerul Finanțelor, pe care îl puteți consulta AICI.

Guvernul a decis, acum mai bine de o lună, să înfiinţeze un departament special în cadrul Fiscului care să se ocupe de verificarea averilor mari.

CITIŢI ŞI:

  • Coşmarul corupţilor devine literă de lege: averile ilegale, aproape confiscate

Ne puteți urmări și pe Google News