Transportatorii: TREBUIE luate măsuri pentru soluționarea crizei din piața RCA! Colapsul pare inevitabil!

Transportatorii: TREBUIE luate măsuri pentru soluționarea crizei din piața RCA! Colapsul pare inevitabil!

UNTRR a avut recent discuţii cu Mișu Negrițoiu – Președintele ASF și cu membrii Comisiei de Buget Finanțe din Senatul României, pe tema creșterii costurilor cu asigurările RCA pentru transportatorii rutieri și pericolul blocării acestei piețe.

UNTRR avertizează că Piața RCA este în pragul colapsului. Se pare că încă trei firme de asigurări ar trebui să primească cartonaș roșu din partea ASF, dar Fondul de Garantare abia dacă va acoperi situația Astra, susţin oficialii transportatorilor. 

„Măsurile de creștere a solvabilității aplicabile cu 1 ianuarie 2016, pun în dificultate și asiguratorii și asigurații. Societățile de asigurări au nevoie de mai mulți bani, iar acționarii nu sunt dispuși să mai aducă bani de acasă pentru o afacere care nu e mereu atât de profitabilă pe cât s-ar fi așteptat. Asiguratorii din România nu pot crește valoarea asigurărilor CASCO sau CMR, pentru că pe aceste segmente piața este liberă și transportatorii români deja cumpără aceste asigurări direct de la firme de asigurări din străinatate. Soluția rămasă este creșterea valorilor asigurărilor obligatorii!”, se arată în comunicatul UNTRR. 

ASF ar trebui să ia măsuri și să atenționeze utilizatorii de RCA/carte verde să încheie polițe de asigurare la societăți de asigurare solvabile, pentru ca în situația repetabilă a cazului Astra, chiar dacă Fondul de Garantare ar mai avea resurse pentru despăgubiri, acestea sunt limitate la 100.000 euro/cerere despăgubire, orice sumă care trebuie despăgubită peste această valoare rămânând în răspunderea utilizatorilor.

„Sumele maximale de despăgubire pot fi limitate la 5 milioane de euro precum în România sau nelimitate precum în Franța! Conducătorul auto al unui autoturism din România care produce o vătămare corporală severă unui Director General de bancă din Franța, poate ajunge să plătească sume peste 10 milioane de euro despăgubiri, în condițiile în care polița unei firme viabile i-ar acoperi dauna, iar în cazul unei firme de asigurări românești în insolvență tot ce depășește suma suportată de Fondul de Garantare - 100.000 euro,  va trebui suportat de utilizatorul poliței RCA/carte verde. Permițând funcționarea în continuare a unor astfel de firme în România, ASF expune consumatorii de RCA/carte verde la riscuri de plată de până la 4.900.000 Euro pentru eventuale daune produse în România și la sume posibil mult mai mari pentru daune produse în țări în care nu există astfel de plafoane”, susţin transportatorii.

UNTRR arată că trebuie luate măsuri pe termen scurt, mediu și lung pentru a avea o piață a acestor asigurări obligatorii sustenabilă, durabilă și care să nu fie expusă exceselor. Dacă pe termen mediu și lung se poate vorbi de măsuri care au fost identificate în discuțiile cu ASF și cu asiguratorii, niciuna din cele 17 măsuri (detalii suplimentare pe site www.untrr.ro, secțiunea Asigurări) nu poate fi aplicată și nici nu poate produce efectele dorite pe termen scurt.