CAMPANIA "MEDICUL DE GARDĂ". Poștașul ne aduce cardul de sănătate, din toamnă
- Cristina Lica
- 9 iunie 2014, 00:00
Din septembrie, românii ar putea intra, în sfârşit, în posesia mult aşteptatelor „buletine de pacient”. Medicii nu sunt însă încântaţi că trebuie să îşi cumpere cititoare necesare activării cardurilor.
Procesul de producție a cardurilor electronice de sănătate, ultima verigă în lupta de prevenire a fraudei din sistemul sanitar, a intrat în linie dreaptă. Până acum, au fost tipărite peste 11 milioane de exemplare, iar distribuția acestora va începe din toamnă, promit oficialii Casei Naționale de Asigurări de Sănătate. Cardurile vor fi obligatorii, din 2015, ori de câte ori aveți nevoie de consultații la medicul de familie, analize sau internări în spitale.
Asigurații, căutați de două ori
„Până la 5 iunie, au fost tipărite 11.064.603 carduri, ritmul fiind de 1,5 milioane de documente lunar. Tipărirea este executată la Imprimeria Națională, iar producția se realizează la Centrul Unic de Personalizare a Pașapoartelor”, transmit oficialii CNAS. Cardurile vor fi trimise asiguraților prin poștă, cu confirmare de primire, iar în cazul în care titularul nu va fi găsit acasă de două ori, documentul va fi returnat casei de asigurări teritoriale. În acest caz, asiguratul va trebui să meargă personal să îl ridice. La măsura distribuției prin poștă s-a recurs după ce medicii de familie au refuzat să facă acest lucru. Costurile vor fi suportate din Fondul de Asigurări.
După ce intră în posesia documentelor, asigurații trebuie să meargă cu ele la medicul de familie, care le vor activa cu ajutorul unor cititoare speciale și aplicații informatice. Din acel moment, orice serviciu medical va trebui validat cu cardul, atât de către medic, cât și de pacient, care va dispune de un cod PIN confidențial, după modelul celor bancare. Pe cipurile cardurilor vor fi înscrise datele de identificare ale pacientului (numele și prenumele, data nașterii și CNP-ul), dar și cele ale medicului de familie.
Mai eficace ca rețeta electronică
Cardul de sănătate este unul dintre cele mai amânate proiecte din Sănătate, fiind prevăzut să fie introdus încă din 2007. Miza este uriașă, fiind singurul instrument care poate stăvili cu adevărat frauda din sistem. „Sistemul informatic unic integrat (SIUI) poate emite unele suspiciuni în momentul în care un medic prescrie un număr foarte mare de rețete într-un timp scurt, însă nici SIUI și nici rețeta electronică nu pot pune capăt prescripțiilor false. Singurul instrument de combatere e cardul, pentru că niciun serviciu nu poate fi validat fără acesta. Este singura dovadă că un pacient a beneficiat cu adevărat de acel serviciu medical, și nu doar pe hârtie”, declara recent, pentru EVZ, Lucian Duță, fostul șef al CNAS.
Hârtii, în loc de carduri europene
Asigurații care pleacă în călătorie primesc în loc de cardul european de sănătate o adeverință provizorie, pe care să o folosească în spitalele din UE, în cazul în care au nevoie de servicii medicale. Situația datează de la începutul lunii mai, după ce CNAS nu a mai prelungit contractul cu firma ce tipărea cardurile. Recent, o altă firmă, care fusese respinsă la licitație, a contestat decizia, fiind declarată în cele din urmă câștigătoare, producția urmând să fie reluată. Nu e pentru prima oară când producția cardurilor e sistată.
„Au mai fost situații când am dat certificate provizorii. Aceste documente sunt prevăzute de regulamentele europene pentru cazuri de urgență. Dăm astfel de adeverințe și asiguraților care nu pot aștepta termenul de șapte zile pentru carduri”, spune Cristina Călinoiu, purtătorul de cuvânt al CASMB.
"Nici SIUI, nici rețeta electronică nu pot combate frauda. Doar cardul poate dovedi dacă un pacient a beneficiat cu adevărat de un serviciu.” Lucian Duță, fost șef CNAS