Editura Evenimentul si Capital

Cum a fost DEVALIZAT patrimoniul CFR MARFĂ. Conducerea vindea vagoane de oțel SUBEVALUATE, iar cumpărătorii câștigau peste 100 de dolari la tonă, revânzând marfa

Autor: | | 3 Comentarii | 1031 Vizualizari

Referatul prin care DIICOT Timișoara a solicitat joi Tribunalului Timiș arestarea preventivă a 19 persoane în dosarul subevaluării vagoanelor CFR Marfă, scoate la iveală modul în care întreaga afacere a fost premeditate punct cu punct. La inițiativa conducerii CFR MARFĂ mii de vagoane au fost casate și vândute la preț de fier vechi, deșiu acestea erau din oțel. În acest dosar s-a stabilit că prejudiciul adus bugetului de stat este de peste 6,3 milioane de euro. Vagoanele casate erau vândute cu 80% mai ieftin, iar firma cumpărătoare revindea materialul mai departe cu peste 100 de dolari în plus la fiecare tonă.

Prin ordonanța din 2 mai s-a dispus schimbarea încadrării juridice față de suspecți, dispunându-se reținerea în sarcina acestora a infracțiunii de delapidare cu consecințe deosebit de grave, respectiv complicitate le delapidare cu consecințe deosebit de grave.

Procurorii DIICOT au cerut arestarea preventivă pentru 30 de zile a fostului director general de la CFR Marfă, Constantin Crăciun Mihuţ (foto). Și alți șefi din aceeași structură sunt pe lista DIICOT: directorul financiar Pavel Bărculeţ, directorul de operațiuni de dezvoltare Daniel Ciobanu, directorul vagoane Florin-Claudiu Enache, directorul de trafic Constantin-Nicolae Alupoaie-Dragoescu, șeful Serviciului Exploatare Vagoane George Niculescu, alături de Eugen Tudor, Mircea Ion Maşcovescu, Gelu-Ioan Corodan, George-Corneliu Filip, Ovidiu-Dumitru Luca, Mihai Mutașcu, Cristian-Valeriu Derscaru, Constantin Gheorghițoiu, Alexandru Drăgan, Maria Voica, Ion Găbreanu, Stănel Rădulescu și Doru Moți.

Cum a fost subevaluat cu 80% patrimoniul CFR MARFĂ

”S-a reținut faptul că, în cursul anului 2016, la nivelul Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă ”CFR MARFĂ” S.A, s-a constituit un grup infracțional organizat, implicând factori de decizie de la nivelul central și teritorial al societății de transport, având ca scop subevaluarea bunurilor din patrimoniul societății, cu prilejul operațiunilor de vânzare-cumpărare a 2450 de vagoane destinate casării, facilitând astfel traficarea în folosul SC REMAT SA CĂLĂRAȘI a diferenței rezultate între valoarea reală și cea subevaluată a bunurilor casate. Subevaluarea s-a efectuat prin ofertarea pe Bursa de Mărfuri București, în baza procedurii de licitație deschisă nr.162/2016 inițiată de S.N.T.F.M. ”CFR MARFĂ” S.A,  a unui număr de 2450 de vagoane pe roți, la preț de fier vechi, deși, în conformitate cu standardele în materie, deșeurile metalice provenite din casarea materialului rulant se încadrau în categoria “deșeu fier vechi greu” și “deșeu fier vechi special” (oțel), categorii de deșeuri cu o valoare de piață net superioară”, arată procurorul DIICOT în referatul prin care propune măsura arestării preventive a inculpaților.Manopera frauduloasă a fost atent premeditată de factorii de decizie din cadrul S.N.T.F.M. ”CFR MARFĂ” S.A în conivență cu reprezentanții SC REMAT SA CĂLĂRAȘI”, arată procurorii, care au constata și că au existat și alte colaborări frauduloase anterioare.

Elemente care certifică premeditarea

Certa premeditare a activității infracționale, se desprinde clar din probatoriul administrat, susțin cei de la DIICOT. Astfel, anterior demarării colaborării cu SC REMAT SA CĂLĂRAȘI, S.N.T.F.M. ”CFR MARFĂ” S.A realiza casările de vagoane cu mijloace proprii (fără a apela la serviciile altor societăți, pentru tăiere, transport etc.) și se preocupa de comercializarea materialelor pe tipuri distincte de deșeuri, apte să atragă mai multe oferte de cumpărare și, implicit, prețuri mai mari. În documentele încheiate în urma casărilor, se menționau distinct tipurile de materiale rezultate – fier, oțel etc.

”Pentru a nu trezi suspiciuni, nici în Nota de fundamentare și nici în Hotărârea Consiliului de Administrațiede la CFR MARFĂ  nu se face mențiunea modului în care urmează a se realiza valorificarea materialelor rezultate din casare, ambele documente rezumându-se la a stabili, cu titlu generic, scoaterea din funcțiune și valorificarea a 2450 de vagoane de marfă. Procedura frauduloasă care urma a fi implementată, va fi decisă ulterior, prin dispoziții ale conducerii executive a S.N.T.F.M. ”CFR MARFĂ” S.A. (...) Reprezentanții S.N.T.F.M. ”CFR MARFĂ” S.A au avansat un preț de vânzare calculat pentru deșeurile de fier vechi, cu omiterea faptului că deșeurile provenite din casarea materialului rulant se încadrau în categoria “deșeu fier vechi greu” și “deșeu fier vechi special” (oțel), având o valoare de piață superioară”, au mai reținut procurorii. Astfel, oferta de vânzare inițiată de S.N.T.F.M. ”CFR MARFĂ” S.A pe Bursa de Mărfuri București viza cantitatea generică de 49.000 tone fier vechi, fără a se ține deci cont de Nota de fundamentare a HG nr.659/2016, menită tocmai să rentabilizeze activitatea societății.  Ca atare, singurul ofertant pentru achiziția întregii cantități a fost SC REMAT SA CĂLĂRAȘI, unul dintre cei mai importanți jucători de pe piața de profil din România.

”Prețul de achiziție a fost de 120 euro/tona de fier vechi, în condițiile în care prețul mediu practicat pentru “deșeu fier vechi greu” era de 175,88 euro/tonă, iar pentru “deșeu fier vechi special” (oțel) era de 218,90 euro/ tonă. Rezultă că prin această manoperă s-a realizat practic o subevaluarea a bunurilor cu 82,42% în cazul “deșeurilor fier vechi special” (oțel) și cu 46,56% în cazul “deșeurilor fier vechi greu””, se mai arată în referatul menționat.

Pagina 1 din 2



Alte articole din categoria: Justiţie

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
infoactual.ro
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro

Articole salvate