Legislația RCA vine cu modificări interesante. De la bonus-malus la decontarea directă şi Factorul N
- George Halarescu
- 6 august 2017, 13:34
Schimbarea legislației RCA, de la începutul acestei luni, aduce o serie de modificări în analiza de risc a conduitei şoferilor.
Acestea constau în regândirea sistemului bonus-malus, restrângerea la trei zile a termenului de constatare a prejudiciilor, decontarea directă a daunelor, dar şi introducerea Factorului N în calculul poliţelor pentru şoferii cu risc ridicat, potrivit Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare-Reasigurare din România.
Potrivit UNSAR, conform noului sistem bonus-malus, la înnoirea poliţei RCA, şoferii disciplinaţi în trafic pot primi reduceri de până la 50 la sută, în timp ce şoferii care au produs accidente rutiere vor fi penalizaţi și pot suporta o majorare a costului poliţei RCA de până la 180 de procente.
O altă modificare a legislației vizează decontarea directă. Aceasta presupune ca reparaţia să fie plătită de către asigurătorul RCA al păgubitului, care îşi va recupera prejudiciul de la asigurătorul şoferului vinovat.
Noua legislație reduce termenul pentru constatarea prejudiciilor de către asigurătorul RCA la trei zile lucrătoare și permite introducerea de reduceri de primă pentru persoane cu deficienţe locomotorii. „În premieră, sistemul de corectare a tarifului de primă va permite acordarea de către asigurători a unor reduceri persoanelor cu deficienţe locomotorii”, notează UNSAR.
Factorului N urmărește determinarea nivelului până la care clienţii sunt consideraţi cu risc scăzut, mediu sau ridicat. „Dacă Factorul N adăugat tarifului de referinţă este o limită maximală până la care ne putem raporta, ceea ce depăşeşte această limită - prin ofertele transmise de către asiguratori - reprezintă clienţii cu risc ridicat. Iar clienţii cu risc ridicat vor fi orientaţi automat către BAAR, în momentul în care primesc trei oferte peste tariful de referinţă plus Factorul N”, menţionează ASF.
Referitor la poliţele RCA pentru asiguraţii cu risc ridicat, UNSAR arată că până la 1 septembrie Biroul Asiguratorilor Auto din România (BAAR) va stabili modul în care aceşti şoferi vor fi preluaţi în asigurare. „BAAR va determina prima de asigurare pentru asiguraţii cu risc ridicat prin înmulţirea factorului N cu tariful de referinţă, la care se aplică sistemul bonus-malus”, potrivit ASF.