EXCLUSIV EVZ. Pericol pe calea ferată: 90% dintre locomotive circulă cu revizia expirată

EXCLUSIV EVZ. Pericol pe calea ferată: 90% dintre locomotive circulă cu revizia expirată

Mașinăriile CRF-ului sunt ieșite din uz, iar uzinele care fac reviziile sunt pe butuci.

Cei care aleg să circule cu trenul își riscă, practic, viața, în peste 60 la sută din cazuri. Sindicaliștii angajațiilor de la CFR au dezvăluit, pentru EVZ, că mare parte din locomotive au durata de viață expirată, iar uzina care face reparații și revizii este în prag de faliment. Și în cazul CFR Marfă, situația stă la fel. „Mai mult de 90% din locomotivele aflate în exploatare la CFR Marfă au reviziile expirate și asta poate duce permanent la accidente feroviare grave”, a explicat Mihai Andronache, liderul sindical de la Întreprinderea de Reparat Material Rulant şi Utilaje (IRLU).

Ședință la Ministerul Transporturilor

Potrivit liderului Federației Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu, situația este critică, având în vedere că, timp de 25 de ani, șefii de la Transporturi nu au mai alocat bani pentru modernizarea infrastructurii CFR. „Uzina de la Barșov, unde se repară și se verifică locomotivele garniturilor de la călători este în colaps, la fel ca IRLU. Am fost ieri la minister și am discutat situația cu ministrul Ioan Rus. A promis domnul ministru că se va apleca asupra problemei”, a mai declarat, pentru EVZ, Măntescu.

Ne puteți urmări și pe Google News

Miza falimentării uzinelor

Potrivit liderului sindical, atât trenurile cât și infrastructura sunt precare, exemplu fiind viteza cu care se circulă: cu 40 km/h merg garniturile de persoane și cu 23 de km/h merg marfarele. Potrivit sindicaliștilor, șefii de la CFR ar trebui să ia măsuri imediate pentru a păstra în viață cele două uzine, având în vedere că sunt singurele locații ale Companiei unde locomotivele sunt verificate și reparate. „Se vrea intrarea în insolvență a IRLU. Dacă se va întâmpla asta, administratorul care va fi desemnat va putea face ce vrea: chiar va putea vinde bunurile. Dacă se vor privatiza uzinele, vor crește costurile întreținerii, iar CFR nu își permite”, este de părere Măntescu. Acesta a mai precizat că, în cazul CFR Marfă, există 900 de locomotive, din care aproape 600 sunt conservate. Cert este că sindicaliștii au depus deja o plângere penală împotriva conducerii CFR Marfă, ministrul Ioan Rus precizând că va verifica situația.

Accidente tot mai dese

Numai în ultima lună, CFR Marfă a fost implicată în două evenimente feroviare majore din cauza lipsei reviziilor la locomotive, accidente ce au produs pierderi substanțiale atât CFR Marfă cât și CFR Călatori, a explicat Mihai Andronache. De exemplu, la sfârșitul lunii august, un vagon cu motorină al unui tren marfar a deraiat, circulația feroviară între stațiile Voslabeni și Izvorul Mureșului fiind închisă. Potrivit sidicaliștilor, defecțiunile sunt tot mai dese, iar perioadele de întârziere a trenurilor au crescut de la un an la altul. Potrivit statisticilor CFR, în 2013 au circulat cu trenul 48,676 de milioane de persoane. Tot anul trecut, în fiecare zi s-au aflat în mișcare 1.377 de trenuri, potrivit raportului de activitate al Companiei făcut pe anul trecut.

Vagoanele noi ruginesc pentru că nu are cine să le întrețină

O situați halucinantă ne-a fost dezvăluită de către angajați ai CFR și confirmată de liderii sindicali. În timp ce mulți dintre călători circulă cu vagoane vechi de 50 de ani, cele noi, construite în anii 2000, sunt trase pe dreapta. Cauza, ne-au povestitCFRiștii, este că vagoanelor moderne le-au expirat revizia tehnică și nu mai pot circula. „Sunt zeci de vagoane construite la Atelierele Grivița care stau în regionale din întreaga țară pentru că nu se alocă fonduri pentru revizia lor”, a declarat, pentru EVZ, vicepreședintele Sindicatului Liber al Salariaților din Ramura Vagoane din Regionala Brașov , Marian Bălașa.

Pe de altă parte, lucrătorii CFR chestionați de EVZ reclamă faptul că o serie de vagoane noi nu pot fi puse în circulație din cauză că firma care le asigura revizia și întreținerea a intrat în faliment. Este cazul Societății de Reparații și Întreținere Brașov, de exemplu. Drept urmare, multe vagoane noi cu climatizare și condiții civilizate de transport nu pot fi puse în funcțiune. Marian Bălașa susține că situația este întâlnită la nivelul întregii țări pentru că societățile producătoare de vagoane nu mai vor să efectueze servicii decât cu „banii jos”. „S-a ajuns în situația în care CFR folosește vagoane vechi, de 50 de ani, recondiționate”, spune Bălașa.