Ugur Yesil, General Manager Kanal D: „Remarc spiritul critic al publicului din România”
- Florian Saiu
- 1 martie 2017, 00:00
Astăzi, 1 martie, Kanal D aniversează primul său deceniu în România. A fost o perioadă în care brandul a crescut, uneori chiar spectaculos, consolidându-și poziţia într-un mediu extrem de concurenţial
De câţiva ani, Kanal D se menţine în top trei televiziuni din România şi reuşeşte, pe lângă lansarea de producţii turceşti ce i-au adus notorietate, să-şi impună propriile formate. Ce urmează în 2017? „Vom sărbători întreagă luna martie, vom avea ediţii aniversare, urmează să lansăm şi alte proiecte în martie. Vor fi foarte multe surprize frumoase şi în următoarele luni, îi invităm pe telespectatori să fie cu ochii pe noi în continuare!”, a dezvăluit Ugur Yesil - General Manager Kanal D, într-un interviu pentru EVZ.
- Evenimentul zilei: Privind în urmă cu 10 ani, în ce context aţi ajuns să vă alăturaţi echipei Kanal D?
- Ugur Yesil: La acea vreme tocmai îmi terminăm contractul cu un grup turcesc care îşi desfăşura operaţiunile în România şi mă aflăm pe punctul de a lua o decizie referitoare la ce urma să fac în viitor. Aş fi putut să îmi prelungesc acel contract în România sau aş fi putut să mă întorc în Turcia, la holding. Între timp, am aflat din presă că grupul Dogan Media plănuia să deschidă o televiziune în România şi mă gândeam că va fi o intrare interesantă pe piaţă. Coincidenţă sau destin, în timp ce mă aflăm în Austria, în vacanţă, am fost contactat de reprezentanţii Dogan pentru poziţia de CFO. S-a întâmplat totul foarte firesc, practic, am fost primul angajat al Kanal D. Într-o primă fază, cu ajutorul unei echipe din Turcia, am pus bazele noului business pe piaţa media din România. Pentru mai mult de un an am fost atât CFO, cât şi manager al tuturor operaţiunilor: am făcut angajări, am creat o structură funcţională şi am stabilit fluxul procedurilor.
- Care a fost prima impresie?
- Ugur Yesil:Mi-a plăcut România din prima clipă, pentru că mediul îmi părea familiar, am remarcat multe asemănări culturale cu Turcia; sunt două ţări balcanice, iar asta se simte încă de la un prim contact cu oamenii, cu mediul, cu obiceiurile de zi cu zi. Am fost foarte impresionat de români, sunt foarte deschişi şi niciodată nu m-am simţit un străin printre ei. Acum am foarte mulţi prieteni români, sunt parte a comunităţii româneşti în toate aspectele ei. În fond, România este ţara mea.
- Anul trecut, Kanal D a înregistrat o creştere spectaculoasă în audienţe, locul 2 în PT, pe publicurile Naţional şi All Urban. Cum aţi atins această performanţă pe o piaţă extrem de concurenţială?
- Ugur Yesil: Într-adevăr, e vorba de o creştere semnificativă în 2016 comparativ cu 2015, de 21% în cazul publicului All Urban, şi de 26% pe cel Naţional, în Prime Time. Cu siguranţă nu a fost o întâmplare, ci rezultatul unei munci susţinute de echipă şi a atenţiei sporite pe care am acordat-o preferinţelor telespectatorilor.
- V-aţi atins ţintele? Care sunt obiectivele pentru acest an?
- Ugur Yesil:Ne-am atins atât obiectivele de performanţă, cât şi pe cele financiare. E firesc să ne dorim şi mai mult, investim în programe noi, gândim în detaliu paşii următori şi vrem să ne păstrăm în continuare poziţionarea pe piaţă şi să producem programe diferite faţă de competitorii noştri, cum s-a întâmplat cu show-ul „Bravo, ai stil!”. Acest format este un succes în momentul de faţă, nu există pe piaţă din România o combinaţie de fashion show şi reality.
- Cum aţi descrie piaţă media din România şi în ce măsură se aseamănă cu cea din ţară natală?
- Ugur Yesil: Piaţa media din România este destul de stabilă, încă îşi revine după criza economică; în 2016 a fost creştere de 5% faţă de anul precedent, creştere ce se datorează investiilor în publicitatea TV. Dar România are nevoie de o creştere constantă a consumului de TV, care să stimuleze investiţiile în publicitate şi în viitor. Dacă facem o comparaţie între piaţa din România şi cea din Turcia, constatăm o diferenţă uriaşă de volum. Spendingul în advertising din Turcia este semnificativ mai mare decât cel din România, de aproximativ 6 ori mai mare, însă trebuie să luăm în calcul şi diferenţele culturale şi demografice al celor două ţări, dar şi nivelul economic. De asemenea, remarc spiritul critic al publicului din România, care taxează rapid atunci când conţinutul unui produs TV nu este relevant.
- Telespectatorul român percepe Kanal D ca fiind, în principal, un post unde se difuzează cele mai bune seriale turceşti. Ce aţi vrea să adăugaţi la această imagine?
- Ugur Yesil:E adevărat, Kanal D este prima televiziune care a adus serialele turceşti şi s-a impus ca trend-setter pe acest segment. Dar nu toate serialele turceşti au succes în România, suntem foarte atenţi la selectarea lor, la specificul publicului. Kanal D este o televiziune generalistă care oferă telespectatorilor şi divertisment de calitate, emisiuni de reportaje, reality show-uri de succes, programe de ştiri care au impus, de asemenea, un trend pe piaţă românească.
- În ceea ce priveşte investiţiile făcute, care sunt acestea în 2016 şi către ce le-aţi direcţionat?
- Principalele investiţii în 2016 au fost în conţinut, infrastructură şi tehnologie. Am făcut investiţii în studiouri pentru producţii ca „Bravo, ai stil!”, „Roată Norocului”, „Teo Show”, „WOWBiz”. Am investit constant în entertainment de calitate, iar asta se vede şi în rezultate, în audienţe. Încă de la începutul lui 2016 emitem în format full HD. În 2017 vom continuă investiţiile în calitatea programelor noastre, vom avea în curând un nou studio al Ştirilor Kanal D. În ceea ce priveşte conţinutul, plănuim să consolidăm Day Time-ul şi să investim în Prime Time, vom lansa noi emisiuni, show-uri produse de Kanal D şi seriale turceşti. De asemenea, ne vom concentra asupra operaţiunilor online, obiectivul nostru este să ne consolidăm portofoliul acesta.
- Cum a evoluat piaţa de publicitate, în ultimii ani? Reuşeşte postul să se autosusţină?
- Businessul de televiziune în România este unul foarte competitiv, vorbim despre 60 de staţii TV cu care agenţiile de publicitate îşi pot face mixul media. În acest context, singură soluţie este îi oferi publicului tău un conţinut relevant, care să înregistreze audienţe remarcabile, ajungând astfel pe short list-ul agenţiilor de media. Şi Kanal D se află în această poziţie. Succesul a venit în timp, după investiţii semnificative făcute de Dogan Media în România. Operaţiunile în România au înregistrat în ultimii doi ani EBITDA pozitiv. Aşadar, putem spune că staţia a ajuns la maturitate financiară şi a devenit un business capabil să se autosusțină.