INTERVIU cu Radu Georgescu, omul care a făcut afaceri cu Microsoft: "Peste 5 ani, imaginea industriei IT mondiale se va schimba"
- Alexandra Postelnicu
- 5 noiembrie 2012, 19:11
Radu Georgescu este unul dintre cei mai recunoscuţi antreprenori seriali şi investitori de tip angel în tehnologie şi afaceri web.
Este fondatorul Avangate şi al grupului GECAD şi a făcut unele dintre cele mai importante exit-uri din România (vânzarea Antivirusului RAV către Microsoft şi vânzarea E-payment către gigantul Naspers). În prezent, Radu Georgescu conduce Avangate către IPO şi este co-fondator al reţelei de investitori privaţi Tech Angels. În câteva zile, el va participa la How to Web, cea mai importantă conferinţă despre antreprenoriat şi tehnologie din Europa de Sud-Est, şi va vorbi despre modul de monetizare al afacerilor web.
Evenimentul zilei: Sunteţi cunoscut ca antreprenor în serie şi investitor în companii de tehnologie şi internet şi în special ca fondator al GECAD Group şi al companiilor Epayment (acum PayU) şi Avangate, iar acum vă număraţi printre fondatorii reţelei de investitori privaţi Tech Angels. Cum va funcţiona această reţea? Radu Georgescu: Am scris despre TechAngels.ro aici şi nu aş dori să mă repet prea mult: http://www.radugeorgescu.ro/2012/09/27/techangels-ro/ TechAngels.ro este o platformă online care urmăreşte să pună în legătură startup-urile care au nevoie de finanţare cu oamenii care au bani şi doresc să îi investească într-o industrie curată, fără geografie, internaţională, cu potenţial mare de reuşită, în care de regulă românii fac treabă bună.
Accesul la finanţare de tip business angel este foarte bine dezvoltat în ţările din Vest. Credeţi că va funcţiona şi în România? Da, sunt convins că va funcţiona şi în România. De altfel a funcţionat şi până acum, doar că fiecare angel investitor căuta şi găsea mai degrabă pe cont propriu proiecte investibile. Era nevoie de mai multă vreme de astfel de iniţiative precum Tech Angels şi sperăm că o dată cu apariţia şi altor platforme de acest gen, industria tehnologică să fie mai vizibilă şi mai uşor înţeleasă de către investitorii care până acum finanţau mai mult proiecte imobiliare sau industrii cu produse mai palpabile.
În ultimii ani antreprenorii tech au fost finanţaţi mai mult de către investitori europeni decât de către cei români. Cât de mulţi investitori există, investitori care cred în startupurile din România şi în potenţialul profesioniştilor din ţara noastră? Nu am la dispoziţie o statistică referitoare la câţi angel investors există în România şi câţi sunt interesaţi de business-uri tehnologice. Probabil că nu sunt foarte mulţi, dar tocmai prin acest gen de iniţiative dorim să vedem nu doar câţi sunt ci să atragem cât mai mulţi oameni către business-urile tehnologice. "E mult de muncit la definirea modelului de business şi la monetizarea produselor"
Cât de inventivi sunt românii la capitolul startupuri? Ce urmăresc? Există un startup care merită amintit? Idei sunt multe, dar diferenţa stă în execuţie. Startup-uri în stagii incipiente par să fie tot mai multe în fiecare an. De altfel, eu sunt implicat de câţiva ani şi în Board-ul Venture Connect şi particip activ la evenimentele organizate de ei de două ori pe an pentru startup-urile care caută investiţii. De la o ediţie la alta sunt prezentări de startup-uri tot mai bune, cu produse deja comerciale, o parte dintre ele investibile. La fel, la How to Web participă în fiecare an atât la conferinţă cât şi la concursul dedicat startup-urilor (Startup Challenge / Spotlight) iniţiative foarte interesante şi care în fiecare an sunt mai aproape de stadiul de a a atrage investiţii. Dincolo însă de calitatea mai bună a startup-urilor de la an la an şi de numărul tot mai mare al lor, am remarcat că încă mai e mult de muncit la definirea modelului de business şi la monetizarea produselor sau serviciilor pe care le oferă.
Ce i-a oprit până acum pe români să investească în startupuri? Românii cu bani de investit nu prea înţeleg business-urile tehnologice şi cred că din acest motiv nu au investit până acum în startup-uri din acest domeniu. Se vorbeşte foarte mult despre exportul de români la Google, Microsoft, Facebook şi alte companii puternice internaţionale. Cât de mulţi vor să dezvolte afaceri în România? Nu am idee câţi. Cunosc însă câţiva care au lucrat în astfel de companii tehnologice şi care acum au un business pe cont propriu în acest domeniu sau care au devenit investitori în startup-uri tehnologice. Pe ce sunt mai buni românii: pe hardware sau pe software? O astfel de comparaţie e greu de făcut. În primul rând sunt domenii total diferite, pentru care ai nevoie de resurse diferite. E mai uşor să începi un business software decât hardware şi cred că şi din această perspectivă mai mulţi încearcă în software şi sunt mai buni în acest domeniu, decât în hardware.
"Creşterea industriei de software româneşti se va face doar pe baza dezvoltării unei noi generaţii de companii tinere"
Mai este România producătoare de resurse umane pentru domeniul IT? România are o resursă umană destul de limitată care deja a fost angrenată în proiecte ale marilor companii software care şi-au creat aici centre de dezvoltare sau de suport regional. Consider că nu mai este loc pentru astfel de iniţiative, iar creşterea industriei de software româneşti se va face în următorii ani doar pe baza dezvoltării unei noi generaţii de companii tinere, inovatoare, cu produse care să facă diferenţa la nivel global.
Cunoaşteţi români care lucrează în companiile mari de IT din afară şi care vor să se întoarcă în ţară pentru a-şi dezvolta propriul business? Da, cunosc. Spre ce zonă i-aţi sfătui pe aceştia să se îndrepte? Software, Internet, cloud, ecommerce.
"Ar putea apărea o companie care să detroneze Facebook sau Apple sau Microsoft ori Google"
Piaţa este dominată de Microsoft, Google, Apple sau Facebook. Vedeţi o schimbare în următorii 5 ani: noi concurenţi care ar putea să vină cu produse concurenţiale pe piaţă sau reinventarea acestor branduri sau a altora care nu se află pe locurile fruntaşe? Peste 5 ani sunt convins că imaginea industriei IT mondiale se va schimba. Tehnologii noi se inventează în fiecare zi şi peste noapte ar putea apărea o companie care să detroneze Facebook sau Apple sau Microsoft ori Google. QR Code-urile încep să fie la modă, chiar dacă au apărut de mai mult timp. Apar din ce în ce mai des în reviste sau în reclamele din oraş. Credeţi în acest fenomen , în dezvoltarea lui şi în utilizarea de către oameni a acestor coduri? Chiar dacă acum sunt la mare modă, QR Code-urile vor avea o viaţă scurtă pentru că sunt relativ limitate ca şi potenţial de utilizare. Chiar dacă sunt nivelul următor al codurilor de bare şi pot fi folosite pentru a transmite utilizatorilor mai multe informaţii decât o fac etichetele normale sau reclamele obişnuite, va apărea sigur o tehnologie care să împacheteze astfel de informaţii într-un mod mai uşor de accesat de către utilizatori sau care să ofere un return mai interesant.
Acest material face parte din seria "Diferenţiază-te şi inovează" despre inovaţia în tehnologie şi este creat împreună cu How to Web, cel mai important eveniment dedicat tehnologiei şi web-ului din Sud-Estul Europei. How to Web 2012 se desfăşoară pe 7-8 noiembrie în Bucureşti şi va aduce împreună peste 800 de participanţi şi 30 de vorbitori internaţionali. Mai multe detalii sunt disponibile pe site-ul conferinţei http://howtoweb.co CITIŢI ŞI:
- Cristi Andreica: "Românii sunt văzuţi ca oameni foarte muncitori, atenţi la detalii şi umili. Multe companii IT vor confirma asta"
- Andreas Klinger: "Fondatorii şi start-up-urile româneşti din Marea Britanie pun România în lumina reflectoarelor"
- Andrei Pitiş: "Românii dispun de o creativitate nativă în domeniu IT. Au nevoie de încredere în ei"
- Premii în bani în valoare totală de 20.000$, mentoring şi prezentări publice pentru 32 de startup-uri din domeniul tehnologic la How to Web Startup Spotlight