De ce nu vor copiii la after school? Sfaturi pentru parinti de la psiholog
- Georgeta Ghidov ăţ
- 8 noiembrie 2014, 10:11
Sunt copii care merg cu drag la after school şi alţii care protestează că nu vor să mai ajungă niciodată acolo, spun psihologii. Specialiştii au constatat că, de regulă, în cazurile în care micuţii duşi la after school sunt nefericiţi, la mijloc ar fi o problmă a locului în care îşi petrec cea mai mare parte din zi. 12% dintre copii sufera de epuizare, spun psihologii, pentru ca programul acestora este prea incarcat.
Programul copiilor trebuie sa fie unul echilibrat- somn, lectii si timp liber. „De regulă, probleme apar în cazurile în care copilul are la after şi educatoarea pe care o are dimineaţa la clasă. Unii copii sunt copleşiţi de atitudinea şi sarcinile educatoarei. Nu ar fi o problemă dacă în restul timpului s-ar ţine cont şi de nevoile copilului, dacă au timp de joacă dacă au activităţi care să-i stimuleze. Chiar şi patul şi mobilierul contează”, ne-a explicat Anda Păcurat, psihoterapeut. Este foarte important ca parintii sa le descopere micutilor aptitudinile. De pilda, un club de pictura sau de dans i-ar putea face fericiti pe copii.
Pe de altă parte, mai spun specialiştii, chiar dacă timpul petrecut cu părinţii este destul de redus, asta nu ar fi o foarte mare problemă dacă ar fi şi de calitate. „”20 de minute pe zi dacă petrec împreună, este foarte important ca părintelşe să ştie cum să-l facă fericit pe copil- să se joace cu el, să-l lasă să povestească şi să ştie să-l asculte!, mai spune Anda Păcurar.
Timpul rezervat distracţiei şi jocului, asa cum il vede Anda Păcurar:
*căutaţi împreună cu el moduri de petrecere a acestui timp. Părinţii preferă adesea jocurile cu reguli stricte. Aici însă vă puteţi confrunta cu dificultatea lui de a respecta regulile.
*Găsiţi jocuri creative: lego, jocuri de rol, modelaj. Privitul împreună la o emisune tv nu este joc împreună. La acest timp de joc nu pot participa alţi copii, pentru asta puteţi stabili alteîntâlniri
* Timpul poate fi de 20 de minute, este bine să fie zilnic, dacă nu se poată să se stabilească anumite zile. Nu trebuie să participaţi la joc dacă sunteţi nervoasă, stresată, stabiliţi mai bine cu copilul când puteţi relua jocul
*copilul stabileşte ce şi cum se joacă, puteţi face propuneri. Puteţi face un afiş să-l puneţi pe uşă „Nu deranjaţi – timp destinat distracţiei şi jocului”. Nu preluaţi controlul asupra desfăşurării jocului.
* Relaxaţi-vă şi lăsaţi-vă condusă de copil. S-ar putea ca el să-şi dorească doar să-l priviţi cum se joacă. Observaţi copilul şi dorinţele lui.
*Descrieţi ce face copilul. Aşa îi arătaţi că sunteţi atentă, implicată
* Nu spuneţi copilului ce să facă. Trebuie să se simtă relaxat, să se bucure de dvs, nu să se simtă constrâns, învăţat
*Încurajaţi-l, nu folosiţi însă laude exagerate
* În cazul în care se comportă problematic, priviţi în altă parte, ignoraţi. Dacă continuă îi spuneţi că sunteţi nevoită să întrerupeţi jocul, dezlipiţi afişul de pe uşă şi-i spuneţi că data viitoare vă veţi juca din nou
*La început veţi fi înclinată să daţi prea multe indicaţii, să puneţi întrebări să oferiţi rara recompense, pentru a evita aceste lucruri puteţi să vă notaţi impresiile, reacţii, momente
* După 3 săptămâni dacă lucrurile merg bine puteţi implica şi alţi copii căutaţi împreună cu el moduri de petrecere a acestui timp.