Greșelile care i-au dus pe distribuitorii de alimente aproape de faliment

Greșelile care i-au dus pe distribuitorii de alimente aproape de faliment

Distribuitorii autohtoni de produse alimentare, agricole și diverse au generat în 2012 o cifră de afaceri totală de 100 miliarde de lei și 120.784 de locuri de muncă, potrivit unui studiu realizat de Coface.

Companiile din această categorie dețin, astfel, o pondere de 9,4% din cifra de afaceri și 3% din efectivul de salariați al tuturor firmelor considerate active  la nivelul întregii economii. Cu toate acestea, analiza Coface arată că aceste firme nu au avut o dezvoltare calitativă în perioada 2011-2012.

„Corelarea evoluției cifrei de afaceri și a profiturilor nete cu gradul de lichiditate și fluxul de numerar al companiilor de distribuție și intermedieri în vânzarea produselor alimentare, agricole și diverse arată că dezvoltarea comercială a acestora din perioada 2011 - 2012 nu a fost una calitativă din punctul de vedere al veniturilor, acestea prezentând volatilitate și un grad redus de persistență monetară”, se arată studiul Coface.

Astfel, 8 din 10 companii de distribuție care au înregistrat profit în anul 2012 au, în același timp, un flux de numerar negativ sau insuficient, comparativ cu valoarea datoriilor pe termen scurt, prioritizând rezultatul comercial în daună celui prudențial. În schimb, doar 10% din totalul companiilor celor trei domenii ale comerțului cu ridicata, care au pierderi, au prezentat o lichiditate suficientă pentru acoperirea datoriilor curente.

Ne puteți urmări și pe Google News

„Se poate astfel aprecia că pentru companiile din domeniile analizate, o pierdere operațională este echivalentă, în proporție de 90%, cu apariția unor probleme de lichiditate, în timp ce raportarea unor profituri nu ar trebui să fie suficientă pentru garantarea unor credite comerciale sau expuneri de risc, deoarece în proporție de 80% aceste profituri nu sunt monetare”, se mai arată în studiul citat.

De asemenea, 80% din totalul firmelor de distribuție analizate care au raportat o cifră de afaceri în creștere, întâmpină în realitate probleme de lichiditate.

Cele mai păguboase strategii le-au aplicat distribuitorii de produse alimentare, băuturi și tutun, care înregistrează cel mai ridicat grad de îndatorare, de 82%, și cea mai redusă capitalizare, de 16%, și produse diverse, care au cea mai mare durată de încasare a creanțelor, respectiv 124 de zile. În schimb, rata profitului net obținută de distribuitorii de produse agricole a crescut de la 0,75% în 2011 la 0,87% în 2012.