Ziua Europeană a Muzicii Vechi - „To Bach or not to Bach”

Ziua Europeană a Muzicii Vechi - „To Bach or not to Bach”

Anul acesta Ziua Europeană a Muzicii Vechi este sărbătorită pentru prima oară în România prin „To Bach or not to Bach” - un spectacol dedicat creației camerale a lui Johann Sebastian Bach, care are loc la Biserica Anglicană de la ora 19.00, pe 21 martie.

Ziua Europeană a Muzicii Vechi este organizată în fiecare an la o dată care, pe lângă venirea primăverii, sărbătorește și nașterea celui mai relevant autor al muzicii vechi, Johann Sebastian Bach - născut pe 21 martie 1685.

Organizată de Rețeaua Europeană a Muzicii Vechi (REMA), „Ziua” celebrează mai mult de un mileniu de muzică. Spectacolele care au loc simultan în toată Europa, în organizarea membrilor REMA, sunt considerate evenimentul anului în ceea ce privește promovarea patrimoniului muzical istoric al Bătrânului Continent. Edițiile anterioare (2013 și 2014) ale acesteia au avut loc cu sprijinul și sub Înaltul Patronaj al Comisarului European pentru Cultură și UNESCO. De asemenea, evenimentul a beneficiat, de la prima ediție de parteneriatul EBU (European Broadcasting Union) și al altor instituții europene. Aceasta este și un important eveniment online, concertele fiind emise live, prin streaming de internet, ajungând astfel la o audiență mondială.

Concertul cuprinde următoarele lucrări muzicale:

- Ricercar a 3 din „Ofranda Muzicală”, BWV 1079.

- Preludiu din Suita în do minor pentru violoncel solo, BWV 1011 (transcripție pentru viola da gamba realizată de Paolo Pandolfo).

- Sonata în re major pentru viola da gamba și clavecin obligat, BWV 1028: Adagio – Allegro – Andante – Allegro.

- Canon perpetuus super Thema Regium din „Ofranda Muzicală”, BWV 1079.

- Canon a 2 din „Ofranda Muzicală”, BWV 1079.

- Adagio din Sonata nr. 1, în sol minor pentru vioară solo, BWV 1001.

- Sonata în sol major pentru vioară și clavecin obligat, BWV 1019: Allegro – Largo – Allegro (cembalo solo) – Adagio – Allegro.

- Fuga canonica in Epidiapente, din „Ofranda Muzicală”, BWV 1079.

Interpretează Melinda Béres (vioară barocă), Soma Salat-Zakárias (viola da gamba), Raluca Enea (clavecin).

Melinda Béres a absolvit cursurile Liceului de Muzică din Tg. Mureş, apoi Academia de Muzică „Gh. Dima” din Cluj-Napoca (studii de licenţă şi master) la clasa profesoarei Victoria Nicolae. Este laureată a numeroase concursuri naţionale în perioada 1985-1988, precum şi a concursurilor internaţionale „Constantin Silvestri”  (Târgu Mureş) şi „C. Flesch” (Ungaria). A urmat cursuri de perfecţionare cu artişti renumiţi, precum Alexandru Gavrilovici, Vasile Beluska, Trio Cadek, Jacques Saint-Yves, Devics Sándor, Jaap Schroeder, Mira Glodeanu, Benoît Douchy – vioară barocă.

A susţinut recitaluri în ţară şi în străinătate (Germania, Ungaria, Polonia, Austria, Spania). A concertat ca solistă alături de orchestrele filarmonicilor din Cluj-Napoca, Târgu Mureş, Sibiu, Arad, Oradea, precum şi cu Orchestra de Cameră a Academiei de Muzică „Gh. Dima” din Cluj-Napoca. Este membru fondator al Cvartetului Arioso şi abordează cu succes repertoriul muzicii vechi, fiind membră a trioului Affettouso şi colaboratoare a Ansamblului Baroc Transylvania, Orchestrei de Cameră Ciuc și formației „Gli Studiosi di Sebastiano” București. A participat în numeroase rânduri la Festivalul de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc, la Festivalul Sighişoara Medievală (2003 şi 2007) şi la Festivalul de Muzică Veche Bucureşti (2008, 2009, 2011, 2012, 2013). În prezent, este conferențiar universitar la Catedra de Coarde a Academiei de Muzică „Gh. Dima” din Cluj-Napoca şi doctor în muzică cu tema „Cvintetul de coarde. Ipostazele mozartiene”, lucrare elaborată sub conducerea științifică a profesorilor Francisc Lászlo și Gabriel Banciu.

Soma Salat – Zakariás este absolvent al Liceului Teoretic „Báthory István” (Cluj). Începând cu anul 2004 se dedică studiului muzicii vechi cu specializare principală viola da gamba. Este absolvent al Staatlische Hochschule für Musik Trossingen la clasa profesorului Lorenz Duftschmidt şi a cursurilor (licenţă şi master) ale Schola Cantorum Basiliensis la clasa profesorului Paolo Pandolfo.

A urmat cursuri de perfecţionare cu Wieland Kuijken, Paolo Pandolfo, Hille Perl, Lorenzo Ghielmi, Pere Ross, Johanna Valencia, Lorenz Duftschmidt, Elisabeth Kurz. Este laureat a numeroase concursuri internaționale de muzică veche, solo sau camerale (Germania, Anglia, Franța Italia). În prezent este cadru didactic asociat al Universității Centrale din Bogotá, Columbia și conducătorul Departamentului de Muzică Veche din cadrul acestei instituții. Este conducătorul muzical al ansamblului „The Little Light Consort” pe care l-a fondat în anul 2011, la Basel. Ca freelancer în muzică veche a susținut concerte în Germania, Franța, Italia, Spania, Anglia, Olanda, Cehia, Ungaria, România, Norvegia, Austria, Columbia. A colaborat cu personalități internaționale în domeniu între care: Rolf Lislevand, Hervé Niquet, Charles Toet, Lorenz Duftschmidt, Sigiswald Kuijken, Maria Christina Kier, Alessandro Quarta, Rosario Conte etc. Între preocupările extra-muzicale se află terapiile utilizate în domeniul neurologic Soma fiind în prezent student al secției Biodynamische Craniosacral Ausbildung în cadrul Școlii de terapie craniosacrală din Freiburg.

Raluca Enea este absolventă a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti – secțiile Pedagogie instrumentală – pian și Interpretare - clavecin, la clasa profesoarei Ogneanca Lefterescu. Din 2005 și-a continuat studiile de clavecin în Germania, sub îndrumarea profesorilor Harald Hoeren, Glen Wilson şi Ketil Haugsand. A urmat cursuri de perfecţionare susţinute de Menno van Delft (Olanda), Frédérick Haas (Belgia), Malcolm Bilson (SUA), Ketil Haugsand (Norvegia), cursurile Academiei din Sablé, sub îndrumarea profesorilor Françoise Lengellé şi Howard Crook (clavecin şi canto baroc) și cursuri de muzică de cameră cu Jan de Winne, Marcel Ponseele și Hervé Douchy (Belgia). A susţinut concerte în România, Germania, Norvegia, Ungaria. Raluca este artist liric al Filarmonicii „G. Enescu” Bucureşti, cadru didactic asociat şi doctorand al UNMB și director artistic al Festivalului de Muzică Veche București. Coordonează proiectele educative și de formare în domeniul muzicii vechi susținute de Asociația Culturală Antiqva, în România.

Instrumentele la care se va cânta în timpul concertului sunt vioară barocă – instrument de Virgil Bândilă Reghin (România, 2008), copie după un original de Andrea Guarneri; viola da gamba – instrument de Francisco Pecchia, Cremona (Italia, 2010), copie după un original de Nicolas Bertrand (Paris, 1699); clavecin flamand – instrument de Michael Walcker Altneudorf (Germania, 1988), copie după un original de Jan Ruckers (Antwerpen, 1640).

 

Ne puteți urmări și pe Google News