1. Nu întârzia. O ședință de psihoterapie durează 50 de minute. Timpul este suficient pentru a lucra, însă dacă o parte din el se scurge inutil ajunge să devină frustrant pentru că, la final, o să achitați o ședință întreagă și nu o să experimentați întregul proces terapeutic. Psihoterapeuții nu au obligația de a prelungi ședința pentru a recupera întârzierea clienților și, de multe ori, este imposibil pentru că trebuie să intre în altă terapie. 

2. Nu vă mai gândiți la ceas. După începerea ședinței de psihoterapie, ceasul nu mai este în responsabilitatea ta. Pentru ca tu să te poți concentra pe ce simți și pentru a înțelege de ce ești într-o anume situație, atunci nu trebuie să te mai gândești la cât e ceasul. De acest aspect se ocupă psihoterapeutul!

3. Pregătiți-vă pentru ședință. Dacă nu știți despre ce vreți să discutați în următoarea ședință, atunci ar trebui să vă întrebați Ce vreau? Cum mă simt? Aceste două întrebări reprezintă punctul de plecare pentru cei care au un blocaj emoțional sau ceva mai mult stres acumulat.

4. Programarea ședințelor. Se face în funcție de programul clientului, dar și al terapeutului, însă în timp s-au observat rezultate mai rapide la clienții care au făcut constant terapie într-o anumită zi, la o anumită oră. Ca și administrarea medicamentelor, și ședințele de terapie nu trebuie să fie haotice sau dezorganizate.

5. Nu vă feriți lacrimile. Cabinetul psihoterapeutului este locul optim pentru a plânge. Este singurul loc în care plângem asumat, unde lacrimile înseamnă ceva. Sunt multe tipuri de plâns, iar plânsul în cadrul ședințelor de psihoterapie este, de cele mai multe ori, vindecător.

6. Evitați să cereți sfaturi. Mulți oameni vor sfatul terapeutului. Terapia are scopul de a vă ajuta să ajungeți la propriile concluzii, dacă terapeutul „acceptă” să ofere sfaturi cel mult poate rezolva o problemă, o speță a unei situații, iar clientul va întâmpina mereu greutăți și îi va fi greu să se descurce singur.

7. Temele pentru acasă. Dacă terapeutul dvs. vă cere să faceți teme la sfârșitul terapiei, atunci este clar că sunt în beneficiul dvs. și că procesul terapeutic prin care treceți are nevoie să treacă din vorbit în acțiune. Temele sunt o provocare și aduc mereu „ceva bun”.

8. Motivul terapiei. Terapia, de cele mai multe ori, are nevoie de un obiectiv. Tot timpul avem lucruri pe care le putem repara sau pe care să le îmbunătățim, însă dacă intrăm în toate și nu există o ordine riscăm să începem multe lucruri pe care să nu le terminăm. În general, acest aspect este în grija terapeutului, însă nici clientul nu trebuie să neglijeze acest aspect.

9. Permiteți schimbarea. Se întâmplă de multe ori sa facem lucrurile la fel și să așteptăm rezultate diferite și, de multe ori, ne dorim să facem o schimbare, dar ne e teamă de consecințe. Schimbarea poate fi o alegere, o decizie sau o nevoie.

10. Nu citiți orice. Pe perioada terapiei este bine să nu citiți orice vă pică în mână pe tema pe care o lucrați în cadrul ședințelor. Psihoterapeutul știe să vă îndrume cu cărți potrivite la momentul respectiv. Nu toate informațiile online sunt cu adevărat utile sau adevărate.