Jurnaliștii EVZ au plecat cu marfa fără să plătească!
- Nicolae Oprea
- 5 martie 2015, 00:00
De la 1 martie, clienții care solicită și nu primesc bon de la vânzător pot pleca acasă cu marfa, fără să plătească. Am vrut să vedem dacă vânzătorii au luat noile reglementări în serios și, acolo unde am găsit abateri, am urmat legea. Zona micii evaziuni nu ni s-a părut însă cu mare potențial de câștig pentru stat. În plus, în timp ce micile magazine sunt asaltate de controale, marile fraude așteaptă să fie descoperite
Miercuri dimi neața, zona Piața Moghioroș , Drumul Taberei. Primul chioșc care ne iese în cale este o florărie. Reporterul EVZ alege mai întâi un buchet, în valoare de 25 de lei, spune vânzătoarea. „Ți-l las la 20, hai”, spune aceasta. Reporterul întreabă dacă îi poate da bon fiscal. „Păi de unde. Nu pot, că nu am casă de marcat”, răspunde vânzătoarea. „Să știți că, potrivit legii, clientul poate pleca cu buchetul, dacă nu primește bon”. Femeia zice că știe legea, dar nu a avut timp să își ia o casă de marcat. „Eh, acum ia-l. Să fie de capul tău”, răspunde.
A doua oprire, un chioșc de ziare și cărți. Îl alegem după un principiu simplu: dacă s-ar face o ierarhie a comercianților mici unde nu se dă aproape niciodată bon, florăriile și chioșcurile de ziare ar ocupa primul loc. Reporterul alege o carte, întreabă de preț și, ca în primul caz, spune că are nevoie de bon, pentru că vrea să deconteze. Vânzătoarea replică însă că nu are casă de marcat.
FOTO:Florăreasa nu avea casă de marcat FOTOGRAFII: EVZ
„Atunci o să plec cu cartea fără să plătesc. Potrivit legii, de la 1 martie, clientul poate lua marfa și fără bani, dacă nu primește bon”. Femeia se supără, dar se consolează imediat, întrucât cartea costă doar 10 lei: „Bine că nu mi-ați luat atlasul ăsta de un milion”.
FOTO: În piața Moghioroș, un vânzător de mici avea așezat anunțul la locul potrivit
Antifrauda, reacție în 30 de zile Ca să ducem treaba la capăt, încercăm să anunțăm și Departamentul Antifraudă, la TelVerde 0800800085, în legătură cu comercianții care nu dau bon, așa cum zice noua lege. Răspunde robotul, după care ni se cere să nu întrerupem legătura, „pentru a nu pierde prioritatea apelului”. Nu răspunde nimeni, dar insistăm. Trec nu mai puțin de 12 minute până când legătura este preluată de un inspector. Ni se cere CNPul, adresa din buletin, după care să povestim ce am găsit și, dacă putem să dăm datele de identificare ale firmelor, CUI sau CIF, dar, bineînțeles că nicio vânzătoare nu are interes să ni le comunice. Așa că dăm detalii mai vagi, care pot ajuta însă la identificare: „chioșcul de flori din fața magazinului Tip Top, de la Moghioroș” sau „chioșcul de ziare cu reclama la Pepsi de-a lungul pergolei din fața restaurantului cutare”. Spunem inspectorilor că suntem de la Evenimentul zilei și că vom urmări dacă Fiscul suspendă activitatea chioșcurilor și va sigila punctul de lucru, așa cum cere legea. „Sesizarea dumneavoastră va fi preluată și există termen legal de 30 de zile pentru a fi soluționată”, ne răspunde inspectorul. Întrebăm și de ce a răspuns așa greu la solicitări, iar replica vine, la fel de formal, că s-a răspuns cât s-a putut de repede.
FOTO:Vânzătoarea de ziare nu a putut furniza bon pentru un exemplar din Codul Muncii
Buni platnici unde nu te aștepți
Plecăm mai departe, intrăm în piața Moghioroș ca să vedem și cum stă treaba la restaurante. Legea spune că, de la 1 martie, toți comercianții trebuie vizibil anunțul potrivit căruia clientul poate pleca fără să plătească marfa din magazin dacă solicită și nu primește bon. La restaurante, anunțul trebuie trecut pe prima pagină a meniului. Găsim o bodegă cu pereții de plastic, unde se vând mici. Nici nu se pune problema de meniu. Cu toate astea, când mergem în dreptul tejghelei, surpriză. Foaia cu anunțul este lângă casa de marcat. Felicităm vânzătorul, facem o poză și plecăm. Trecem apoi pe la o carmangerie, o pescărie, un magazin de naturiste... toate au case de marcat și dau bon, însă nu și anunțul.
Pe alocuri mai găsim comer cianți, în special din domeniul alimentar, care au așezat anunțul într-un loc vizibil.
Care sunt prevederile legii
Începând cu 1 martie, orice persoană care are obligația de a utiliza o casă de marcat fiscală trebuie să afișeze vizibil textul potrivit căruia clienții pot pleca cu marfa neachitată din magazin, dacă nu primesc bon fiscal. Prevederea apare în OMFP nr. 159/2015, publicat în monitorul oficial 0131 din 20 februarie 2015. Dacă nu primiți bonul fiscal aveți obligația să îl solicitați! În cazul unui refuz, aveți dreptul de a beneficia de bunul achiziționat sau de serviciul prestat fără plata contravalorii acestuia. Solicitați și păstrați bonurile fiscale pentru a putea participa la extragerile lunare și ocazionale ale loteriei bonurilor fiscale. Este interzisă înmânarea către client a altui document care atestă plata contravalorii bunurilor sau serviciilor prestate decât bonul fiscal. Pentru a semnala nerespectarea obligațiilor legale ale operatorilor economici, puteți apela gratuit, non-stop, serviciul TelVerde al Ministerului Finanțelor Publice 0800.800.085”, este anunțul pe care trebuie să îl afișeze comercianții.
Așadar, începând de pe data de 1 martie, clienții pot pleca acasă cu bunul, fără să plătească, dacă nu li se oferă bon. Fiscul a anunțat că va demara inspecțiile de la jumătatea acestei luni, lăsând astfel un răgaz comercianților să intre în legalitate.
Vânzătorii care nu afișează anunțul cerut de fisc riscă amenzi cu valori cuprinse între 2.000 și 4.000 de lei, de la 1 martie.
Amenzile pentru cei care nu acordă bon fiscal sunt și mai mari. Astfel, comercianții riscă penalități între 10.000 și 15.000 de lei, dar și suspendarea activității între o lună și trei luni.
Se întâmplă și la case mari...
La stația Orizont din Drumul Taberei găsim aproximativ aceeași situație. Un bărbat între două vârste vinde blugi, maiouri, haine din piele, la o tarabă. Spunem că am vrea să cumpărăm un maiou de bărbat. Alegem unul care costă șase lei. Cerem bon, pentru că am vrea să decontăm. „Păi să vezi, nu am ștampilă, așa că degeaba”. „Bine, atunci doar un bon fiscal”, spune reporterul Evz. „N-am nici casă de marcat”, spune bărbatul. „Bine, atunci legea spune că pot să plec cu maioul, fără să plătesc”. „Ia-l, că nici măcar safteaua nu mi-am făcut”. „Dar dacă luam o haină de piele la fel ziceai?”, întreabă reporterul. „Aaaaaa, la aia nu te lăsam”, răspunde bărbatul, fără să explice și cum ar reacționa.
FOTO: Carefour express
Au casă de marcat, dar nu dau bon
Trecem mai departe și chiar în fața stației de autobuz vedem un Carrefour Express. Încercăm să cumpărăm două cepe, vânzătorul le cântărește și cere banii – în schimb nu tastează nimic la casa de marcat. Când îi atragem atenția, spune că e doar o scăpare.
Ultima oprire... tot un chioșc de ziare. Reporterul spune vânzătoarei că ar dori să cumpere o jucărie pentru copii, doi căluți în valoare de 15 lei. „Aveți să îmi dați bon?”. „Nu am, nu am casă de marcat”. „Bine, atunci legea spune că pot să iau jucăria fără să plătesc”.
Femeia se panichează și cere unei vecine de tarabă un telefon, ca să își sune patronul, dar patronul îi comunică că este din vina ei, și va plăti din salariu. EVZ va restitui jucăria astăzi.
În loc de concluzie: marea evaziune mai așteaptă
„Călcați” frecvent de inspectori fiscali care le cer ba una, ba alta, micii comercianți evazioniști au fost destul de lipsiți de reacție, atunci când reporterii EVZ au plecat cu marfa. Pe de altă parte, Fiscul, alertat de noi, nu a dat semne că ar avea capacitatea de a interveni foarte repede, ca să sigileze punctele de vânzare, așa cum cere legea. La începutul Guvernării USL se vorbea despre introducerea unui impozit forfetar, care ar fi putut reduce evaziunea în rândul micilor contribuabili. Era vorba despre o sumă fixă, stabilită în funcție de diverși parametri, și care ar fi singura obligație de plată către stat. În schimb, acum proiectul a fost abandonat. Pe de altă parte, marile cazuri de evaziune întârzie să fie luate în cercetare.