TRAGEDIA DIN MUNȚII APUSENI. Românii mor, miniștrii rezistă! Când vor răspunde adevăraţii vinovaţi?

TRAGEDIA DIN MUNȚII APUSENI. Românii mor, miniștrii rezistă! Când vor răspunde adevăraţii vinovaţi?

Miniştrii responsabili de modul dezastruos în care a fost gestionată acţiunea de salvare a supravieţuitorilor accidentului aviatic din Apuseni stau în continuare în funcţii. Executivul a găsit câţiva ţapi ispăşitori.

Premierul Victor Ponta a decis, ieri, înlocuirea din funcţie a secretarului de stat în MAI, Cătălin Chiper, şi a solicitat ministrului Transporturilor schimbarea directorului general al ROMATSA, Aleodor Frâncu, şi a directorului de operaţiuni, Bogdan Donciu. Ieri dimineaţă şi-a dat demisia şi şeful IGSU, colonelul Ion Burlui. Toate aceste decizii sunt urmarea accidentului aviatic produs luni după-amiază, în urma căruia au murit două persoane, care au supravieţuit impactului aparatului cu solul, dar au decedat din cauza frigului. Totodată, premierul va cere în CSAT un raport privind activitatea STS, ţinta fiind şeful serviciului, Marcel Opriş deşi raportul prezentat ieri în Guvern nu indică nicio culpă a STS. Aceştia sunt vinovaţii găsiţi de Executiv. Ministrul de Interne, Radu Stroe, a scăpat, în ciuda declaraţiilor neinspirate şi a faptului că nu s-a implicat în coordonarea operaţiunilor de salvare. Veniţi ieri dimineaţă la Guvern, liderii PNL erau decişi să nu accepte demiterea acestuia, susţinând că dacă Stroe va fi schimbat, atunci să fie înlocuit şi ministrul Apărării, Mircea Duşa (PSD), care a făcut şi el declaraţii controversate anul trecut într-un alt caz. Ulterior, preşedintele PNL, Crin Antonescu, a declarat că nu i-a retras sprijinul lui Stroe pentru că premierul nu i-a cerut-o. "Am discutat cu primul ministru şi cu vicepremierul, autorul raportului, am luat act de evaluarea lor şi de măsurile propuse şi le-am susţinut. În niciun fel dl prim-ministru nu a sugerat schimbarea domnului ministru, iar eu să mă fi opus", a spus acesta.

Şeful de la ROMATSA, principalul vinovat Directorul general al ROMATSA, Aleodor Frâncu, şi directorul de operaţiuni al companiei, Bogdan Donciu, au solicitat eliberarea din funcţie, ieri, după ce premierul Victor Ponta a cerut revocarea acestora. Acestuia i s-a reproşat faptul că "nu a manifestat un rol activ în conformitate cu competenţele prevăzute de lege, nu a luat măsurile necesare în vederea stabilirii zonei de căutare a aeronavei dispărute şi nu a declanşat operaţiunile de căutare, conform Regulamentului aprobat prin HG 471/2008". Aleodor Frâncu (57 de ani) era director general din mai 2012. Întrebat dacă are ceva să-şi reproşeze, Frâncu a răspuns: "Nu am nimic să-mi reproşez. Am demisionat numai pentru liniştea şi stabilitatea instituţiei". O altă instituţie ce trebuia să intervină în cazul apelurilor de urgenţă este Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS), o structură din subordinea Ministerului Transporturilor.

"Chiper n-a gestionat situaţia de urgenţă" Cătălin Chiper a fost secretar de stat în cadrul Ministerului de Interne şi răspundea de intervenţiile în cazul situaţiilor de urgenţă. Victor Ponta a apreciat că acesta nu a reuşit să gestioneze activitatea de căutare şi salvare a supravieţuitorilor accidentului aviatic şi că a fost depăşit de situaţie. Lui Chiper i s-a mai reproşat că nu a făcut nicio informare publică referitoare la desfăşurarea operaţiunii, în condiţiile în care, luni seara, până la miezul nopţii, subalternul ministrului Radu Stroe a intervenit telefonic la diverse televiziuni. Ponta a precizat că decizia sa are la bază raportul întocmit de către vicepremierul Gabriel Oprea, asupra modului în care autorităţile au intervenit după accidentul aviatic de la Cluj.

Demisie după patru zile de mandat După numai patru zile în care s-a bucurat de deplinătatea funcţiei de şef al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU), generalul de brigadă cu o stea Ion Burlui şi-a dat ieri demisia din această funcţie. El fusese şef interimar din 12 decembrie 2013 şi a fost titularizat pe post în 18 ianuarie, ca urmare a deciziei premierului Victor Ponta. Pentru salvarea victimelor avionului prăbuşit, ca şef al IGSU, generalul Burlui avea obligaţia ca, împreună cu prefecturile, să convoace factorii angrenaţi în sistem până la nivelul celei mai mici comune din ţară, după ce ministrul de Interne Radu Stroe, preşedintele Sistemului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, sau secretarul său de stat, Cătălin Chiper, activau acest sistem. Generalul Burlui a demisionat din funcţie, dar el a precizat că nu are nimic să-şi impute. (Violeta Fotache)

Unde este specialistul nr. 1 în medicina de urgenţă? Tăcerea lui Raed Arafat a generat controverse, cu atât mai mult cu cât e secretar de stat responsabil de sistemul de medicină de urgenţă la nivel naţional. Primul apel după prăbuşire a fost făcut, luni, după-amiază, la 16.01. Printre primele persoane anunţate de medicul Zamfir a fost profesorul Irinel Popescu, care a luat legătura cu Arafat. Aflat la Budapesta, acesta l-a informat prin SMS pe şeful IGSU, Ion Burlui. Singura intervenţie ulterioară a lui Arafat a fost cea legată de aeronava SMURD, despre care a susţinut că era în revizie. "Unde e Arafat în această schemă? În fişa lui de post scrie că e responsabil de sistemul de medicină de urgenţă la nivel de ţară", susţine Vasile Barbu, preşedintele Asociaţiei pentru Protecţia Pacienţilor, care mai spune că regulile medicinei de urgenţă sunt "idealistice şi nu ţin cont de condiţiile climatice", dar şi că "lipseşte coordonarea între structurile de urgenţă". (Cristina Lica)

  • Raed Arafat, despre accidentul aviatic din Apuseni: ”S-a făcut tot posibilul. Au încercat totul”

Duşa: ajutorul nepreţuit care n-a mai putut fi dat Mircea Duşa, ministrul Apărării Naţionale, pentru că a cedat rapid în faţa ceţii. Două elicoptere şi o aeronavă C 27 Spartan echipată Medevac, care fuseseră pregătite să decoleze pentru ajutorarea victimelor, au fost oprite la sol din cauza vremii nefavorabile. Mircea Duşa n-a fost prevăzător să-şi verifice subordonaţii pe care i-a trimis în teritoriu să ajute la căutarea epavei. De ce n-a verificat dacă soldaţii din detaşamentul Batalionului 317 Cluj pe care i-a dislocat pe versanţi, au hărţi şi GPS? Ministerul Apărării Naţionale are un sistem de supraveghere prin radiolocaţie. Ce ne comunica MApN în 21 ianuarie? "Sistemul de supraveghere prin radiolocaţie a detectat aeronava până la dispariţia de pe sistemul radar. De la momentul dispariţiei echipamentul de supraveghere nu a mai recepţionat nici un semnal"!

Stroe, păstrat pentru că vin alegerile "Îmi pare rău că s-a întâmplat în timpul mandatului meu tragedia", a fost declaraţia stupefiantă a ministrul de Interne, Radu Stroe, direct responsabil de bâlbâielile organizatorice ale subordonaţilor săi. Deşi era pe lista celor care ar fi trebuit să îşi dea demisia sau să fie demis, acesta a scăpat. Motivul: surse guvernamentale au explicat, pentru EVZ, că liderul liberal Crin Antonescu era dispus să renunţe la Stroe, însă a pus o condiţie: să fie demis şi Mircea Duşa de la Apărare, pentru a nu fi traşi la răspundere doar miniştri şi secretari de stat liberali. Antonescu a declarat, ieri, că Ponta nu i-a cerut schimbarea din funcţie a ministrului de Interne, însă atunci când a fost întrebat de ce nu a decis el schimbarea lui, acesta a întors foaia: "A fost decizia premierului". Surse din PSD au explicat că Stroe este agreat de social-democraţi, în contextul în care urmează un an electoral greu. (Antoaneta Etves)

Filmul operaţiunii din Munții Apuseni 16.01. Copilotul Răzvan Petrescu l-a sunat pe tatăl lui şi i-a spus că au aterizat forţat, între Peştera Scărişoara şi localitatea Beliş, că toţi sunt în viaţă şi că el are picioarele rupte; 16.05. Secretarul de stat Raed Arafat l-a informat despre accident, prin SMS, pe inspectorul general al IGSU, Ion Burlui, ca urmare a convorbirilor telefonice purtate între dr. Zamfir, dr. Irinel Popescu şi dr. Zota (Agenţia Naţională de Transplant); 16.06. Dr. Radu Zamfir a fost contactat telefonic de către inspectorul general al IGSU pentru informare preliminară privind starea victimelor şi locul accidentului. Doctorul Zamfir a furnizat reperele vizualizate pe ecranul radar al aeronavei; 16.16. Serviciul de Urgenţă a primit un apel, prin Centrul 112 Cluj/Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS), de la dr. Radu Zamfir; Acesta ar fi trebuit să reprezinte momentul declanşării procedurii – susţin autorităţile; 16.20. Serviciul de Telecomunicaţii Speciale a alertat şi a pus la dispoziţie informaţia de localizare către serviciile de intervenţie: ISU Cluj, IJP Cluj, IJJ Cluj, Serviciul judeţean de ambulanţă Cluj; Doctorul Radu Zamfir a revenit de mai multe ori cu apeluri către 112, la orele 16:22:33, 17:30:03, 19:12:39 şi 19:31:51; - STS a încercat determinarea mai precisă a locului incidentului, dar nu s-a reuşit; 16.29. MApN a luat legătura cu ROMATSA şi a transmis disponibilitatea ministerului de a participa la acţiunile de căutare/salvare; Şeful de tură ROMATSA a informat că acestea sunt coordonate de la ISU Alba; 17.00. Prefectul judeţului Alba a solicitat sprijin unui club de off-road; 21.13. Lucrătorul silvic Trif Gheorghe a ajuns la locul incidentului; 21.15. Echipele au fost direcţionate spre Vf. Petreasa, unde a fost indicat locul de prăbuşire a aeronavei; 22.05. Începe transportul victimelor către drumul forestier, fiind preluate apoi de ambulanţe şi alte mijloace; 23.35. Se efectuează manevre de resuscitare ale persoanei de sex feminin (Aurelia Ion) în ambulanţă, persoana fiind ulterior declarată decedată; 00.18. Demararea operaţiunilor de înştiinţare a familiilor victimelor decedate.

"Eram la 10 minute de avion, dar cineva a spus că aU greşit coordonatele"

Sorin Popa, salvamontist din Alba, a povestit că puţin după ora 19.00 a ajuns la vreo 10 minute de locul unde a fost, în final, descoperit avionul prăbuşit. "Nouă ni s-a spus să ne retragem când eram la 10 minute de ei. Cineva avea coordonatele exacte! Am văzut şi eu acum la televizor, dar nouă ni s-a spus că nu le au. În acest timp mai multe persoane aveau informaţii de care noi aveam nevoie, dar au hotărât să nu ni le furnizeze, şi mă refer aici la Poliţie, care a trimis pădurarii în direcţia bună, dar nouă nu ni s-a comunicat."

Am ajuns la aproximativ ora 19, sau foarte putin peste aceasta ora! Primul lucru pe care am incercat sa il fac, ii sa aflu coordonate. Eram mai mult ca sigur ca intr-un astfel de incidend aviatic, trebuie sa se stie cel putin coordonate. Cu toate ca pe drum le spuneam colegilor mei “ca sigur pana ajungem noi de la asa distanta, din Aiud, toata lumea este salvata etc".

Nu s-a respectat legea

În Hotărârea de Guvern 741/2008, legea care stabileşte modul cum se intervine în cazul unui accident de aviaţie civilă, se precizează că trebuie să se convoace, la nivelul Guvernului, Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă şi un comitet ministerial la Transporturi. De operaţiunile de căutare trebuie să se ocupe Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă care trebuia să fie coordonat de Prefectură. Acest comitet este autoritatea care deţine responsabilităţile de intervenţie. Avionul SMURD a zburat la parada de 1 Decembrie

Nici Fundaţia SMURD, nici responsabilul secretar de stat Raed Arafat nu au răspuns ieri întrebărilor pe care le-am adresat cu privire la avionul superperformant în valoare de un milion de euro, ce ar fi putut fi folosit de echipa medicală devenită victimă a accidentului aviatic din Munţii Apuseni. Avionul este "parcat" într-unul din hangarele Aerostar Bacău "până când se va găsi piesa stricată" despre care vorbea Raed Arafat. A chiziţionat de Fundaţia pentru S.M.U.R.D., prin campania de redirecţionare a 2% din impozitul pe venit, avionul a fost folosit din iulie 2013 în peste 40 de misiuni umanitare de salvare şi transfer interspitalicesc. La 1 decembrie anul trecut, avionul era în perfectă stare, fiind folosit în zborul pe deasupra Arcului de Triumf din timpul paradei de Ziua Naţională a României. (Violeta Fotache)

În memoria Aurei, toți cei care vor să-i aducă un omagiu, se pot alătura comunității RESPECT Aura Ion.

CITIȚI ȘI:
  • PESTE 30.000 DE ROMANI AU SPUS: RESPECT! VAL de INDIGNARE faţă de moartea AUREI ION: "Au ucis-o nişte incompetenţi care peste câţiva ani ar fi avut nevoie de ea, ca medic!"
  • ACCIDENTUL AVIATIC din Apuseni. O posibilă EXPLICAȚIE pentru întârzierea operațiunilor de salvare
  • FILMUL ACCIDENTULUI AVIATIC din Munții Apuseni: Pilotul Adrian Iovan și o femeie au murit. STAREA RĂNIȚILOR și ANCHETA | IMAGINI de la locul tragediei
  • ACCIDENTUL AVIATIC din Apuseni. Softurile pentru localizarea apelurilor 112 de la STS de la Romatsa sunt furnizate de Teamnet, firmă ce a făcut parte din grupul Asesoft
  • Avionul în care a murit Adrian Iovan avea 37 de ani 
  • ULTIMUL INTERVIU. Adrian Iovan: O viaţă ca-n filme. Aventurile unui PILOT MONDEN care A UCIS UN BORFAȘ și a MURIT pentru a SALVA mai multe VIEȚI| VIDEO
  • SALVAREA ERA ÎN HANGAR. Doctorii încă folosesc "conserve zburătoare" pentru transportul organelor, în timp ce aeronava de 1 mil euro le este interzisă
  • CAUZA ACCIDENTULUI aviatic din Apuseni. AVIONUL avea GHEAȚĂ pe ARIPI. Ce voia să FACĂ IOVAN pentru A DEZGHEȚA avionul și CE A PROVOCAT PRĂBUȘIREA
  • ACCIDENTUL AVIATIC DIN APUSENI. Cine sunt medicii care au fost la un pas de moarte