Scandalul RCA , la mâna lui Grindeanu. Falimentul transporturilor poate fi amânat cu trei luni
- Carmen Andrei
- 9 mai 2017, 00:00
Pe 18 mai expiră termenul de șase luni în care tarifele polițelor de asigurare obligatorie de Răspunere Civilă Auto (RCA) au fost plafonate. De la această dată ar trebui ca prețurile să fie liberalizate, dar din informațiile venite de la firmele de asigurări se pare că noile valori vor crește cu peste 200%.
Mult discutata lege a RCA-ului zace în Parlament, la Comisia de Buget Finanțe. Reprezentanții transportatorilor au fost chemați, de două ori până acum, dar nu a fost luată încă nicio decizie. Peste 320 de amendamente au fost aduse proiectului și este foarte probabil ca dezbaterea legislativă să nu poată fi finalizată până în data de 18 mai.
Asiguratorii pregetă să mai emită polițe
Zvonurile au început să prindă contur în ceea ce privește noile prețuri practicate de firmele de asigurări. „Deja ni s-au transmis oferte de către asiguratori cu valorile pe care ar trebui să le plătim”, ne spune Ion Comuș, reprezentant al Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR). „Prețurile vor exploda, iar, după 20 mai, transportul din România va intra în faliment. Dacă până acum plăteam pentru un autocar o poliță RCA de 3,5-4.000 lei, acum ni se propune valoarea de 12.000 lei. Deja, firmele de asigurări au început să ne amâne eliberarea de polițe RCA”, adaugă Comuș.
Și patronatele din transporturile rutiere se pregătesc de proteste de amploare, dacă prețurile RCA vor fi liberalizate și solicită o plafonare de încă șase luni. „Avansul din perioada 2014 - 2016, când tarifele RCA au crescut cu 500% în cazul firmelor de transport rutier, deși daunalitatea a urcat doar cu 10%, ne-a arătat că piața asigurărilor RCA este complet neconcurențială. Astfel, companiile de asigurări au stabilit tarifele RCA ca la bazar, au inclus în acestea toate costurile operaționale, deși nu țineau de segmentul RCA și, profitând de faptul că asigurarea RCA este obligatorie, au solicitat firmelor de transport rutier tarife uriașe pentru a-și crește ratele de profit și capitalizarea”, ne spune Radu Dinescu, purtător de cuvânt al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România. „Eu nu cred că imediat, după liberalizare, prețurile vor exploda, pentru a nu isca o revoltă, dar începând din luna noiembrie, când expiră majoritatea RCA-urilor transportatorilor și cererea va fi mare vom avea prețuri uriașe”, este de părere Dinescu.
Nu există soluții, nu există strategii
O posibilă prelungire a actualei plafonări ar putea aduce o procedură de infringement de la Uniunea Europeană.
„La aproape șase luni de la decizia de plafonare a tarifelor RCA, statul român se află exact în aceeași situație, fără soluții, fără nicio strategie, cu persoane total nepotrivite în conducerea ASF și o industrie de transport care nu mai este dispusă la concesii și care se pregătește de proteste”, declară Cristian Muntean, președintele Asociației Societăților de Service Auto Independente (ASSAI).
Conform Legii Concurenței 21/1996, Guvernul poate dispune măsuri cu caracter temporar pentru combaterea creșterii excesive a prețurilor sau chiar blocarea acestora. Această măsură a fost decisă de Executivul condus de Dacian Cioloş, când s-a plafonat preţul poliţelor RCA pe o perioadă de 6 luni. Plafonarea poate fi prelungită succesiv pentru durate de câte cel mult 3 luni, cât timp persistă împrejurările care au determinat adoptarea respectivei hotărâri.
ASF de abia acum calculează prețurile de referin
Surse din Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) ne-au decarat că, de abia acum, în al 12 lea ceas, tarifele de referință sunt în curs de calculare. Ele sunt realizate de specialiști în matematici superioare care vor găsi formule care să conțină cele trei repere ce vor influența prețul RCA: capacitatea cilindrică, vârsta și bonus malus - istoricul evenimentelor rutiere al fiecărui conducător auto. Cele mai scumpe polițe RCA vor fi cele acordate tinerilor de până în 25 de ani cu mașini de peste 1.600 cmc capacitate cilindrică, care conform statisticilor deținute de ASF sunt „clienți cu risc ridicat”.
Guvernul aruncă „pisica” în curtea ASF, iar acesta „se spală pe mâini”
Situația pare a fi în impas. În 10 zile, comisia Buget- Finanțe din Parlament trebuie să analizeze cele 327 de amendamente depuse la legea RCA, ASF nu știe ce reglementări trebuie să facă, iar Guvernul nu exclude o prelungire de trei luni, dar așteaptă pe primele două să ia o decizie.
„Guvernul nu exclude nicio variantă privind plafonarea prețului asgurărilor RCA, precizând că în această săptămână vor avea loc noi discuții cu șefii comisiilor de buget din Parlament, sperând să obțină un termen până la care această lege poate fi adoptată. Au loc discuții cu toți actorii de pe piață. În funcție de rezultatul acestor discuții se va hotărî care este soluția ce va fi adoptată. ASF este cea care a avut prin acestă OUG un răgaz de 6 luni pentru a găsi reglementările corecte în acest domeniu”, a spus purtătorul de cuvânt al Executivului, Alina Petrescu.
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a pregătit un pachet de măsuri post liberalizare. Surse din cadrul ASF ne-au spus că: „Decizia de prelungire a plafonării este politică, nu depinde de Autoritate, iar în ceea ce privește valoarea poliței, după liberalizare, nu se poate prognoza dacă se va scumpi sau nu. Valoarea RCA va fi decisă de piață”.