EVZ CHIȘINĂU. Răzvan Filipescu, președintele Autorității Naționale pentru Turism din România: „Vreau să văd că românii revin și redescoperă Moldova”

EVZ CHIȘINĂU. Răzvan Filipescu, președintele Autorității Naționale pentru Turism din România: „Vreau să văd că românii revin și redescoperă Moldova”

Turismul pare să se dezvolte în ritm alert în Republica Moldova. În urma colaborării dintre agențiile de turism din România și din Moldova, dintre Autoritatea Națională pentru Turism din România și Agenția Turismului din Moldova, numărul moldovenilor care preferă să-și petreacă vacanța în România crește anual.

Despre proiectele pe care au reușit să le realizeze agențiile de resort, dar și despre cum am putea să ne dezvoltăm turismul aici am discutat cu președintele Autorității Naționale pentru Turism din România, Răzvan Filipescu.

EVZ: La deschiderea expoziției de turism ați menționat că turismul ajută la comunicarea între oameni. Cum vedeți acest lucru prin prisma relațiilor dintre România și Republica Moldova? Răzvan Filipescu: Turismul, în general, s-a dezvoltat în ultima vreme și contribuie foarte mult la îmbunătățirea comunicării între oameni și între culturi. Este și cazul României. Asta se vede și după statisticile care arată preferința moldovenilor pentru destinația România, și după numărul de turiști din Moldova, care a început să crească în România, trendul crescător are o bază concretă și o bază stabilită deja. Și aici vorbim nu numai de relații interinstituționale.

Aveți o colaborare frumoasă cu Agenția de Turism din Moldova. Ce proiecte ați reușit să realizați împreună? Noi colaborăm cu Agenția de Turism din Republica Moldova în două sensuri, am făcut un proiect de schimd de experiență în domeniul legislației, în domeniul autorizării operatorilor de turism. Chiar am avut o delegație din R. Moldova, care a venit și a stat în România, a conlucrat cu colegii mei de la direcțiile suport. Am vorbit despre direcțiile, strategiile de dezvoltare a turismului, despre strategiile de promovare, despre modalitățile de clasificare a operatorilor de turism, de legislația în domeniul TVA-ului. După aceea, o altă direcție cu Agenția de Turism de la Chișinău se orientează spre extinderea în Republica Moldova a unor proiecte și produse turistice pe care noi le avem în România, cum ar fi Circuitul Vinului și Drumul Mănăstirilor. Sunt circuite pe care noi le avem implementate și pe care vrem să le extindem, să le dezvoltăm și în Republica Moldova, pentru a contribui la creșterea fluxul de turiști în ambele sensuri, și nu vorbesc numai de turiștii români sau moldoveni, vorbesc înclusiv de turiștii străini, care mai întâi vin în România și mai apoi se pot orienta spre Moldova.

Am vorbit cu mai mulți reprezentanți ai Agențiilor de Turism din România, și ei spuneau că vin aici pentru a-și face parteneriate cu agențiile din Moldova. Ce rol au aceste parteneriate pentru dezvoltarea turismului? Este adevărat. Din an în an, și mai ales anul acesta, au venit multe agenții de turism de sine stătător. Mă bucură că, pe lângă numărul mare de agenții de la standul României, sunt și agenții care au venit cu standul lor propriu, care deja au stabilit parteneriate. Și aici vorbim de tur-operatori mari din România, dar și de hotelieri, care vor să-și deschidă filiale sau să formeze parteneriate cu agențiile din Moldova. Sunt niște parteneriate foarte bune și consider că în viitor aceste relații se vor forma mai des și se vor perpetua.

România este în topul celor mai preferate destinații turistice pentru cetățenii moldoveni. Totuși, poate cunoașteți care este situația românilor care preferă să se odihnescă în Moldova? Cunosc mai mult câți moldoveni vin în România. Pot să vă spun că numărul lor este în creștere. Anul trecut, a crescut de la 29.000 la 33.000, iar în primele două luni ale anului, conform statisticilor noastre, au crescut, de la 5.000 în aceeași perioadă a anului 2013, la 7.000 în anul curent. Și acesta este un lucru îmbucurător pentru noi. Acum, cu ridicarea regimului de vize pentru cetățenii Moldovei, eu cred că vor fi mai multe oportunități de colaborare. Nu pot să nu menționez faptul că și zona Iașiului va crește, unde deja noi, prim Compania Națională de Turism, am lansat curse din Iași spre Tel Aviv, spre Italia. E clar că și Iașiul va putea deveni un oraș mai accesibil de călătorit, inclusiv în Europa. Despre cetățenii români care vin în R. Moldova pot să vă spun că exită un interes pe segmentul de bussiness, pe care ar trebui să-l fructificați și, la fel ca și la noi, a început să se dezvolte turismul de afaceri, congrese, evenimente pe care ar fi trebui să le luați în calcul. Sunt sigur că numărul de turiști din România va crește. Ei vin pentru relaxare, pentru gastronomie, chiar astăzi mă duc la Cricova și chiar am rămas uimit  când  am aflat că doar Cricova atrage peste 25.000 de turiști, și pot să vă zic că foarte mulți dintre ei sunt români. Am și prieteni care au venit să viziteze cramele. Deci, eu cred că fluxul de turiști din ambele țări va crește.

În dezvoltarea turismului, un element important este promovarea. După părerea dvs., dacă R. Moldova și-ar promova mai mult și mai bine zonele turistice, numătul turiștilor care ar vrea să ne viziteze țara ar crește? Noi organizăm foarte multe întâlniri între jurnaliști, „întâlniri în oglindă”. Asta permite vizitarea și oferirea unor posibilității de a aduce în vizorul publicului larg multe locuri frumoase. Promovarea este, desigur, foarte importantă. O modalitate de promovare ar fi coproducțiile. Noi în România am făcut materiale video, peste zece la număr, pe care le-am difuzat la televizor, dar am filmat doar destinații unice din România, care pot fi vizitate în țară. Și asta chiar este o metodă bună. Trebuie să o faceți și voi.

Ați spus că ați reușit să faceți foarte multe în colaborare cu Agenția de Turism din Moldova. Ce credeți că veți reuși să faceți în 5-10 ani? Eu vreau să ne respectăm ceea ce ne-am promis. Vă spuneam mai înainte că există o colaborare la nivel guvernamental sau instituțional. Pe lângă această colaborare, mai există și o colaborare între patronatele în turism. Și aici vreau să vă spun că Asociația Patronatelor de Turism din România are deja un contract de colaborare pentru croaziere cu federația omoloagă din Moldova. De asemenea, am avut marea ocazie să mă întâlnesc cu colegii de la Asociația Națională de Turism Rural și Cultural din Moldova (ANTREC), care lucrează cu ANTREC-ul din România, și chiar am zis să ne gândim puțin la proiecte comune. Ceea ce văd peste 5-10 ani, văd o creștere a numărului de turiști. Vreau ca România să devină una dintre piețele prioritare pentru Republica Moldova. Pun accent pe turismul de litoral. Vreau să văd că românii revin și redescoperă Moldova. Vreau să văd, vorbisem și cu domnul Nicolae Platon (director general al Agenţiei Turismului din Republica Moldova – nota red.), includerea portului Giurgiulești în traseul croazierelor. Cam asta e.

Ce ați mai reușit să vedeți în Moldova? Am văzut Mileștii Mici. Pot să vă spun că am rămas foarte impresionat. Eu cel puțin, vreau să descoper Republica Moldova.

Ce vă place din gastronomia noastră? Vai, sunt îndrăgostit de mâncarea dumneavoastră. Îmi plac în primul rând plăcintele, sunt înnebunit după plăcinte. Sunt înnebunit după mielul sau puiul la ulcică. Îmi plac gustările din pește și, bineînțeles nu trebuie să uităm vinul, care este pur și simplu excepțional.

Vă mulțumesc foarte mult pentru acest interviu.