Navele blestemate ale fostei Flote româneşti (FOTO)

Navele blestemate ale fostei Flote româneşti (FOTO)

Astăzi, pe 2 decembrie, se împlinesc 29 de ani de la naufragiul cargoului Sadu, în rada portului Constanţa. Mâine, pe 3 decembrie, se comemorează 26 de ani de la scufundarea cargoului Scăieni, în Marea Ionică. Primele două catastrofe dintr-o sinistră serie de şapte nave identice care au ajuns pe fundul mării.

În anii ’70-’80, la şantierul din Brăila a început construcţia unei serii de nave numite, generic, cargouri de 4.800 TDW. Cu un design învechit şi prost concepute, navele au fost, din start, privite cu neîncredere de către navigatori. Erau nişte cargouri uzate moral încă de noi, cu magazii cu separaţii la mijloc, cu minginii şi bocaporţi şi bigi acţionate manual.

Cargoul Scăieni a naufragiat în Marea Ionică

“Au fost vreo 35 – 37, nu ştiu exact, cu Brad cap de serie … O serie de Nave absolut execrabile a cărei construcţie s-a întins pe 12 – 13 ani. Corp ca o copaie, coşmar pe vreme rea, motoare principale Yugoturbina de-ţi cădeau în bulău, s-au schimbat principalele, erau auxiliarele varză şi tot aşa”, le descrie, plastic, comandantul Laurenţiu Mironescu, preşedintele Ligii Navala Române, care a navigat şi el pe acest tip de vapoare.

Cargoul de 4.800 TDW Sousa. SURSA: Laurrenţiu Mironescu Blog

Bilanţ tragic

Sadu e pe fundul mării, lângă digul de Nord al portului Constanţa, din 2 Decembrie 1988. 15 din cei 22 de marinari s-au înecat atunci. Topoloveni s-a dus la fund şi el, pe 24 Decembrie 1989, în Golful Biscaya, la travers de capul Finistere. Din 29 de membri ai echipajului au scăpat doar 14. Scăieni s-a scufundat, pe 3 Decembrie 1991, în Marea Ionică - între capurile Matapan şi Pasero. Zece navigatori au murit. Fălticeni-ul se odihneşte, din 5 Martie '94, la vest de Dardanele, în Marea Egee, împreună cu nouă marinari. Covasna a naufragiat, în ianuarie 1997, în Atlantic. Din fericire au scăpat toţi cu ajutorul unei fregate britanice şi al unui petrolier rusesc. Călăraşi s-a dus pe fundul Oceanului Indian - între Madagascar şi Mozambic - pe 13 iunie 1997. Au supravieţuit toţi, cu excepţia unui timonier. Ultimul pe listă este cargoul Smârdan eşuat pe nişte stânci submerse, la Singapore, în ianuarie 1997. Din fericire atunci n-a murit nimeni.

Cargoul de 4.800 TDW Snagov a ajuns la fier vechi