Realitatea Media, închiriată unui afacerist transpartinic

Realitatea Media, închiriată unui afacerist transpartinic

Sebastian Ghiţă, patronul grupului Asesoft, a preluat managementul postului de televiziune patronat de Vîntu, printr-un contract de 75 de milioane de euro.

Sarabanda ştirilor legate de vânzarea companiei Realitatea Media a ajuns la final. După ce în ultimele luni nume grele au fost vehiculate în cursa pentru preluarea trustului patronat de Ovidiu Vîntu, numele succesorului la "tron" e o surpriză: Sebastian Ghiţă, creierul colosului IT Asesoft.

Vulnerabilizat de problemele pe care le are cu justiţia - procurorii instrumentează încă două dosare care îl vizează, unul sub acuzaţia de favorizare a infractorului, respectiv a fugarului Nicolae Popa, şi un altul pentru spălare de bani - şi slăbit de afecţiunile medicale, Vîntu a scăpat astfel de o gaură prin care pierdea bani. Dar şi-a păstrat instrumentele media, având calitatea de acţionar. Neoficial, datoriile trustului depăşesc 25 de milioane de euro. Prin înţelegerea parafată duminică noaptea, Ghiţă şi-a asumat atât achitarea acestor datorii, cât şi plata salariilor angajaţilor de la Realitatea TV, The Money Channel, Realitatea FM şi Radio Guerrilla. Contractul are o valoare totală de 75 de milioane de euro şi se întinde pe durata a cinci ani.

Sebastian Ghiţă este un abonat frecvent la contracte cu statul, încheiate indiferent de coloratura politică a celor aflaţi la putere. De altfel, prieteniile lui sunt transpartinice: l-a cununat pe Codruţ Sereş, are o relaţie foarte apropiată cu PDL-istul Gabriel Sandu, iar Victor Ponta e văzut des la meciurile de baschet ale Asesoft Ploieşti, echipă deţinută de prietenul Ghiţă. Din 2006, noul manager al Realitatea Media e inculpat într-un dosar aflat pe rolul Tribunalului Bucureşti.

Ne puteți urmări și pe Google News

VIZIUNEA NOULUI MANAGER

"Discut cu dl Vîntu doar chestiuni legate de dreptul său de proprietate"

Trecerea managementului companiei Realitatea Media în portofoliul lui Sebastian Ghiţă a fost decisă duminică noapte. Surse apropiate tranzacţiei susţin însă că tratativele au debutat în urmă cu câteva luni şi s-au finalizat abia acum din cauza condiţiilor puse de SOV. Acesta, deşi e presat de probleme financiare din ce în ce mai mari - datoriile trustului fiind evaluate la peste 25 de milioane de euro - nu a fost de acord să cedeze în întregime controlul pe care îl avea prin intermediul mass-media.

Concret, magnatul nu voia un cumpărător pentru televiziunea sa, ci un investitor capabil să rentabilizeze businessul. Varianta aceasta e confirmată chiar de unul dintre oamenii de bază ai lui SOV, Dragoş Nedelcu, cel care a facilitat colaborarea dintre Sebastian Ghiţă şi Sorin Ovidiu Vîntu. "Eu şi Sorin Freciu (n.r. - preşedintele Consiliului de Administraţie al Realitatea Media) discutam cu Sebi încă din martie, pentru a-l coopta în proiectul Money Channel. Ne ştim de mulţi ani, gândim la fel şi toţi ne dorim nişte afaceri din care să facem bani. În urmă cu trei luni, când Sorin Ovidiu Vîntu ne-a anunţat că vrea un partener pentru Realitatea Media, primul la care ne-am gândit a fost Sebastian", a declarat Nedelcu.

El confirmă faptul că SOV a avut mai multe variante, dar susţine că oferta propusă de liderul Asesoft s-a pliat cel mai bine pe doleanţele magnatului. "În plus, el e singurul susţinut de mine şi de Freciu. El a făcut performanţă în toate domeniile în care s-a băgat", a adaugat Nedelcu.

Colac de salvare de milioane de euro

Contractul de management echivalează cu o gură de oxigen pentru Vîntu, pentru că toate obligaţiile financiare - de la salariile angajaţilor până la datoriile către parteneri - cad acum în sarcina lui Ghiţă.

În plus, surse din piaţă susţin că acesta nu se va limita la ceea ce înseamnă Realitatea Media în acest moment, ci va demara un proces de extindere. Potrivit comunicatului oficial emis de conducerea grupului, contractul presupune o investiţie de 75 de milioane de euro. De ce s-a înhămat Sebastian Ghiţă la o afacere de asemenea anvergură, în condiţiile în care presa trece printr-o criză acută cauzată de scăderea dramatică a pieţei de publicitate? "Eu vreau profit. Piaţa e atât de jos încât e un moment bun pentru intrare", ne-a precizat noul manager al grupului. Nu vede în postul de televiziune un sac fără fund, în care bagi bani în zadar, ci "cea mai bună oportunitate".

Admite că a ajuns la SOV prin intermediul lui Nedelcu şi al lui Freciu şi promite că toate datoriile acumulate de grupul de presă vor fi achitate. Veşti bune are şi pentru angajaţi, cărora le va mări salariile cu 7%.

În ceea ce priveşte rolul lui SOV în cadrul trustului, Sebastian Ghiţă creionează sec: "Cu dl Vîntu discut doar chestiuni legate de dreptul său de proprietate. Comunicarea se va face pe traseul Consiliului de Administraţie".

Contactat de EVZ, Sorin Ovidiu Vîntu a refuzat dialogul.

ORAŞUL CU JUDEŢ CU TOT

  • Dosarul penal şi "Prahova" lui Ghiţă

Aurelian Sebastian Ghiţă ţine capul de afiş al unui dosar penal aflat pe rolul Tribunalului Bucureşti. Noul manager al Realitatea Media este inculpat, alături de mai multe persoane, într-o cauză legată de traficul cu produse petroliere, deschis de aproape cinci ani. Prejudiciul adus statului se ridică la 20 de miliarde de lei vechi. Între 2008 şi 2009, soluţionarea dosarului a stat literalmente pe loc, fiind amânată la fiecare termen.

  • Trustul "Prahova"

Până duminică, afacerile media ale lui Ghiţă se rezumau la trustul local "Prahova", cuprinzând o televiziune, un radio şi un ziar. Publicaţia scrisă a trustului, ziarul "Prahova", este, în acte, patronată de socrul lui Ghiţă, Dumitru Cârstea.

Considerat o portavoce a PSD, partid pe vremea căruia (2000-2004) afacerile lui Sebastian Ghiţă au dobândit anvergură naţională, trustul "Prahova" şi-a diversificat preferinţele cu ocazia ultimului scrutin. La alegerile locale din 2008 i-a susţinut, făţiş, pe PSD-istul Mircea Cosma la preşedinţia Consiliului Judeţean Prahova şi pe PDL-istul Andrei Volosevici la Primăria Municipiului Ploieşti. Ambele opţiuni s-au dovedit câştigătoare.

  • Război cu primarul din Ploieşti

După un an, relaţiile dintre Ghiţă şi primarul Volosevici s-au răcit foarte mult, iar trustul de presă "Prahova" n-a întârziat să trădeze faptul că "înţelegerea" dintre patron şi primar a fost desfăcută. Ziarul a "întors foaia".

De la titluri precum "Andrei Volosevici este omul legii", "Prahova" a ajuns să noteze "Volosevici vrea să fure încă 1,5 milioane de euro...". În martie 2010, referindu-se la primar, Ghiţă declara în ziarul socrului: "Ne vom întreba toţi cine ne-a luat miniţile de am sprijinit cu bani şi eforturi campania acestui băiat care refuză să înveţe".

Odată cu începerea ostilităţilor dintre Ghiţă şi Volosevici, senatorul Iulian Bădescu, prieten apropiat al lui Ghiţă, şi-a dat demisia din PDL, înrolându-se în PSD. Astăzi, Bădescu e văzut ca viitorul candidat la Primăria Ploieşti, susţinut, în primul rând, de Ghiţă.

  • Stăpân la Antena 1 Ploieşti

Printr-un interpus, Ghiţă controlează şi Antena 1 Ploieşti, operată prin intermediul firmei Flash Media TV. Numele interpusului - Răzvan- Ionuţ Chirilă. Acesta deţine 51% din firma care operează staţia locală a Antenei 1 şi e verişorul primar al soţiei lui Ghiţă, Mădălina. Răzvan-Ionuţ Chirilă este băiatul lui Leon Chirilă - editorialist la ziarul "Prahova" şi cumnat al lui Dumitru Cârstea - socrul lui Ghiţă şi patron al publicaţiei cu tiraj judeţean.

CONEXIUNI POLITICE

Sebastian Ghiţă, relaţii "soft" cu toate partidele

Florin Ciornei

Sebastian Ghiţă este un om de afaceri cu relaţii bune în tot eşichierul politic. Este prieten cu Victor Ponta, preşedintele PSD, dar şi cu liderul PNL Crin Antonescu şi cu soţia acestuia, Adina Vălean. Are conexiuni foarte bune şi la PDL. Este prieten cu Dorin Cocoş, soţul ministrului Elena Udrea. Este naşul lui Codruţ Şereş, vicepreşedinte PC, dar nu are relaţii bune cu Dan Voiculescu, mogulul Antenelor.

De la primari până la şefi de consilii judeţene se cunoaşte cu foarte multă lume. Nu există campanie electorală în care politicienii să nu-l caute pentru sponsorizări sau mici servicii. Cum ar fi, de exemplu, împrumutarea unor echipamente pentru sonorizări sau iluminat săli de conferinţe sau, la nivel local, cedarea arenei clubului său de baschet, CSU Asesoft Ploieşti, pentru organizarea de reuniuni de partid sau mitinguri.

Sebastian Ghiţă a fost unul dintre suporterii alegerii lui Victor Ponta ca preşedinte al PSD atunci când acesta a candidat împotriva lui Mircea Geoană. La congresul din februarie 2010 a asigurat sonorizarea, în baza unui contract cu PSD. I-a "scandalizat" pe suporterii lui Geoană când, la finalul discursului lui Ponta, din difuzoarele a răsunat imnul PSD.

În ultimii ani, grupul de firme pe care îl deţine, Asesoft, a sponsorizat în campaniile electorale toate partidele, de la PNL şi PSD până la PDL. În acelaşi timp, firmele sale au derulat contracte cu instituţii ale statului pe proiecte de informatizare a activităţii din administraţia publică centrală şi locală. Pilonul grupului său de firme este reprezentat de societăţile care au ca obiect de activitate domeniul IT, fiind unul dintre jucătorii importanţi în producţia de software.

Unul dintre contractele cele mai mediatizate a fost cel pentru producerea programului de centralizare a rezultatelor alegerilor europarlamentare din 2007. "Este o obligaţie să cunosc, să colaborez şi să ajut în limitele legii toate partidele mari din România" a precizat Sebastian Ghiţă pentru EVZ.

RELAŢIE. Noul manager al Realitatea Media, alături de prietenul său Victor Ponta FOTO: AGERPRES

LA VREMURI NOI, TOT NOI

Tănase e mulţumit cu Ghiţă şi vrea reguli ca la BBC

Alis Lupu

Schimbarea de management de la Realitatea Media este văzută de angajaţi ca fiind de bun augur. Din punct de vedere editorial, orientarea va fi aceea care va aduce rating, aşa cum a declarat Sorin Freciu.

Ratingul, moneda de schimb

"Aceste schimbări eu le văd bine. În ceea ce priveşte modificările care se vor produce, vom vedea în perioada următoare, atât Realitatea TV, The Money Channel, cât şi cele două radiouri sunt elemente vizibile. Nu se vor produce modificări în ceea ce priveşte oamenii. Noi am vorbit de business în tot contractul acesta, ne interesează businessul Realitatea Media şi nu altceva, iar pentru asta ne interesează ratingul. O audienţă mai ridicată ne face businessul mai bun şi nimic altceva. Din punct de vedere editorial, orientarea va fi aceea care va aduce rating", a declarat, pentru EVZ, Sorin Freciu.

El a confirmat strategia de acoperire a datoriilor acumulate de trustul lui SOV. "O parte din suma destinată retehnologizării va fi folosită pentru achitarea datoriilor, este parte a contractului nostru", explică Sorin Freciu.

"Presa e un critic al puterii"

"Noile schimbări sunt pozitive, însă nu sunt politician să spun ce o să fie. Numai politicienii îndrugă verzi şi uscate despre ce o să facă. În ceea ce priveşte noua abordare editorială, voi încerca să aplic grila şi regulile televiziunii britanice BBC în toate ocaziile. Presa este un critic al puterii în toate ţările civilizate", ne-a precizat Stelian Tănase, directorul general al postului Realitatea TV. De altfel, şi Ghiţă a confirmat menţinerea lui Stelian Tănase la conducerea postului.

"Politica editorială trebuie să fie complementară nevoii de performanţă economică", a precizat acesta. "Un rating mai ridicat ne face businessul mai bun şi nimic altceva. Din punct de vedere editorial, orientarea va fi aceea care va aduce rating." SORIN FRECIU, preşedinte CA al Realitatea Media