Dirijorul Christian Badea: „Din punct de vedere cultural, în România lucrurile nu merg bine”

Dirijorul Christian Badea: „Din punct de vedere cultural, în România lucrurile nu merg bine”

A părăsit România acum 40 de ani, a cunoscut gloria pe toate scenele lumii și n-a uitat niciodată de unde a plecat. Cunoscutul dirijor- Christian Badea (67 de ani) a fost invitat la pupitrul Orchestrei simfonice a Filarmonicii „George Enescu”, pentru a susţine două concerte excepţionale, pe 16 şi 17 octombrie, la Ateneul Român. În program: Simfonia nr. 38, „Praga” de Wolfgang Amadeus Mozart și „O viață de erou” de Richard Strauss.

„Oda Bucuriei”, efect pozitiv

-Evenimentul zilei. Ați deschis stagiunea la Ateneu, pe 2 și 3 octombrie, cu „Simfonia nr. 9” de Beethoven...

-Christian Badea. Da. „Simfonia nr. 9” este o piesă potrivită ocaziilor festive, precum cea a deschiderii stagiunii de la Ateneu. „Oda bucuriei”, parte a acestei simfonii, s-a cântat la căderea zidului Berlinului, se cântă în toate momentele festive, a devenit imn european. „Simfonia nr. 9” a fost o premieră românească pentru mine. Nu am mai dirijat această lucrare în România, am făcut- o în Statele Unite. Muzica este extraordinară. O redescoperi de fiecare dată când o asculți, te atinge pe mai multe niveluri, muzical, uman, literar, emotiv. Transmite energii foarte pozitive prin complexitatea ei, prin geniul lui Beethoven. De-a lungul timpului nu s-a diminuat deloc impactul acestei muzici. Peste tot are același efect pozitiv.

-Ce înseamnă pentru dumneavoastră întoarcerea în România?

-Întoarcerea în România nu înseamnă că stau 365 de zile pe an. A mă întoarce înseamnă că, în mod regulat, lucrez la Berlin, la Londra, la Paris, la Sydney, la București. Am stat acum două săptămâni la Filarmonica „George Enesc u “ . Mă voi întoarce după Paște, anul viitor. Am o stagiune de luni pe an. Încerc să realizez anumite proiecte în România, Festivalul la Sibiu a foarte bine mai, sper face din 2015.

-Ce înseamnă acest proiect pentru dumneavoastră?

M-am întors în România acum opt ani. Am o situație, o vârstă, o carieră care îmi permit să pun umărul la ceea ce se întâmplă în România. Am devenit o țară democratică, dar, la noi, din punct de vedere cultural, lucrurile nu merg bine. Noi avem ceva ce nu există în alte țări, este vorba de o afinitate pentru muzică. Se spune că românul e născut poet, muzician și e adevărat. Sunt convins de asta. Am avut experiențe cu mulți artiști importanți din multe țări, dar le lipsește această simțire sinceră, interioară. Nu suntem atât de disciplinați pe cât ar trebui să fim, însă avem o simțire artistică de o dimensiune greu de descris în cuvinte. Mi-am construit cariera la nivelul la care este acum pentru că am avut talent și am muncit. Ca mine au fost mulți alții, însă, între timp școala românească a decăzut. Mă deranjează că mulți tineri pleacă în Franța, în Germania. Mulți dintre ei se duc la profesori români care predau în școlile din străinătate și nu se mai întorc. Îi pierdem pe cei mai buni. Am creat Fundația Română pentru Excelență în Muzică ca să încerc să rezolv această situație.

Unde e acasă acum pentru dumneavoastră ?

Nu am un „acasă“. Locuiesc în Statele Unite, dar Bucureștiul este parte din calendarul meu. Avem nevoie ca artiștii români talentați din lume să se întoarcă acasă. Pentru ei, ca și pentru mine, e o bucurie să avem concerte în România.

Reinvitat pe scena Operei din Sydney

Dirijorul Christian Badea, președintele Fundației Române pentru Excelență în Muzică, a avut un succes răsunător la Opera din Sydney. „Otello” de Verdi a reunit în luna iulie elogiile publicului și ale criticii australiene, fiind considerat cel mai important spectacol al stagiunii. O producție remarcabilă semnată de marele regizor german Harry Kupfer și o distribuție excepțională cu Simon O’Neill, Claudio Sgura și Liana Harutunian. Christian Badea este reinvitat la Opera din Sydney pentru a dirija „Falstaff” , „Turandot” și „Tosca” în perioada 2014-2016.