Steven Spielberg: "Caii au jucat la fel de bine ca actorii"
- Ileana Dima
- 9 februarie 2012, 11:16
CONFESIUNI. Celebrul cineast a explicat cum a trecut de la caii "din oficiu" la un protagonist cabalin.
Mâine are premiera în România cel mai recent film regizat de Steven Spielberg, "Calul de luptă". Lungmetrajul se bazează pe cartea lui Michael Morpurgo şi pe piesa lui Nick Stafford, ale cărei montări cu marionete pot fi văzute la Londra şi la New York. Cineastul a explicat pentru EVZ şi ce noutate în carieră i-a adus "Calul de luptă". De la un vehicul la un performer "Chestia e că nu am făcut o mulţime de filme despre cai. De obicei în filmele mele, vezi «Indiana Jones», calul este ceva pe care Harrison Ford călăreşte. Treaba mea e să îi fac pe spectatori să se concentreze asupra lui Indiana Jones, nu asupra vajnicului lui armăsar. Deci caii sunt consideraţi ca fiind acolo din oficiu (...). Şi totuşi eu trăiesc înconjurat de cai de 15 ani. Trăim la un soi de fermă de cai. Soţia mea şi fiica mea călăresc. E o călăreaţă foarte experimentată la 14 ani, participă la competiţii de echitaţie", povesteşte Spielberg. "Am ajuns să realizez cât de expresivi sunt caii. Trăind cu ei atât de mulţi ani, ştiu că pot exprima realmente foarte multe şi că toată lumea poate înţelege ce transmit ei. Doar că filmele nu ne cer foarte des să zăbovim asupra sentimentelor calului", observă cineastul. S-a inspirat din montarea piesei, folosind exact elementul care l-a frapat: "Păpuşarii nu le dădeau cailor însuşiri cu care ne putem identifica (...), ci pur şi simplu reproduceau comportamentul cailor pe care îl cunoaştem cu toţii, dar pe care cei mai mulţi dintre noi nu îl observăm (...). Ce face piesa atât de reuşită este faptul că păpuşarii nu au încercat să antropomorfizeze caii – rămâneau cai, dar păpuşarii erau extrem de sensibili la modul în care oamenii de pe scenă interacţionau cu caii. Nu ştiam dacă puteam transpune asta în film, dar până la urmă am făcut-o. Bobby Lovgren, îmblânzitorul de cai cu care am lucrat la «Cursa secolului», ni s-a alăturat la acest film. El şi echipa lui au făcut minuni cu caii", susţine Spielberg. Emoţii satisfăcătoare "Vreau să cred că acei cai ştiau exact ceea ce făceau şi că şi-au jucat rolurile la fel de bine ca actorii Emily Watson şi Peter Mullan. Erau cu toţii interpreţi. Au existat momente la filmări în care chiar nu le spuneam cailor ce să facă. Filmam o secvenţă şi reacţionau la ea în moduri în care nu mi-am imaginat că un cal ar reacţiona sau ar juca un rol. Au existat şi momente în care trebuia să te relaxezi şi să mulţumeşti stelei tale norocoase pentru că acei cai erau cumva conştienţi că li se cerea ceva ce niciunul dintre noi nu le putea comunica, dar, intuitiv, ei erau capabili să ne dea ceea ce le ceream exact în momentul în care secvenţa asta necesita", a mai povestit regizorul. "Am ajuns să realizez cât de expresivi sunt caii. Trăind cu ei atât de mulţi ani, ştiu că pot exprima realmente foarte multe.“ STEVEN SPIELBERG, cineast TRAMĂ De la fermă la război Povestea din "Calul de luptă" începe cu o familie de fermieri din Devon pe numele ei Naracott, formată din tatăl Ted (Peter Mullan), mama Rosie (Emily Watson) şi fiul Albert (Jeremy Irvine). Ei îl cumpără pe calul Joey, cu care Albert formează o legătură puternică. Însă începe Primul Război Mondial, iar familia e nevoită să îl vândă pe Joey cavaleriei britanice. Calul ajunge astfel pe front şi devine în acest fel un personaj care trăieşte alături de noii lui stăpâni - fie ei britanici, francezi sau germani - drama războiului. Cu toate acestea, prin devotamentul şi afecţiunea pe care le arată stăpânilor săi, armăsarul reuşeşte să depăşească toate obstacolele. În acelaşi timp, Albert nu îşi poate uita prietenul necuvântător şi se înrolează în armată pentru a-l regăsi.
1982 este anul în care Michael Morpurgo a publicat cartea pentru copii "Calul de luptă". Aceastaa devenit un best-seller, iar montările piesei omonime i-au călcat pe urme, fiind deseori sold-out CLIMAX. Filmul explorează legătura dintre Albert şi Joey
EXPLICAŢII Cineastul a povestit pentru EVZ cum a decurs castingul şi ce paritate şi-a dorit între om şi cal
Pentru rolul lui Albert, am căutat un necunoscut desăvârşit. Nu voiam ca persoana care va juca acest rol să aducă un portofoliu de roluri remarcabile din alte filme. Îmi doream realmente o faţă nouă. Joey, calul, era o faţă nouă, aşa că voiam puţină paritate acolo. Calul să fie un necunoscut, băiatul să fie un necunoscut. Aşa că de la bun început nu am luat în considerare niciun actor cunoscut de televiziune sau din filme, ci am căutat persoana potrivită pentru rolul potrivit", accentuează Spielberg. "Sute de băieţi au dat probe pentru Albert, iar Jeremy era chiar în mijlocul haitei. Nu a venit chiar din prima zi, cum a fost la «Imperiul soarelui», când Christian Bale a fost a doua persoană pe care am văzut-o la audiţii. Luni mai târziu am revenit la el, după ce mă gândisem «Păi, dacă în prima zi de casting găsesc un tip atât de bun, să vezi ce-o să găsesc în două săptămâni». La fel cu «Calul de luptă». Chiar în mijlocul castingului l-am găsit pe Jeremy. Şi i-am dat înainte, ca să vedem dacă mai e cineva care se ridică la nivelul lui. Şi, luni mai târziu, ne-am întors la Jeremy, căci el era cel mai bun în acest rol", spune Spielberg.
3 Oscaruri deţine până la ora actuală Steven Spielberg. Încasările tuturor filmelor lui îl fac cel mai "profitabil" regizor al tuturor timpurilor ACCENT. Principala temă a "Calului de luptă" este curajul, spune Spielberg. Şi al băiatului, şi al calului IMPERATIV Siguranţa cailor, mai presus de orice "Lucrul pe care l-am accentuat de la bun început a fost că acei cai nu trebuie puşi în pericol, nu trebuie să sufere nici măcar o zgârietură. Caii trebuiau să fie în siguranţă. Dacă scenariul cere ca unul din ei să şchiopăteze, să găsim un antrenor care să înveţe calul să şchiopăteze. Apropo, e foarte uşor să faci un cal să şchiopăteze. Îi ataşezi o greutate la o potcoavă, fie dreapta sau stânga, şi calul va face mişcări mai încete cu piciorul îngreunat. Această manevră nu pune calul în pericol, e 100% sigură. Nu am vrut ca vreun cal să fie rănit. Nu am vrut ca sabia lui Damocles să îmi atârne deasupra capului pentru restul vieţii mele, tocmai pentru că iubesc caii. Chiar dacă există violenţă în film, direcţionată către cai şi om, nu am vrut ca ei să fie vreodată în pericol", susţine regizorul.
ASEMĂNAREA CU UN BASM O familie chinuită
"Familia Narracott este una distrusă de război. Personajul lui Peter Mullan a luptat în Războiul burilor. Încă duce după el manifestările fizice ale rănilor lui. Este o familie al cărei spirit a fost frânt nu o dată. Şi calul apare în această familie într-un fel care aminteşte de vechiul basm în care Jack vine acasă cu boabe de fasole în loc de bani după ce a vândut vaca şi mama îi aruncă boabele. Şi, desigur, vrejul de fasole creşte. Într-un sens, Joey e la fel ca vrejul de fasole, care înmugureşte, creşte şi devine mult mai măreţ decât cineva şi-ar fi putut închipui. Cele două poveşti seamănă doar în sensul în care ambele familii sunt distruse şi au nevoie de un miracol. Iar acel miracol se petrece până la urmă, dar numai din întâmplare", ţine Spielberg să precizeze. INTENSITATE. "Calul de luptă" cuprinde şi o şarjă de cavalerie
CULISE Storyboarding şi previzualizări Înainte de a începe filmările pentru "Calul de luptă", Steven Spielberg s-a asigurat că totul va merge strună realizând un storyboard al întregului lungmetraj. De ce? "Era foarte important ca fiecare să vadă exact ce i se va cere. Şi voiam ca «the Animal Humane Society» (asociaţia care apără drepturile animalelor. Un membru al ei s-a aflat mereu la filmări - n.r.), cascadorii şi antrenorii cailor să aibă posibilitatea de a previzualiza scene întregi şi de a spune «Imposibil!» , «Asta ar pune pe toată lumea în pericol», «Da, putem să facem asta», «Putem să facem o variantă a acestei scene» şi «Această scenă nu va merge». Din acest motiv am făcut atâtea previzualizări la acest film. Aşa că şarja de cavalerie şi foarte multe din întâmplările care au loc în zona-tampon şi goana în panică a lui Joey prin sistemul de tranşee au fost previzualizate pe calculator într-o manieră foarte precisă. E mai degrabă un exerciţiu pe care l-am făcut pentru ca toţi să fim pregătiţi şi pentru a mă asigura că aceşti cai şi călăreţi şi cascadori sunt în siguranţă", susţine Spielberg. Cine n-a fost în siguranţă? Cineastul însuşi, când filma în tranşee. A căzut într-o groapă de 2,4 metri adâncime, plină cu apă. “Existau conuri de semnalizare în jurul gropii, dar plouase şi apa le-a luat şi a umplut groapa. De aceea am căzut.“ STEVEN SPIELBERG, regizor