Pe Tudorel TOADER îl doare la PĂLĂRIE de CRIMELE COMUNISMULUI. ARGUMENT Pentru RECONSTRUCTIA STATULUI de DREPT
- Roland Căt ălin Pena
- 18 mai 2018, 11:58
Ministrul Justiției Tudorel Toader nu a reacționat, nici după luni de zile, la propunerea de constituire în cadrul Ministerului Public a unei Direcții pentru investigarea drimelor comunismului și a infracțiunilor contra umanității.
Direcția ar urma să funcționeze ca entitate cu personalitate juridică, în structura Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație, condusă de un procurer-șef de direcție, după modelul DNA și DIICOT.
Asociația 21 Decembrie 1989 readuce, printr-un comunicat de presă, în dezbaterea actuala din spațiul public privind raspunderea magistraților ca, în contextul in care Ministrul Justiției și-a anuntat intenția de a constitui în cadrul Ministerului Public o Direcție pentru investigarea infracțiunilor comise de magistrați. ar fi putut să se inițieze și constituirea în cadrul Ministerului Public a unei Direcţii pentru investigarea crimelor comunismului și a infracțiunilor contra umanității - DICCIU.
Asociația 21 Decembrie nu a primit până în prezent un răspuns formal al Guvernului României și nici al Ministrului Justiției Tudorel Toader în aceasta problema.
“La acel moment, Asociatia 21 Decembrie considera ca Directia dorita de Ministrul Justitie ar putea fi chiar entitatea judiciara care sa ancheteze si infractiunile comise de procurori, judecatori si agentii guvernamentali ai Romaniei (inclusiv la CEDO) grupari organizate care au favorizat criminalii din perioada infractionala Decembrie 1989 - Iunie 1990, blocand solutionarea dosarelor si trimiterea in judecata timp de 27 de ani”, se arată în comunicat.
Asociația 21 Decembrie a dat publicității și următorul document:
ARGUMENT PENTRU RECONSTRUCTIA STATULUI DE DREPT IN ROMANIA
I. In precedent, Asociatia “21 Decembrie 1989” a incredintat Ministrului Justitiei
un proiect de Ordonanta de Urgenta pentru constituirea in cadrul
Ministerului Public a unei Direcţii pentru investigarea crimelor
comunismului și a infracțiunilor contra umanității - DICCIU, ca
entitate cu personalitate juridică, în structura Parchetului de pe
lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, condus de Procurorul
General printr-un procuror-sef de directie, asa cum functioneaza DNA
SI DIICOT. [ANEXE: proiectul OUG, hotarari CEDO, documentar]. În
înțelesul acestei ordonanțe de urgență, ,,crimele comunismului” sunt
acele fapte prevăzute de legea penală, săvârșite în scopul aplicării
de represalii, cu consecința încălcării drepturilor fundamentale ale
omului, ai căror autori sau (ceilalți) participanți la săvârșirea
acestora erau învestiți cu exercițiul autorității de stat sau de
partid în perioada regimului comunist, fapte comise impotriva
cetatenilor romani sau a oricaror alte persoane. Lor li se adauga
dosarele privind revolutia si mineriada, in care se inregistreaza cea
mai lunga si grava tergiversare a unui dosar penal din istoria recenta
a Curtii Europene a Drepturilor Omului si din sistemul judiciar din
Romania, tergiversare datorata exclusiv agentilor Statului Roman,
incepand cu dosarul nr. 97/P/1990.
II.Infiintarea unei asemenea Directii pentru investigarea tuturor
crimelor agentilor regimului comunist, indiferent cand au fost
produse, este imperios necesara si oportuna pentru ca Statul Roman sa
dea, in sfarsit, curs unor obligatii decurgand inclusiv din art. 46
din Conventia Europeana a Drepturilor Omului, de a respecta in mod
efectiv si a pune in opera hotararile Curtii EDO privind asigurarea
dreptului la un proces echitabil inlauntrul unui termen echitabil si a
unei anchete efective si independente inclusiv cu privire la pozitia
anchetatorului in sensul in care s-a exprimat Curtea de la Strasbourg,
iar recent Inalta Curte de Casatie si Justitie prin completul condus
de Jud. COZMA Rodica, in hotararea de confirmare a Ordonantei de
redeschidere a dosarului Revolutiei, emise de Procurorul General
interimar Bogdan Licu.
[A se vedea Hotararea CEDO din 2011 Asociatia 21
Decembrie 1989, Maries, Vlase s.a. c. Romania - paragrafele
133 si 134.]
III.Intrucat procurorii militari care instrumenteaza aceste dosare
apartinand in cea ce priveste cariera militara, Ministerului Apararii
Nationale care este in acelasi timp parte responsabile civilmente in
proces, ca organizatoare de represiune, nu pot indeplini aceste
criterii de independenta a anchetatorului, asa cum si hotararile
Curtii Europene a Drepturile omului si o decizie a Curtii
Constitutionale nr.610/2007, au aratat, concluzia fireasca a oricarui
observator inependent si onest este ca unica modalitate de deblocare a
situatiei de nelucrare, tergiversare sau tratare injusta, de
respectare a dreptului la un proces echitabil, ramane infiintarea unei
astfel de Directii, care sa poata indeplini criteriile invocate,
eliberand ancheta de sub controlul procurorilor militari.
Asociatia "21 Decembrie 1989" se asteapta ca dosarele recent
redeschise privind revolutia si mineriada, ca si cele privind crimele
anterioare ale comunismului sa fie instrumentate in mod just, de
echipe de cercetare a caror independenta fata de ministerele de forta
represiva sa nu poate fi pusa la indoiala, a caror integritate si
profesionalism sa nu poata fi contestate de urmasii victimelor si in
acest sens solicita infiintarea si organizarea de urgenta a Directiei
de investigare a crimelor comunismului, asa cum am descris-o mai sus
si in proiectul anterior prezentant de Ordonanta de urgenta pentru
infiintarea si organizarea in cadrul Parchetului de pe langa Inalta
Curte de Casatiei si Justitie a Directie de Investigare a Crimelor
Comunismului si infractiunilor contra umanitatii.
[A se vedea si Nerespectarea hotararii Curtii Constitutionale
nr.610/2007 si a hotararii CEDO Maszni c Romania la adoptarea Noului
Cod de Procedura Penala].
IV. Asociatia “21 Decembrie 1989” a solicitat in precedent
Procurorului General al Romaniei si redeschiderea dosarelor
comunismului, fiind vorba de crime imprescriptibile asa cum Parchetul
de pe langa Inalta Curte de Casatiei si Justitie a instrumentat recent
si cum Curtea de Apel Bucuresti a stabilit in cazurile Visinescu si
Ficior, iar Inalta Curte de Casatiei si Justitie a Romaniei a
confirmat, insusindu-si consideratiile si jurisprudenta Curtii
Europene a Drepturilor Omului deschisa de cauzele Asociatia 21
Decembrie 1989, Maries, Vlase s.a. c. Romania, privind dosarele
Revolutiei din Decembrie 1989, si Asociatia 21 Decembrie Maries (II)
Mocanu si Stoica c. Romania, privind Mineriada din 13-15 iunie 1990.
V. Am reamintit ca pe rolul diferitelor Parchete din tara au existat
diverse plangeri ale membrilor asociatiilor si federatiilor fostilor
detinuti politic anticomunisti sau ale AFDPR, sau ale altor disidenti
si luptatori anticomunisti cum au fost Cicerone Ionitoiu sau Vasile
Paraschiv ori privind pe Gheorghe Ursu (si mult altii, sa ne ierte cei
pe care nu i-am mentionat) cercetari care au fost complet
neinstrumentate sau inchise sub pretextul prescriptiei de catre
procurori cu trecut comunist si la comanda securitatii, si insistam ca
acestea toate sa fie inventariate, sa fie facuta publica o informare
asupra situatiei fiecaruia si sa fie redeschise si extinse
cercetarile, unele sa fie conexate si instrumentate adecvat. Am
subliniat cu prilejul intalnirilor anterioare, ca nu trebuie uitat ca
victime ale comunismului criminal au fost si cei de la coletivizarea
fortata, si cei care au murit pentru libertate sub represiunea din
Decembrie ' 89 si 13-15 Iunie '90, tratamentele neomenoase,
represiunea, crimele fiind faptuite de agenti care au apartinut
regimului comunist!
VI. Am subliniat ca Asociatia "21 Decembrie 1989" asteapta ca toate
declaratiile si Acordurile internationale sa fie urmate de fapte
concrete si de consecinte in plan judiciar, respectandu-se hotararile
Curtii Europene a Drepturilor Omului pentru astfel de fapte grave
privind istoria noastra recenta si ca delimitare de crimele
trecutului. In repetate randuri, Asociatia 21 Decembrie 1989 a
reclamat ca degringolada in care se afla multe din institutiile
Statului Roman astazi, a fost cauzata de fostii agenti ai regimului
comunist, ramasi nepedepsiti si neinlaturati din institutiile publice
sau din serviciile secrete militarizate si, bineinteles de coruptia,
indolenta si complicitatea sistemului judiciar, incepand cu Parchetul
militar si celelalte parchete si fara a uita instante militare ori
civile;
VII. Asociatia 21 Decembrie 1989 l-a informat recent pe Procurorul
General al Romaniei, dl Augustin Lazar, ca la solicitarea anteriora de
interes public intemeiata si pe dispozitiile Legii nr. 544/2001,
solicitare privind dosarele comunismului, Asociatia “21 Decembrie
1989” a primit un raspuns in numele Procurorului General semnat de
seful sectiei parchetelor militare, dl. general Cosneanu Gheorghe,
care a stat cativa ani angajat intern (director) in Ministerului
Apararii Nationale (ca angajat intern al MApN, incepand cu
ministeriatul Gabriel Oprea) parte responsabila civilmente si
organizatoare de represiune (colectivizari, decembrie 1989, iunie
1990) si care raspuns este complet inadecvat pentru o institutie a
statului de drept si o dezonoare pentru Ministerul Public, intrucat se
pretinde ca Asociatia 21 Decembrie 1989 nu ar avea nici o calitate
procesuala in dosarul Revolutiei si Mineriadei, desi Curtea Europeana a
Drepturilor Omului a pronuntat hotarari de condamnare a sistemului
Judiciar, la demersurile judiciare ale Asociatiei 21 Decembrie 1989,
iar la Inalta Curte de Casatiei si Justitie a Romaniei prezenta
Decizie de confirmare a ordonantei procurorului general interimar de
redeschidere a dosarului Revolutiei, Asociatiei i s-a recunoscut nu
doar calitatea de parte in dosar ci si rolul activ.
VIII. Prin decizia CEDO din 2011 in cauza Asociatia 21 Decembrie
1989, Maries (I) si Vlase c. Romania, s-a constatat nu doar încălcarea
dreptului la viaţă în cazul tinarului Nicusor Vlase (a carui asasinare
la Brasov in decembrie 1989 nu a fost investigata nicodata adecvat) ci
şi încălcarea dreptului la viaţă privată, protejat prin art.8 din
Convenţie, în cazul lui Teodor Mărieş, care, ca urmare a implicarii
sale in demersuri inclusiv judiciare pentru aflare adevarului si
stabilirea vinovatiilor, a fost supus unei supravegheri secrete de
către structura Ministerului de Interne (UM 0215, UM 0962, DIPI,
actualmente DGIPI) şi de ofiteri ai Serviciulii Roman de Informatii,
după 1990, în baza unei legi a siguranţei naţionale, din 1991, produsă
de Virgil Măgureanu, alt pus sub acuzare în aceste dosare, ale cărei
dispoziţii încalcă atât Constituţia cât şi Convenţia EDO.
IX. Asociatia 21 Decembrie 1989 a prezentat conducerii Ministerului
Public si exemplul de buna practica al Curtii de la Strasbourg, care a
dispensat-o imediat de dosarele aflate in prezent pe rolul CEDO (
cauze privind de asemenea, dosarele revolutiei si mineriadei) pe
judecatoarea din partea Romaniei, d-na Iulia Motoc, care a facut
declaratie de abtinere intrucat sotul dumisale a preluat la sfarsitul
anului 2015 portofoliul Apararii - Ministerul Apararii Nationale
implicat in dosar [a se vedea scrisoarea din ianuarie 2016 a Grefei
Curtii EDO]. Anterior, este cunoscut ca judecatorul din partea Romaniei la CEDO,
dl. Corneliu Barsan, s-a retras de la solutionarea dosarelor CEDO deschise la initiativa sociatiei 21 Decembrie intrucat s-a invocat calitatea de martor in dosarul privind evenimentele din 13-15 iunie - in 1990 fiind decanul Facultatii de Drept al Universitatii din Bucuresti, calitate in care a tinut o sedinta cu minerii in chiar sediul devastat si ocupat al Ligii Studentilor din Universitate.
X. Si, nu in ultimul rand, Asociatia 21 Decembrie 1989 subliniaza ca
reteaua de coruptie si crima organziata care a capturat statul roman a
fost creata tocmai de acesti actori nepedepsiti pentru implicarea in
actiunile criminale din perioada Decembrie 1989 - Iunie 1990 sau la
mineriadele din 1991 si 1999, pentru tergiversarea solutionarii juste
si distrugerea sau tainuirea probelor, asasinarea martorilor, arderea
cadavrelor, ori prin secretizare documentelor si ordinelor militare de
represiune (cazul Ministerului Apararii -jurnale de lupta, Serviciului
de Telecomunicatii Speciale, convorbirile si ordinele transmise
telefonic sau prin radio, Ministerul Transporturilor (pentru trasnport
terestru si aerian) Serviciului Roman de Informatii - dosarele
Dambovita 1,2). Totodata, Statul Roman ar trebui sa exercite actiunea
in regres impotriva celor vinovati de tergiversare, inclusiv pentru
recuperarea sumelor platite de Stat victimelor ca dezdaunare pentru
tergiversarea dosarului 97/P/1990 .